• Milletti

Mer besvär som äldre gravid?

Är det någon som som haft flera graviditeter och märker av att det är jobbigare att vara gravid vid 35+? Mina väninnor är strax över 30 och verkar inte alls lida av samma trötthet som jag (38 år). Har ni flerbarnsmammor märkt nån skillnad i era graviditeter?

• Svar på tråden Mer besvär som äldre gravid?
  • tessan350

Tycker oxå det är stor skillnad nu,fick den sista för 5.5 år sen, denna gången e jag sjukt trött, foglossning, halsbränna m.m väntar 7:e barnet nu å är snart 38

• tristania
    tessan350 skrev 2008-08-22 11:38:13 följande:
    Tycker oxå det är stor skillnad nu,fick den sista för 5.5 år sen, denna gången e jag sjukt trött, foglossning, halsbränna m.m väntar 7:e barnet nu å är snart 38
    Vi jobbar faktiskt på en femte Vi får se hur det blir...
  • ullegarnet

Jag tillhör inte er som fått flera barn, men jag känner inte riktigt igen mig i era beskrivningar. Jag är en äldre mamma på 37 som ska få mitt första barn och jag mår alldeles utmärkt! Kan det inte också ha att göra med om man fött barn eller ej?

Men självklart så är det så som vissa av er skriver att som ung så är ju också kroppen ung, vilket underlättar.

• Tusseluren

Tror att det har med kroppen i sig och göra och inte åldern, väntar nr5 nu och är 28 och jag är helt slut, alltså kroppen orkar inte hur mycket som helst, var 18 när jag fick första och då "märkte" jag inte av så mycke av att vara gravid, inte med nr2 året efter, men med nr3 o 4 så kommer allt lite mer påtagligt tror jag, nu med nr5 så mår jag inge vidare, första 3mån mådde jag illa dygnet runt, sover fruktansvärt dåligt på natten, ont överallt och har absolut ingen ork till nånting, problem med förstoppning på vänster sida?!? Foglossningar redan i v10, tror inte det hade spelat någon roll om jag hade varit 35 el 28, kroppen är väl kanske inte gjord för att klämma ut hur många som hellst... Inte min lilla kropp, 156cm o 45kg, men barnen är friska så länge är det som d ska.

• Winnie1971

Har inte heller barn tidigare, men får hålla med ullegarnet. Är 37 och väntar mitt första barn.Jag har aldrig mått så bra i hela mitt liv som under graviditeten. Inget illamående ,ingen halsbränna, ingen svullnad eller trötthet osv.Har kännt mig urstark hela tiden.Har dock fått foglossning i v 37, vilket jag nästan väntade då jag har lite krokig ryggrad och snedbelastar när jag går omkring med ett bowlingklot i magen!

• Gullet x

Jag är 35 och ska snart föda mitt andra barn. Mår egentligen bra, fast känner mig "mer gravid" än för 10 år sedan då jag var gravid första gången. Känner mig tyngre, flåsar mer, svettas, ont i ryggen ibland fast inte så illa som en del andra här) och allmänt trött och grinig.

Men, jag skyller inte på åldern egentligen, utan att jag var i ett betydligt bättre fysiskt skick förra gången. Har de senaste 10 åren varit en 20 kg tyngre soffpotatis med stressigt jobb. Inför första graviditeten var jag mkt mera fysiskt aktiv och därmed starkare. Då blev jag "superwoman" under graviditeten, nu vill jag helst sitta i soffan om jag får välja...

• ananda74

Jag känner inte heller igen mig. Jag är 34, i v32 och mår bra. inga krämpor alls överhuvudtaget, mådde inte ens illa i början. otroligt lindrig graviditet. jag tror det beror på flera faktorer som

- vikt
    - kondidtion
    - är man aktiv/motionerar?
    - ämnesomsättningen (har hög ä-oms eftersom jag går på Levaxin, ett tillskott pga tidigare struma)
    - kostvanor

Alltså en del saker man kan påverka själv. väger man 10 kg för mycket, är soffpotatis med dåliga blodvärden samt bara trycker i sig en massa socker hela tiden så visst mår man dåligt när man är gravid - oavsett om man är 20 eller 40.

