• tösen81

Du som oxå fick en total sfinkterruptur med första. Hur gjorde du med andra????

Med min första så sprack jag totalt. Dom sydde mig väldigt bra och jag känner inte av det så mycket nu. Jag skulle inte säga att jag har problem av sfinkterrupturen men jag känner att den är där.
    Jag väntar nu mitt andra barn och jag vet inte alls vad jag vill. Skulle så gärna vilja höra andras berättelser.
    Vad ni valde. Hur det gick. Ångrar ni erat beslut. Osv...

Alltså vad valde du andra gången vanlig förlossning eller kjesarsnitt???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-05 08:53
    För mig är det inte länger aktuellt med en andra förlossning då det blev missfal men jag följer gärna denna tråd en då så man har lite tips inför nästa gång som jag blir gravid.

• Svar på tråden Du som oxå fick en total sfinkterruptur med första. Hur gjorde du med andra????
  • Helle04

Emya: Det sliter på alla muskler o ligament o det kan i framtiden göra att man drabbas av inkontinens även om man inte har problem idag. Om man tänker på sfinktern som ett gummiband så blir varje skada som man får på den en bit som brister i elastisitet så att få två sådana skador är naturligtvis värre än att få en.

• emya
    Helle04 skrev 2008-11-05 22:56:19 följande:
    Emya: Det sliter på alla muskler o ligament o det kan i framtiden göra att man drabbas av inkontinens även om man inte har problem idag. Om man tänker på sfinktern som ett gummiband så blir varje skada som man får på den en bit som brister i elastisitet så att få två sådana skador är naturligtvis värre än att få en.
    i min journal så står det "att beakta, så är sfinktern tunnare på ett ställe" är det vad du menar?
  • Helle04

Emya: Har den gått av så är den tunnare o mindre elastisk på det stället. Är ju en muskel som gått. Har gjort ultraljud på min o då ser man väldigt tydligt vilken del som är skadad pga ärret. Sedan är det ju skillnad på grader av sfinkter rupturer också. Mitt råd är att prata med den läkaren som hade hand om din eftervård sist o be om råd.

• Helle04

Emya: Fast nu såg jag ju att du skall ha vilken dag som helst (som jag då!)...Är det snitt bokat för dig? Är själv orolig för mitt snitt men tror ibland att det beror på att man råkat ut för en stor relativt ovanig skada o att man då tänker att det kanske blir lika m kejsarsnittet. Mina vänner som gjort planerade snitt har varit väldigt positiva. Har haft en så jobbig graviditet att jag längtar tills den är över...snitt eller ej snitt...

• Varmiz

Här är en till som väger för och nackdelar efter en total. Gravid med 2 och BF i maj.
    Försent att läsa vad ni skrivit ikväll men komer läsa igen om succesivt under veckan.
    Ser på denna sida att det är några snitt inbokade gansak så snart. lycka till om det är dags innan jag hinner skriva ngt mer.

*~*~* TINDRA 2008 *~*~* Pyret BF 4 maj 2009 *~*~*
  • emya
    Helle04 skrev 2008-11-06 20:10:13 följande:
    Emya: Fast nu såg jag ju att du skall ha vilken dag som helst (som jag då!)...Är det snitt bokat för dig? Är själv orolig för mitt snitt men tror ibland att det beror på att man råkat ut för en stor relativt ovanig skada o att man då tänker att det kanske blir lika m kejsarsnittet. Mina vänner som gjort planerade snitt har varit väldigt positiva. Har haft en så jobbig graviditet att jag längtar tills den är över...snitt eller ej snitt...
    Precis så är det, jag verkar ju vara en sådan 1 på 100, så varför skulle mitt snitt gå bra!? jag ska snittas på torsdag och är livrädd, men hoppas att det KAN gå bra nu.

Jag fick en total sfinkter ruptur så den gick helt av.
    När ska du snittas?
  • Varmiz

Gravid  med 2an skulle det stå, vi ska inte ha tvillingar

• Helle04

Emya: Skall snittas på torsdag om två veckor! Som jag skrev...orkar inte oroa mig utan hoppas på tur...har fått hemsk klåda över hela magen så jag håller på att bli galen. Skall till BM o kolla upp det idag. Hoppas att det undgår snittområdet för annars lär jag inte få det kul! Alla jag pratat med säger att planerade snitt är en helt annan grej än akutsnitten (då man i stort sett bara häller på sprit o skär...) här är det ju frid o ingen hets så det är en annan grej! Alla mina kompisar som gjort planerade snitt har varit mkt positiva till upplevelsen. Skriv o berätta sedan!

