• Naxxiz

Hur mycket kan man egentligen kräva?

Jag har två bonusar, en pojk på 5 och en tjej på 10. Har även en egen dotter sedan tidigare på 3.

Nu sitter jag lite i kläm och vet inte riktigt hur jag ska vända mig eller vilken ställning jag ska ta.

Vi blev ett par i Januari och först då involverades barnen i vårat förhållande. Redan från början gjorde jag och min sambo upp hur vi ville det skulle se ut och vilket ansvar vi förväntade av varanda och hur vi skulle ställa oss till barnen.

Min sambo klev in och blev "pappa" åt min dotter nästan genast då hennes pappa bor 70 mil bort och ses knappt. Där har samarbetet aldrig riktigt fungerat utan jag gör så gott jag kan för min dotters skull och försöker har hållt en ganska bra telefon kontakt tills för någon månad sedan. Min sambo lägger sig inte i våra disskutioner och heller inte hur vi planerar för dottern. Detta pga att allt sedan vår seperation inte är helt klart och det rullar ännu inte på som det borde men målet finns och dit vill vi. Han är med och planerar här hemma och vi disskuterar hur vi vill ha det och så vidare men det är jag som får föra talan. Detta också på grund av att dotterns pappa inte kan acceptera mitt nya liv.

Bonusarna har redan från början varit hos oss varannan vecka och fått helt nya rutiner då jag tycker det är viktigt att ha någorlunda fasta mattider, gå upp i tid, äta nyttigt, alltid ha rena och hela kläder, undanplockat och att man tar reda på efter sig själv.

Till en början fungerade också allt som det skulle med överlämningar och barnens bio tyckte det var skönt att min sambo hittat någon som accepterade barnen och inte gjorde någon skillnad, samtidigt som jag engagerade mig väldigt i träningar och skola redan från start.

Första gången det blev strul var det för att jag lämnade barnen eller hämtade dem då min sambo jobbar kväll/helg emellanåt och för att jag ansåg att lite grönsaker ska man äta. Hon gick då direkt till min sambo och valde att inte konfrontera mig med det istället, vilket jag förstår så där i början.

Sedan började barnen hacka fram och tillbaka, hon planerade in resor då barnen skulle vara hos oss och sen sa att barnen inte ville komma till oss, dels på grund av att dem var tvugna att äta grönsaker och sedan för att den yngsta tyckte inte om att behöva sitta på "skamstol" då han inte lyssnat eller får något utbrott.

Jag kände att jag ännu inte ville lägga mig i utan tog det med min sambo då jag tycker att allt detta var löjligt, klart att ett barn inte tycker om en konsekvens, det är heller inte syftet med att ha konsekvenser vid felageranden.

Äldsta flickan började sedan vilja vara här lite mer än varannan vecka och eftersom hon är så pass stor kunde vi ju ge det ett försök. Men så kom ju sommaren, min dotter åkte till sin pappa några veckor och bonusarna delades upp 3v/var.

Nu har det varit många stridigheter och jag har ägnat många timmar att prata med äldsta bonusen samt kollat upp minstingens beteende.
    Flickan har ännu inte kommit över föräldrarnas seperation, detta är nu 3,5 år sedan och lever och tänker utifrån det som skedde då och hur hon kände då så varje gång jag och min sambo inte tycker lika är hon rädd att vi ska flytta isär, hon gruvar sig för att åka fram och tillbaka och tycker det är jobbigt.
    Hon gråter ofta på kvällarna och är uppriven och orolig hela tiden. Det som känns skönt i allt detta är att hon faktiskt pratar med mig om hur hon känner, dels för mamma och pappa, för mig, för syskonen, skolan, kompisar och ja, allt en 10 åring kan fundera på. Självklart ställer jag upp för henne till 100%, kommer jag alltid göra.

Pojken har väldiga problem när han blir upprörd och blir utåtagerande istället. Han skriker, slåss, rivs, vägrar lyssna och så vidare och ibland går det inte att komma fram till honom. Nu efter 7 månader har jag hittat taktiken för att dämpa alla vredesutbrott och kan kontrollera det ganska bra.

I mina ögon är det en stabil grund och fasta rutiner som fattas barnen och väcker dessa osäkerhetskänslor. De behöver något stabilt och har blivit oroliga på grund av allt hoppande fram och tillbaka vilket inte alls är så konstigt.

