• elinvd

Ni som bor i Frankrike, får en singelförälder göra såhär (lagligt)?

En man och en kvinna har barn tillsammans. De är separerade.
    Får mamman bara sticka (flytta) iväg med barnet utomlands utan pappans tillåtelse?
    Vad kan hända om hon gör det?
    Min pojkvänns ex hotar nämligen med detta. Och han är livrädd att hon ska sticka med pojken.

Don't let other people determine your future
  • Svar på tråden Ni som bor i Frankrike, får en singelförälder göra såhär (lagligt)?
  • siamusen
    elinvd skrev 2008-08-21 22:52:14 följande:
    Hon hotar att ta sonen till USA (där hennes föräldrar bor) om min pojkvän inte gör precis som hon säger. Det kan handla om vad som helst.
    Tror inte hon kan gôra det lagligt. Trist situation.

Ta kontakt med en jurist/advokat och se vad de säger om det hela. Kan ju vara bra att lagen âr uppmârksam pa vad som pågår.
  • elinvd
    siamusen skrev 2008-08-21 22:55:52 följande:
    Tror inte hon kan gôra det lagligt. Trist situation.Ta kontakt med en jurist/advokat och se vad de säger om det hela. Kan ju vara bra att lagen âr uppmârksam pa vad som pågår.
    Jo, han har tagit kontakt med advokat. Dom ska ses i september.
  • elinvd

Känner mig så maktlös bara.

• siamusen
    elinvd skrev 2008-08-21 22:57:54 följande:
    Känner mig så maktlös bara.
    Tror du inte det âr tomma hot bara då? Hon skulle ju försâtta sig sjâlv i en mindre bra situation om hon verkligen gjorde det.
  • elinvd
    siamusen skrev 2008-08-21 23:00:33 följande:
    Tror du inte det âr tomma hot bara då? Hon skulle ju försâtta sig sjâlv i en mindre bra situation om hon verkligen gjorde det.
    Nej, tror nog att hon skulle göra det faktiskt. Hon verkar tro att de fortfarande är förlovade till och med. Hon har inte berättat för sina föräldrar ens att det är slut mellan dom.
  • siamusen
    elinvd skrev 2008-08-21 23:02:44 följande:
    Nej, tror nog att hon skulle göra det faktiskt. Hon verkar tro att de fortfarande är förlovade till och med. Hon har inte berättat för sina föräldrar ens att det är slut mellan dom.
    Låter ju halvbra. Hoppas det ordnar sig fôr er alla.

Har hon bara sagt detta pa telefon eller finns det nedskrivet nagonstans?
  • elinvd
    siamusen skrev 2008-08-21 23:05:01 följande:
    Låter ju halvbra. Hoppas det ordnar sig fôr er alla.Har hon bara sagt detta pa telefon eller finns det nedskrivet nagonstans?
    telefon och direkt till honom, han åkte dit när hon sa det till honom och försökte få henne på andra tankar...utan att lyckas.
  • siamusen
    elinvd skrev 2008-08-21 23:08:31 följande:
    telefon och direkt till honom, han åkte dit när hon sa det till honom och försökte få henne på andra tankar...utan att lyckas.
    Ok. Se om han kan fa henne att skriva det i en e-mail eller liknande sa har ni nagot konkret att visa advokaten.
  • Koffie

Vid gemensam vårdnad kan hon inte det, även om han bor i England. Inte utan hans uttryckliga tillåtelse, alternativt ett rättsligt uttalande om att hon har lov att flytta.

Mitt tips är att din pojkvän kollar in www.reunite.org och ringer några av advokaterna på den listan för en första gratis konsultation (och sedan går vidare med en av dem). Det är viktigt att han inte har en vanlig familjerättsadvokat, utan det måste vara någon med erfarenhet av internationell familjerätt - och helst med en så pass klurig situation som att de redan bor i olika länder!
    På Reunites hemsida finns mer matnyttig info om internationella vårdnadstvister och barnkidnappning osv (ALLA utlandsföräldrar borde ha kännedom av sånt här).

Det han KAN göra på en gång, är att han skriftligen (och helst via advokat) meddelar sitt ex att han INTE ger tillåtelse till en flytt med barnet till land X. (Men om nu land X också är England, så får han ju ha en j-igt bra argumentation till varför det skulle vara sämre än Frankrike...)

Om han inte ger tillåtelse kan mamman fortfarande gå till rätten och få ett tillstånd för att flytta. Ofta får man det om man kan presentera en förståndig plan för ekonomi, boende, skolor, umgänge med andra föräldern och dennes släkt, osv. Hon har med andra ord en ganska god chans att få igenom det om det är någorlunda väl genomtänkt och umgänget är välordnat. Naturligtvis lyssnar rätten även på argumentation från den andra sidan.

• elinvd
    Svar på #20
    Tack så mkt för ditt svar. 
    Landet är USA och hon har sagt att hon gör det så att han inte ska kunna ha ordentlig kontakt med sin son. Hon hotar med att gör han (min pojkvän) inte som hon säger och går efter hennes regler så tar hon sonen och sticker, och så får ha inte träffa pojken igen. Det värsta är att det inte bara är tomma hot heller.
    Han har tagit kontakt med advokat nu som han ska träffa i slutet av månaden. Vi får se vad som händer.
  • Koffie

Oj, sorry - jag vet inte var jag fick England ifrån, för det står ju klart och tydligt USA.
    Men, USA har för övrigt också skrivit på Haagkonventionen som reglerar sånt här, så rent tekniskt spelar inte det så stor roll. Möjligen till din pojkväns fördel då man i USA ofta driver den här typen av mål rätt hårt, oavsett könet på föräldern.