• fealin

Jag var 20 första gången, sean 27 och 37 nu och jag mår absolut bäst den här graviditeten!!

• vil70

För att förklara mitt svar närmare, ingen egentlig skillnad mellan att vara 1:a gångs gravid som 20 åring än att vara 6:e gångs gravid som 41 åring. Hade dock problem i graviditeten, som jag lika gärna kunnat drabbas av som 20 åring (blöder man så får man dåligt blodvärde).
    Täta graviditeter påverkar ju i vilken ålder som helst!

På BB sade man att jag var en väldigt vital och snabbläkt mamma, trots min ålder och snabbt igång fysiskt, trots akut snitt.

Har aldrig haft foglossning (mer än de normala uppluckringen).
    Kände mig mer pigg och redo som 41 åring, än som 20 åring mentalt ;)

Hoppas det blir tydligare som svar!!

• Mulle Meck

Hej!

Det är en enorm skillnad! Vi fick en liten sladdis i maj som var värd alla krämpor i världen men visst kändes det att man passerat 35. Var 26 och 28 med storebröderna.

• underverket 06

Jag är 38 år och väntar mitt första barn, är i ve 28. Hittills har jag haft en kanon graviditet. Har under hela graviditeten hittills mått jättebra, inget illamående, inget ryggont eller foglossning. Jag var inte heller extremnt trött i början av graviditeten, som de flesta verkar bli. Kanske är jag ett undantag, fast hur man mår under graviditeten verkar ju vara väldigt inviduellt. Kroppen borde ju ändå vara piggare och klara mer när man är yngre, så generellt sett har nog äldre gravida kvinnor mer besvär än yngre.

• underverket 06

Någon skrev att hur man mår beror på kostvanon, om man motionerar etc. Det stämmer inte alls på mig i så fall. Jag var lite överviktig innan graviditeten och motionerade inte speciellt ofta, men ändå mår jag super bra under graviditeten.

• atena100

Är 42 år. Det är 14 år sedan sist jag var gravid. Så kommer inte riktigt ihåg hur jag mådde då. Bra, antar jag. O inte jättestormage. lagom. har 2 döttrar.
    Blev väl stor de sista veckorna.
    Tror att det känns ganska lika nu. Mår bra! Är i v21. Lite trött i fötter o vader efter jobbet.

• MsRahkonen

Jag är gravid för andra gången, var visserligen 18 förra och nu 21 å ja känner mej som om ja vore äldre än min mormor på 81 år

• Skitoxå

angående svaret om att det beror mycket på livsstil så tycker jag att det nog kan finnas en poäng i det rent statistiskt och vetenskapligt men det vet vi inte i denna tråd, länka gärna källa. 
    För egen del har det varit på ett helt annat sätt:
    Första barnet väntade jag när jag skulle fylla 20 år, mådde illa och hittade inget bra sätt att stoppa illamående och halsbränna annat än konstant ätande. Mådde ändå rätt ok fysiskt hela graviditeten trots stillasittande. 
    Har sen dess fött 4 barn till och det fysiska har bara blivit värre fastän min livsstil blivit sundare och sundare. Var 34 år när jag väntade 5:e barnet. Den graviditeten började bara ett par veckor innan jag korsade mållinjen i Mora, åkte över 30 mil längdskidor den vintern men veckan efter Vasaloppet låg jag utslagen av illamående och trötthet som egentligen inte gav med sig förrän han kom ut. 
    Har man tillräckligt hemska graviditeter klarar man inte av att upprätthålla en aktiv och sund livsstil trots bra utgångsläg. 
    Nu är jag 38, snart 39 och genomlider tredje trimestern med 6:e barnet. Har aldrig haft så vidrig graviditet om man ser till fysiskt mående. 

Är själv övertygad om att kroppen är less efter alla år och alla barn, även om jag själv inte är det 😄

Svar på tråden Mer besvär som äldre gravid?