Vi kom nu fram till att pojken ska flytta hem till oss då vi är två vuxna och vi har lättare att kontrollera honom samtidigt som deras bio är ensamstådende och inte riktigt orkar med pojken som det ser ut idag och så kommer det nog förbli. Han kommer att vara hos henne varannan helg framöver. Flickan ska vi göra tvärtom med, hon kommer hit varannan helg. Är inte säkert att detta kommer fungera men vi ska ge det ett försök på 6 månader och se hur det fungerar.

Förskolepersonalen säger också han är betydligt lugnare och tryggare i sig själv när han varit hos oss och det känns också positivt.

Jag är engagerad fullt ut i alla 3 barn och gör heller ingen skillnad på bio och bonus utan samma regler och rutiner gäller för alla, anpassade efter åldrar så klart.
    Jag är delaktig i deras uppfostran, aktiviteter i skola, fritid och förskola och följer med möten och liknande rörande barnen. Jag är med till tandläkare, läkare och hjälper med läxor, städar, och donar. En mamma åt alla 3 vilket min sambo är helt enig i att så ska det vara också. 

Mitt problem i allt det här är att dem båda bio's vill att jag ska ta allt detta ansvar, förväntar sig att jag inte ska göra någon skillnad på barnen utan uppfostra dem alla som om de vore mina egna (vilken jag gladeligen gör också) MEN bio mamman vill inte att jag ska vara med när vi pratar om hur barnen mår, vilka rutiner som ska finnas, hur boendet ska fungera och så vidare. Jag tycker ändå att om jag ska ta vara på dem som om de vore mina egna borde jag också vara med vid dessa samtal och min åsikt, vy eller vad vi nu vill kalla det borde räknas den också. Jag borde ha något att säga till om då jag faktiskt tar just den roll jag förväntas av min sambo.

Vad tycker ni, bonusar som bios ? Vad kan jag ställa för krav när det ser ut så här?

Carpe Diem
  • Svar på tråden Hur mycket kan man egentligen kräva?
  • PDR

Du får framföra dina åsikter till din man så får han ta samtalen med barnens mamma.
    Om mamman har svårt att hantera den minste och han därför ska bo mer hos er kan det ju kännas som en nödlösning för henne tills hon kommer på fötter igen och då vill hon kanske känna att det ändå är hon och pappan som tar besluten ihop?

Om du och pappan är helt överens om rutiner och så vidare räcker det med att han är där. Är det något han inte vill ta ställning till utan att rådfråga dig får han väl återkomma till mamman efter diskussion hemma.

Måste tillägga att sätta barn på skämsstol är en fruktansvärd förnedring, något i alla fall jag anser är psykisk misshandel.

• Ellen S

Jag sitter på "två stolar" är både styvmorsa och biomamma.
    Som "styvmorsa" kan jag på ett sätt tycka att Du borde få vara med, säga vad Du tycker vid kontakt/samtal med biomamman, men samtidigt som mamma kan jag känna att det nog skulle kännas bättre om det bara var föräldrarna som diskuterade barnen, Din man kan ändå framföra Dina/Era åsikter, jag vet inte men det blir kanske annars "två mot en" och biomamman känner sig överkörd och kan sätta sig på tvären och vägra gå med på sådant som redan är bestämt.
    Jag tror det är väldigt jobbigt att någon annan kvinna kommer in och tar över mammarollen, speciellt om man som mamma inte klarar av ett av sina barn och "måste lämna över" ansvaret till pappan och hans nya.

Mitt råd: Skynda långsamt, låt pappan och biomamman diskutera och bestämma utan att Du är fysiskt närvarande.

• SarahS

Jag förstår precis hur du känner. Det är svårt att göra rätt och att vara lagom inblandad.
    Känns som att det inte finns ett facit utan att var familj själva får bestämma hur de vill ha det...

Jag hoppas att ni aknske kan sätta er ned tillsammans och hitta en lösning?

Hos oss (jag är bonusmamma till två tjejer 5, 7 år och bio mamma till pojke 2,5 år) Så tar vi gemensamt ansvar för barnen i allt det vardagliga i livet. Men möten, VAB och sådant är jag inte med på. Passar oss och våran situation bra. Vi ahr tjejerna varannan vecka.
    Jag hämtar och lämnar dock på dagis/skola, följer med på träningar osv.

• gumsan04

Jag tycker att du har fått ett bra svar redan: skynda långsamt.
    Måste även få säga att du verkligen har gjort det bra... Hur är kommunikationen mellan dig och din sambo? Kan han framföra dina åsikter och tankar? Så att du på det sättet (tills vidare) kan få känna att du är delaktig i samtalen kring barnens mående?