• emya

Helle04 åh då blir det bara 2 v mellan våra barn då! Hoppas klådan ger sig. jag känner bara en som gjort ett planerat snitt men hon har bara positivt att säga...

• Rae

Hej! Mitt första barn låg i vidöppet läge och fastnade på väg ut. Värdena blev dåliga och de fick slita ut honom med sugklocka. Jag sprack och fick opereras. 6 månader senare blev jag gravid igen! Jag hade samtal med överläkaren på KK och hon tyckte att det var givet att jag skulle snittas med tanke på hur det gick första gången. Jag ville inte detta och det gick någon månad och hon försökte tala mig till rätta igen men jag ville inte. Då bestämde vi att i v. 38+0 skulle vi göra en hinnsvepning, så att inte bebisen skulle bli för stor. Funkade inte och jag gjorde en till i v 39, sedan på BF gjordes en till och då tog det skruv. Jag hade då fått två dagar på mig. Annars hade de snittat mig. Min kille nr2 kom ut helt utan att jag sprack och vägde dessutom 500 g mer. Jag pratade med Barnmorskorna när jag kom in och deras uppdrag var att tala mig igenom så att jag skulle ta i på rätt sätt och de tryckte emot på rätt ställe också så att allt höll!

• Varmiz

Nu har jag läst igenom vad ni skrivit.
    Underbar tråd med tanke på vad den handlar om.

JAg är lite nyfiken på en sak till....
    HUR TÄTT HAR I MELLAN ERA BARN????

Jag är nu i V16 och T är född i januari så vi kommer få 16 månader mellan barnen.

Jag fick en total SR. Detta berodde på att vi blev "åsidosatta" av personalen på BB. De hade personalbyte och lämnade oss ensamma i nästan 40 min trots att vi kallade på dem. När de väl kom in upptäcker de att T har en puls på 206! Barnen får inte gå över 180. Hon var superstressad och ville ut, detta hade dessutom hänt i gng tidigare under värkarbetet då vi fick lite avstannande för att hon skulle kunna vila lite. De ville akutsnitta och jag vägrade. Kan inte med skärsår och stygn, det absolut värsta jag vet. Vi fick in 3 st team på rummet + 1 extra förlossningsläkare. En sköterska knöt en handuk runt min mage och rullade över den, läkaren satte sugklocka (som aldrig behövde användas de ville ta bort den men den satt för hårt) OP sal förbereddes. Jag krystade ut henne på 5 verkar och 3 riktiga krysningar. Sköterskan som var först in kom in 13.50 och 14.04 var hon helt ute! Det gick aldeles för fort, kunde inte hålla emot.
    Först såg sprickan ganska ok ut men de ville ta ner mig till OP vilket var tur för den totala sprickan syntes inte förrän de började operera, 2h på OP. Sambon satt kvar på BB men en helt perfekt liten flicka som på andra kollen hade 10.10.10
    Nu är vi rekommenderad snitt.

Ang. men så är mitt enda problem svårighet att hålla gaser. Lite smärta som försvann när ett stygn som höll ihop skinkorna togs bort efter 8 v. Inga problem med sexlivet efter 3-4:e gången men det var psykiskt jobbigt att komma igång.

Planen är nu att efter nyår få en remiss till KK för att disskutera både förra och kommande förlossning.

HÅller med Helle att huvudet säger snitt men känslorna vill föda vaginalt, vet inte hur jag ska lyckas omprogrammeramig.  

• Helle04

Varmiz: Har nästan 4 år mellan barnen. Det gick också för snabbt sist men bara av att det gjorde det. Från första värk till hon var ute var det 2 h o 8 minuter. Det var hystersikt. När jag skulle krysta så gick hjärtljuden ned o de satte sugklocka, yttre tryck (o jag tog i för kung o fosterland) o då åkte hon ut på en krystning (även det för fort så hon blev inte roterad.

Har också lite problem med att hålla gaser och det tryckmätning, o UL talar helt emot vaginal förlossning. Känner mig nu mer ok med snitt...men mest för att jag haft en så jobbig graviditet att jag mest vill ha ut barnet . Skall man vara äckligt positiv så kan man ju se det som positivt att få testa både ock ! Mitt främsta argument för snitt är att jag vet vad jag har men inte vad jag får. Hade jag haft garantier för att skadan inte skulle förvärras hade jag absolut fött vaginalt igen...men jag kan inte få det och då kan priset bli för högt.