Men, som sagt, ta hjälp av en bra advokat med erfarenhet av just internationell familjerätt och fall som liknar detta (och därför är listan på advokater på reunites hemsida väldigt bra). Bra att ni redan har tagit kontakt med en advokat.

Se till att dokumentera allt ni kan dokumentera när hon säger sådana saker som att hon vill att pappan inte ska kunna ha kontakt med sin son.Det kan komma att behövas i en rättegång.

Om ni misstänker att hon tänker göra slag i saken och sticka ut ur landet i smyg inom kort så ska ni ta kontakt med centrala myndigheten (central authority) i både hennes land och ert land, samt larma polisen. (Centralmyndigheten är oftast en avdelning hos motsvarande utrikesdepartementet.)

• Ain

Nu vet jag ju inte hur det är i exakt detta fall, men jag kan ju berätta hur det var för ett par bekanta till mig. De är inte jättenära vänner till mig sa jag känner inte till alla detaljer här heller ska jag väl tillägga.

Hur som helst. Detta är ett danskt par som bodde i Frankrike. De hade bott där ett par ar. De hade brakat en del och en dag tog mamman helt enkelt barnen och akte till Danmark utan pappans tillatelse. Efterat sa hon att han hotat henne och att de var därför hon akte. (jag gissar att hon talar sanning). Hon kom sedan tillbaka till barnen och skilsmässan genomfördes i Frankrike. Innan skilsmässan gatt igenom sa gav familjerätten pappan vardnaden och mamman rätten att träffa barnen varannan helg.

Till slut fick faktiskt mamman ensam vardnad och flyttade till Danmark. Nu far pappan bara träffa barnen sporadiskt. (fran det jag vet sa tror jag att det inte främst var för att hon var mamman utan för att han var ganska aggressiv av sig)

Generellt tror jag att man maste ha ensam vardnad för att kunna flytta med barnen som man vill. Annars maste man ha den andre förälderns tillatelse. jag brukar ta med mig ett intyg fran min man när jag reser med min dotter. Har aldrig behövt visa den ännu, men bara för att vara säker.
    Men angaende detta har du ju redan fatt bra tips.

• Ain

"Hon kom sedan tillbaka till barnen " "Hon kom sedan tillbaka till Frankrike med barnen" skulle det ju sta.

• elinvd

Moster Ida: Du fick det nog ifrån att jag sa att killen bor i England. Ska se till att ha dokumenterar vad och när hon säger saker. Försöka få nått nerskrivet från henne också, hur det nu ska gå till. Tack så mkt för ditt svar.

Ain: Okej, ja dom har ju gemensam vårdnad. Tack för ditt svar.

• Ain

Vad jag egentligen ville säga med min berättelse var att jag tror att Frankrike ser ganska allvarligt pa hot om bortförande av barn. Det är ju positivt i ert fall. Det är inte speciellt vanligt att pappan far vardnaden av barnen men i det danska fallet sa fick ju mamman bara rätt att se barnen varannan helg, just för att hon tagit barnen. Tillslut fick hon ända vardnaden - men det var troligast inte pga av att de slentrianmässigt ger mamman vardnaden vid en tvist, utan för att jag vet att hon hade manga vittnen pa att pappan var konstig, och aggressiv. (jag var dagmamma till barnen, sa jag fick ganska mycket information - aven om jag inte vet allt).

Men som tidigare nämnts, är det ju svart att bevisa att hon hotat föra bort barnen. sa försök samla bevis om det gar. Kanske per sms? Eller ha telefonen pa högtalare och ha vittnen som lyssnar.

• Koffie

Hoppas allt fixar sig. Det som kommer att bli trixigt är att det är flera länder inblandade samtidigt, så se till att reagera snabbt och ta det säkra före det osäkra och ha kontakt med alla inblandade länders centralmyndigheter!
    Om ni inte lyckas dokumentera vad mamman säger genom att hon skriver brev, mail eller sms, så kan man faktiskt också spela in telefonsamtal (men kolla först reglerna för sådant i de länder som gäller för er - i Sverige är det tillåtet om ena parten av samtalet känner till det, men det kan vara andra regler i andra länder). Telefonen på högtalare och vittnen som lyssnar är också en bra ide. Och att ha lite koll på att allt man själv säger är OK är också bra.

OM det nu inte går att dokumentera på det här viset - se till att din kille börjar skriva dagbok över just 1. kontakten med barnet och 2. kontakten med mamman. Däri ska han noga beskriva vad som sagts och hänt - så att han har ett bra minnesstöd för framtiden. Det kan vara nog så viktigt eftersom minnet blir lite uppmjukat av både tid och känslor (och sådana här konflikter väcker min själ rejält med känslor).

Svar på tråden Ni som bor i Frankrike, får en singelförälder göra såhär (lagligt)?