Jag är själv bonusmamma till två pojkar. Har visserligen bra kontakt med deras bio mammma, men är sällan eller aldrig med vid "överlämningssamtalen". Nu går vårat väldigt bra och det finns väl inga direkta bekymmer eller oroligheter hos oss. Men visst har det kommit upp ett och annat någon enstaka gång... Däremot är jag precis som du delaktig i det mesta som rör min bonusbarn en självklarhet tycker jag...

Jag tror inte att du ska ställa krav. Men du kanske kan samtala med din sambo om hur du tycker och tänker kring detta, (kanske redan gjort?) så att han blir medveten om att du gärna vill uttrycka dina åsikter kring barnen?

Hoppas verkligen att det här löser sig och att du blir tillfreds med vad som bestäms!

//Anna

• Naxxiz

Tack för alla råd.

Jo, så är det ju och sedan jag sätter mer krav på min sambo så verkar det bli bättre.

Tycker ju att det är lite upp till honom hur mycket jag ska vara med, hur mycket han också tycker jag ska vara delaktig. Samtidigt gör vi ingen skillnad på barnen och ska nya rutiner eller regler komma in kräver jag att få vara med då min dotter inte ska uppfostras av deras biomamma, förstår mig rätt men hon gör det inte bra i mina ögon.
    hon har nu pojken varannan helg och nu när hon inte sett honom och beklagade sig att det var jobbigt att det var så långt emellan skickar hon bort honom över helgen och ser honom någon timme på söndagen innan min sambo åkte och hämtade honom. Detta för att hon ville sova. Pojken var uppriven och väldigt utåtagerande igen när han kom men jag visar tydligt att det är vi som sätter gränser men om han lyssnar på oss kan vi lyssna på honom också. Samtidigt som vi alltid finns där om han är orolig, ledsen eller arg.
    Denna gång sa biomamman att jag inte fick komma utan min sambo skulle komma då hon ville prata med honom.
    Det enormt viktiga var att han hade några saker att hämta.

Men tack igen för alla råd.

Carpe Diem
  • Fembarnsmorsan

jag har varit i din situation också o idag när jag har nysambo(+gemensamt barn) så kan jag säga att det är ja gsom skötaer talan med exen men  jag lyssnar alltid på o respekterar min sambos önskan då det uppkommer problem. För jag vet hur det kändes då jag var bonusmamma i mitt tidigare förhålanden o jag blev helt överkörd...inte kul...

Det funkar inte i slutändan om man aldrig får vara emmd på minsta beslut men FÖRVÄNTAS ta det stora ansvar som man gör.Men mioföräldern ska ha sista ordet....viktigt

• Naxxiz

Skönt att höra att någon tänker som jag också
    Såklart att bioföräldrarna ska ha sista ordet, men att sitta och diskutera och försöka göra det bästa för barnen kräver att alla kan kommunicera i mitt tycke och tänk

Fembarnsmorsan skrev 2008-09-06 21:56:14 följande:
    jag har varit i din situation också o idag när jag har nysambo(+gemensamt barn) så kan jag säga att det är ja gsom skötaer talan med exen men  jag lyssnar alltid på o respekterar min sambos önskan då det uppkommer problem. För jag vet hur det kändes då jag var bonusmamma i mitt tidigare förhålanden o jag blev helt överkörd...inte kul...Det funkar inte i slutändan om man aldrig får vara emmd på minsta beslut men FÖRVÄNTAS ta det stora ansvar som man gör.Men mioföräldern ska ha sista ordet....viktigt
    Carpe Diem
  • Rosa08
    Svar på #7
    Vi har min mans barn boende hos oss och dom är 8 och 10 år gamla.
    För oss har det varit självklart att jag ska vara med på möten som har gällt barnen då jag lever vardagslivet med dom.
    Visst har "bio" mamman fått gett tillstånd till vissa möten vi varit på men det har för det mesta löst sig så jag fått varit med.
  • Naxxiz

önskar det var lika lätt här också.

Till saken hör ju att jag gör ju allt för barnens skull, jag skulle aldrig kritisera henne för att vara elak eller för nått annat, utan kommer någon kretik så är det konstruktiv kritik och en vändning så vi kan hitta en lösning. Men hon tycker då att det är hennes och sambons barn och att det är bara dem som ska ha det ansvaret.