• kiron
    Svar på #72
    Hej har oxå läst hela tråden o e i samma sits. Är nu i v 27 o har varit o pratat m bm på förlossning om kommande förlossning, hon pratade bara positivt om vaginalt, s´å hon rörde till det i huvet....
    Jag gick till en uroterapeft efter jag fött Hugo. Var rätt ok när Hugo var 7 mån, svårt att hålla gaser + att skita normalt, hon rekommenderade inte vaginalt igen...
    Jag har haft så svårt att bestämma, snitt har jag sagt hela tiden men efter pratat m bm så blev jag osäker.
    Sen för en kväll sen gjorde jag en fördelslista o då när jag sen läste vad jag skrivit så ska jag verkligen kämpa för att få ett snitt!
    Känner oxå att kan de inte garantera att jag inte brister är det INTE värt det!
    Hugo 070421 & knodden i magen bf 090207
  • Umm Elias

Oj, vi har råkat ut för typ samma sak! jag fick lika mycket stygn och operarades flera timmar efter förlossning, min son fastnade också med de använde ingen sugklocka, istället tryckte de ut honom så han sköts ut som ett spjut, de hann knappt ta emot honom så fort sprutade han ut. Det var en jobbig upplevelse. Jag FÅR inte heller föda vaginalt för de läkarna, trots att jag inte heller haft några särskilda biverkningar (svår att hålla mig eller så). Visserligen är jag inte klaroperarad, har flera operationer på tarmen framför mig så det kan vara orsaken att jag inte _får_ föda vaginalt igen...

Fem skrev 2008-08-22 12:06:13 följande:
    jag ska ha vårt andra barn här om tre veckor och det kommer ske med planerat snitt.Jag fick total sfinkter, 40 stygn invärtes och 22 utvändigt samt bruten svanskota i samband med förlossningen av vår första son eftersom han kom i abnorm bjudning och fastnade i bäckenet. Läkaren väntade inte tills sugklockan hade fäst utan drog för tidigt, med följden att hon ramlade i golvet och drog med sig halva mitt underliv samt slet upp ett stort köttsår på lillbus huvud (bild finns i galleriet, det läkte dock jättefint sen!).Jag opererades i sex timmar efter förlossningen och har inte haft en enda biverkning. Jag har inte haft ont eller några som helst problem med varken sex, avföring eller att hålla gaser. Dock FÅR jag inte föda vaginalt för den läkaren som sydde ihop mig. De säger att det inte håller för en sådan påfrestning. Allt annat än en perfekt förlossning skulle leda till att stygnen riskerar att spricka och den gången kan de inte garantera att de kan laga det igen...Så jag biter ihop och accepterar snittet, trots att jag hellre hade fött vaginalt. De vet ju ändå bättre än vad jag gör, förhoppningsvis i alla fall!
  • Varmiz

Helle: Jag har väl ung samma tankar som du, tror inte jag är beredd på att riskera att det blir dåligt om jag skulle spricka igen menjag vet inte hur jag skulle fixa ett snitt heller.
    Kan de inte provskära i mig och sy lite ngn annan stans där det är synligt för mig först så jag vet hur det är
    Sedan känns det ju rätt så skönt att få ett datum att ni kommer nr 2! Jag som i vanliga fall inte alls är ngt kontrollfreak, nej då inte alls .

Kiron: JAg är lite sugen på att titta på din lista. Har du lagt upp den ngn stans på din sida?

Umm Elias: Jobbigt med fler op. Hoppas det går bra och att du blir återställd.

Börjar tro att jag kom rätt så lidrigt undan iaf, 2h OP och sedan en efterkontroll hos BM som kollade "det vanliga" och plockade ngr irriterande stygn, efter 8 v. Sedan även en återkontroll av den opererande läkaren 12 v efter.Kontrollen med fingrarna  å så skulle jag knipa ut runt det, inget ultraljud. Fick en telefontid i aug där han skulle ringa upp då jag har problem med gaserna men han har fortfarande inte ringt.

Börjar fundera på att se till att remissen skickas redan till veckan då vi gör UL på tisdag. Känner att jag vill ta tag i detta redan nu och inte vänta till efter jul som jag och BM bestämde vid inskrivningen.

• kiron

Varmiz: Jag har listan i min blogg här på fl under bebis!
    Kika gärna in, har säkert glömt ngt på listan!

Hugo 070421 & knodden i magen bf 090207
  • Varmiz

Kiron: Kommer strax inskuttande....
    Lovar att kommentera om jag kommer på ngt som saknas.

• Varmiz

Puffar våran tråd....

Fler kommentarer erfarenheter????

Svar på tråden Du som oxå fick en total sfinkterruptur med första. Hur gjorde du med andra????