• Sommardags

Hur länge var/är du mammaledig/pappaledig?

Hejsan. Är nyfiken på hur nm delat upp era ledighetsdagar. Jag och fadern är ej tillsammans och vi halva ledigheten var. Jag kommer vara hemma 6,5mån (heltid) och fadern runt 8mån, han har minskat sina dagar. Sen har han dottern när jag jobbar dag (mån - tis), två nätter i veckan (ons - fre förmiddag)samt var tredje helg då jag jobbar. Jag är ledig två fre - sön i rad. Vad tror ni om detta arrangemang?

• Svar på tråden Hur länge var/är du mammaledig/pappaledig?
  • Lena

vi bor ihop men ska ändå dela ungefär som er, tycker det låter bra.

• Annis76

Med 1:an var jag hemma 1,5 månad sedan var pappan hemma 1,5 år.
    Med 2:an är jag nog hemma 1,5 månad och sedan är pappan hemma alla dagar utom en i veckan då jag är hemma.

• Vaniljlatte

Vi bor ihop och jag har varit mammaledig i 16 månader. Sambon tar inte ut sina pappadagar i direkt anslutning utan sparar sina dagar. Han har varit arbetslös och jobbar nu på timmar, så de dagar hon inte får vara på dagis (dvs de 15 timmar/vecka vi har henne där) så är han hemma med henne.

• MiniFröberg

Jag har varit mamaledg drygt 19 månader ju. Håller på att skola in sonen på dagis. Har fått samtliga makens dagar också då han inte omfatas av svensk försäkringskassa.

• elink

hjalmar är ett år och jag är fortfarande hemma. tänker vara det ett tag till, i alla fall ett halvår. min man och hjalmars pappa blir inte hemma den här gången men ska ta en längre föräldraledighet med nästa barn.

• Sommardags

Annis76: Hur kom ni fram till den uppdelningen av föräldraledigheten? Är nyfiken då det verkar vara mammorna som är hemma helt eller majoriteten av föräldraledigheten. :)

• Mama72

Jag var mammaledig i 6½ mån
    Sambon var pappaledig i 10½ mån

Nu har dottern börjat förskolan och hon är 17 mån. Men vi har många dagar kvar som vi ska ta ut lite då och då, bl a på lov och på somrarna.

• Im Fabulous

Här blir ledigheten rätt ojämnt fördelad.

Sambon har gått ned till 80% sen vi fick lillan, och jag har varit hemma på heltid (men bara tagit ut 15 dagar i månaden). Såhär kommer vi antagligen göra tills lillan är ett år och då "byta roller".

• Jordgubba

Jag kommer nog att vara hemma minst 1,5-2 år med mina tjejor. Pappan, som jag också bor med, jobbar som konsult och kan därför välja att vara hemma med oss, vilket han också är. Jag har gjort valet själv att vara hemma, ganska skönt tycker jag. Sen att pappa har möjligheten att också vara det är ju toppen!

• Vaniljlatte

Det slog mig att själva meningen "vi bor ihop" är rätt onödig. Huvudsaken är ju om man har gemensam vårdnad eller ej. Om man har det så har man ju bara rätt till hälften av dagarna, annars alla.

Sen behöver man ju inte bo ihop även om man har gemensam vårdnad menar jag

• Annis76

Sommardags-Jag är egen företagare och måste komma igång och jobba så snart jag kan. Jag är bonde och sambon kom med dottern till ladugården när det var amningsdax och vissa dagar sov i vagnen utanför ladugården medans jag jobbade.
    Hoppas att det ska funka så med denna dottern också.
    Jag är dessutom ingen som trivs med att vara hemma på heltid så även om jag hade ett "vanligt" jobb skulle jag nog vilja börja jobba lite ganska tidigt.

• MoonFlight

Jag var hemma 4 mån sedan jobbade jag 2 mån och ledig 1 mån. När jag jobbar är det ti-fr 6.20-16.30. Gubben är då hemma och han jobbar fr-sö. Kommer att ta ut så här fram tills nyår då vi kommer skola in hemme från jan 09 om allt går som det ska.

• Sommardags

Annis76: Ni verkar ha löst det smidigt. :) Hoppas vårt beslut blir lika smidigt i längden. Ha det.

• Wirrewir

Jag ska vara hemma ca 15 mån. Sen ska pappan ta sina 60 dgr och skola in på dagis.

Svar på tråden Hur länge var/är du mammaledig/pappaledig?