Hon tycker heller inte om att vi INTE gör skillnad på barnen hemma, när barnen är hos oss är dem VÅRA barn allihop, jag kan ta med mig hans barn likaväl som min dotter om vi ska åka, jag åker själv eller liknande.

Nu har grabben börjat lugna ner sig, blivit tryggare i sig själv efter att ha flyttat hem till oss och är hos mamma varannan helg. Hennes två ända kommentarer vid disskutionen var " Vad kul för dig" och "Inte delaktig". Vi har alltså fått respons på detta ifrån släkt, vänner och till o med dagis.
    Jag säger inte att hon är dålig, men vi har ju bättre förutsättningar när vi är två och hon ensam. Vi kan koncentrera oss på barnen på ett annat sätt och hjälpas åt. Jag tror inte hon orkar hela vägen.
    Annars är hon så vitt jag vet, en kanon bra mamma.

Rosa08 skrev 2008-09-08 12:15:43 följande:
    Svar på #7Vi har min mans barn boende hos oss och dom är 8 och 10 år gamla.För oss har det varit självklart att jag ska vara med på möten som har gällt barnen då jag lever vardagslivet med dom.Visst har "bio" mamman fått gett tillstånd till vissa möten vi varit på men det har för det mesta löst sig så jag fått varit med.
    Carpe Diem
  • Soffepoffe8

Naxxis!

Tycker allt du skriver o tänker är helt rätt. Jag har varit i den här situationen dà min mamma träffade en ny sambo med 2 barn sen innan. Det var väldigt liknande som du beskriver att ni har det.

Tycker inte du ska lägga dig i mamman o pappans diskussioner om barnen. Men när barnen bor hos er ska du absolut vara delaktig i det som rör barnen ocksà, rutiner o annat. Barnen verkar ju tycka om dig ocksà. Kanske att mamman e lite avundsjuk dà det inte gàtt sà bra för henne för hon kanske som du säger är ensam o har det svàrare än ni.

Men försök säga till din sambo att berätta för mamman hur ni gör o hur det fungerat bra hos er att mamman kanske kan göra lika. Vad det kan vara som gör att pojken inte màr sà bra när han e hos sin mamma. Hon behöver säkert ha mer tid för honom helt enkelt.

Vi hade sà att barnen var hos oss varannan helg o sin mamma resten. Vi hade mer regler o mamman typ inga. Det ledde till att barnen ville vara hos sin mamma o de inte gillade min mamma för hon hade vissa rutiner ihop med deras pappa förstàs. Dà skyllde mamman pà min mamma. Men nu e barnen stora o har i efterhand tackat mamma för det hon gjorde för dom. De har förstàtt de nu.

Lycka till!

• Rosa08
    Naxxiz skrev 2008-09-08 15:04:20 följande:
    önskar det var lika lätt här också.Till saken hör ju att jag gör ju allt för barnens skull, jag skulle aldrig kritisera henne för att vara elak eller för nått annat, utan kommer någon kretik så är det konstruktiv kritik och en vändning så vi kan hitta en lösning. Men hon tycker då att det är hennes och sambons barn och att det är bara dem som ska ha det ansvaret.Hon tycker heller inte om att vi INTE gör skillnad på barnen hemma, när barnen är hos oss är dem VÅRA barn allihop, jag kan ta med mig hans barn likaväl som min dotter om vi ska åka, jag åker själv eller liknande.Nu har grabben börjat lugna ner sig, blivit tryggare i sig själv efter att ha flyttat hem till oss och är hos mamma varannan helg. Hennes två ända kommentarer vid disskutionen var " Vad kul för dig" och "Inte delaktig". Vi har alltså fått respons på detta ifrån släkt, vänner och till o med dagis. Jag säger inte att hon är dålig, men vi har ju bättre förutsättningar när vi är två och hon ensam. Vi kan koncentrera oss på barnen på ett annat sätt och hjälpas åt. Jag tror inte hon orkar hela vägen. Annars är hon så vitt jag vet, en kanon bra mamma.
    Det har inte varit så lätt från början..
    Barnens mamma har inte alltid acceptera mig och gör det inte till 100% än.
    Men iom att hon bor så långt från oss och bara har barna på loven så har "köpt" att jag är med på möterna som gäller barnen.
  • LovelyMeLovelyYou

Läste bara TS, men jag tycker att om det krävs av dig att du ska behandla dem som dina egna, så ska du ha full rätt att ta del i alla samtal kring dem, mer är det inte med det...

Jag anser att du tar din rätt i detta, eller förklara att du inte kan behandla dem som dina egna om du inte får vara med i besluten kring dem (för en "riktig" förälder är med i besluten om kring barnen, alltid!).

• Naxxiz

Tack, kändes riktigt skönt att jag inte är ensam och tycka så, har inte hittat orden att förklara det lika bra som du.

Ibland känns det dock som om att jag är mindre värd dels för att jag ska vara "tredje parten" och sen för att jag är mycket yngra än både pappan och mamman

ÄlskarMorgan skrev 2008-09-08 16:32:30 följande:
    Läste bara TS, men jag tycker att om det krävs av dig att du ska behandla dem som dina egna, så ska du ha full rätt att ta del i alla samtal kring dem, mer är det inte med det...Jag anser att du tar din rätt i detta, eller förklara att du inte kan behandla dem som dina egna om du inte får vara med i besluten kring dem (för en "riktig" förälder är med i besluten om kring barnen, alltid!).
    Carpe Diem
  • LovelyMeLovelyYou
    Naxxiz skrev 2008-09-08 17:53:07 följande:
    Tack, kändes riktigt skönt att jag inte är ensam och tycka så, har inte hittat orden att förklara det lika bra som du.Ibland känns det dock som om att jag är mindre värd dels för att jag ska vara "tredje parten" och sen för att jag är mycket yngra än både pappan och mamman
    Haha, jag vet precis hur det känns... Sitter i samma sits, enda skillnaden är att i mitt fall har även mamman hittat en ny. Problemet är bara att han inte alls fått vara med och uppfostra styvsonen för mamman, trots att de bor i hans hus. Problemen började komma nu när han fick börja ta mer ansvar för styvsonen: han lyssnar inte på sin styvpappa.
  • EllinorIrene

Jag tycker alla här har vettiga vinklar och synpunkter. Det ÄR inte lätt. Själv har jag en situation som gör att det inte är varken möjligt eller önskvärt att vara med på diskussioner om hur saker och ting ska ske, min sambo får ta hela den biten med sitt ex och han och jag får se till att vara samstämda.

Min bonusdotter är "bara" med oss varannan helg, så det är inte samma läge precis, men om man ska kunna vara normal familj och alla barn må så bra som möjligt, kan man ju inte särbehandla, det funkar inte varken i det korta eller långa perspektivet.

Min sambo och hans ex har haft jätteproblem med i stort sett allt som rör deras samarbete som föräldrar, både när de levde ihop, levde isär och sedan vi träffades och det har naturligtvis gått ut över alla andra, mest av allt deras dotter men också min dotter och jag själv. Vår gemensamma lillpojke har gudskelov inte drabbats, för det har lugnat ner sig avsevärt det sista 1 1/2 året.

Av denna orsak valde jag att, för min egen skull, inte ha något samröre med hans ex. Det skulle inte hjälpa. Men hade kommunikationen inte varit så svår, hade jag kanske velat vara med, det vet jag inte.

Man får nog göra så gott man kan och vara hyfsat nöjd med att vara välmenande och imperfekt..och fokusera sig på det som barnen verkar må bäst av. Det är ingen som helst tvekan om att min sambos dotter mådde bättre av att det blev mer struktur i hennes umgänge med pappan och att få leva som "normalt barn" med vanliga friheter och krav, istället för att vara sin mammas surrogatidentitet/prinsessa i allt, söndermanipulerad och samtidigt leva med osäkerheten i att de vuxna som utgör hennes trygghet var så otrygga i sina egna roller att minsta humörskiftning hos henne ledde till absurda överreaktioner.

Ja hu. Det är, som sagt inte lätt, men det har blivit jättemycket bättre! Lycka till och tänk lite på din egen "arbetsbörda" också. Ibland är det värt att "låta stå" om det gör livet lättare...

• ius lexis

ÖRRk hur orkar du!!!!
    Jamenvisst ska du ha samma räättigheter om du har samma krav!! Om alla bios kräver att alla ska älska och behandla deras telningar som egna så ska de gå åt båda hållen! då ska självklart du vara med oxå och styra upp!! om du vill !! it goes both ways!!

• Naxxiz

Det är väl som dem säger också
    "What comes around, goes around"

Det blir ju lättare eftersom tror jag, tror nog deras bio känner mer maktlöshet och att det är jobbigt att släppa taget.

Carpe Diem
Svar på tråden Hur mycket kan man egentligen kräva?