• missis

Finns det någon mer än mig som valt att vara hemmafru??

Hej jag arbetar bara 3 timmar på morgonen 6.00-9.00 o har valt att spendera dagarna tillsammans med vår 3,5 åriga son, göra utflykter, sköta om hemmet, baka, åka till badhuset, mm. och jag trivs jättebra med det. men det är sällan man hör att det finns hemmafruar numera, finns det någon fler därute???vad brukar ni hitta på om dagarna???

• Svar på tråden Finns det någon mer än mig som valt att vara hemmafru??
  • ami
    hejpa skrev 2008-09-25 15:55:50 följande:
    haha ;)skönt att du kan vara hemma ändå :)här skulle det inte funka att försörja 4 pers på en sjuksköterskelön. trist, men sant.
    Vi lever på en ssk lön för tillfället. 5 pers varav två tonårspojkar. Får ut ca 14000:- + 2 barnbidrag (den största får sitt egna banbidrag). Det räcker precis. Blir typ inget över. Men vi har valt att ha det så i ett par år för att få mera tid hemma och vänta med dagis till 4 år. Genom att 1 av oss är hemma sparar vi in på bensin ca 2000:-/mån samt dagisavgift som vi annas skulle betala. Plus att vi då hade ätit dyrare mat.
  • hotten

jäkla trist att det alltid i alla hmmafru trådar alltid skall påpekas att nån inte kan å nån annan kan,
    DE ALLRA FLESTA KAN OM DE PRIORITERAR Å PLANERAR!
    RESTEN ÄR ENBART SKITSNACK!

Vi har planerat mycket så vi slipper snåla även med en låg inkomst (tex a-kassa, sjukpenning som det enbart är ibland)
    å sen prioriterar vi resten!

• hejpa

ursäkta då...

skönt att höra din histora ami! ni är ju ett levande bevis på att det faktiskt kan funka :) klart det handlar om prioriteringar. fast jag skulle nog inte få vara hemma för min sambo, även om jag skulle vilja. tyvärr.

• lallis
    Svar på #123
    skulle oxå vilja vara hemmafru när jag får barn...jättegärna, det borde gå ihop då sambon får ut 20.000...eller?

men jag tror tyvärr aldrig det kommer bli så...
  • Mrs Edwards

Jag är hemmafru för att jag valt att vara det. Är högskoleutbildad och anser mig vara en intelligent och självständig kvinna trots att jag lever på min mans lön. Jag tar hand om barn och hemarbete, när vi är lediga tillsammans på helgerna så är vi just LEDIGA tillsammans hela familjen, och kan göra trevliga saker tillsammans. Inget tvätt och städ under helgerna alltså. Funkar jättebra för oss. Jag har dessutom egna pengar/pensionssparande. Vi bor i England och här är det vanligare att man är hemma med sina barn. Istället för att ha barnen på dagis finns det s.k "playgroups" dit småbarn kan gå för att leka med andra barn, dessutom massor med mamma-barn-grupper vilket är kul både för mig och barnen.

• E W
    MsBeauty skrev 2008-08-25 14:00:57 följande:
    Här är en till Hemmafru. Planerar att vara hemma i måånga år!
    och du heter MSbeauty?
  • MsBeauty

E W skrev 2008-11-03 14:16:33 följande:

och du heter MSbeauty?
    Nej, det är inte mitt riktiga namn. Det är ett nickname.
  • SomeOone

Spela roll vad hon heter eller inte heter. . .

• MsBeauty

Ellerhur, känns inte riktigt som det har med ämnet att göra...

• Yummie

Skulle också vilja vara hemmafru när vi får barn. Om vi flyttar till en annan kommun som har vårdnadsbidraget så skulle det funka ok för oss. Och flytta till lite större planerar vi ändå att göra så vi får se!

• SomeOone
    Yummie skrev 2008-11-04 03:59:03 följande:
    Skulle också vilja vara hemmafru när vi får barn. Om vi flyttar till en annan kommun som har vårdnadsbidraget så skulle det funka ok för oss. Och flytta till lite större planerar vi ändå att göra så vi får se!
    ja det är ju rätt så typislt att dom ej har vårdnadsbidrag i alla kommuner :/ Har dom inte här heller men
    vi bestämmde att jag ändå ska vara hemma eftersom vi pratat om det rätt länge . :)
  • SomeOone
    MsBeauty skrev 2008-11-03 22:28:22 följande:
    Ellerhur, känns inte riktigt som det har med ämnet att göra...
    Näe verkligen inte
    Kanske ska börja prata om ämnet istället Mohahaha
  • Kössen

en till som gärna varit hemmamamma/fru..
    min man är egenföretagare och så småningom kanske det går..det underlättar ju för båda då han har så mycket mer än bara 7-4 jobb, om jag kan vara hemma, och sköta om hemmet också...
    då får man mer tid till varann känns det som...

• mandorle

Jag undrar varför det är så ovanligt med hemmafruar i sverige,har bot i olika länder och det finns hemmafruar nästan överallt,
    ´Det jag saknar här är kontaktet med andra mammor i skolan,i holland är det vanligt att mammorna hämtar sina små på skolan,dom kommer 20 minuter tidigare och pratar lite med alla andra mammor,man lär känna dom etc etc,dom hjälper till mycket i skolan,både med att servera lunch etc etc,här är det ingen som har tid för det.

• hotten

mandorle: jo här i skolan träffas vi å pratar så när vi lämnar å hämtar barnen, hjälper till vid utedagar å aktiviteter mm,,, (dock inte alls så mycket som i skolor utomlands där är det ju mer räknat på att föräldrar skall hjälpa). både hemma mammor, skiftarbetande å arbetslösa

• mandorle

Det är roligt att ni gör det på din skola,här sitter dom i bilen och väntar på barnen,skittråkigt tycker jag.

hotten skrev 2008-11-05 11:10:44 följande:
    mandorle: jo här i skolan träffas vi å pratar så när vi lämnar å hämtar barnen, hjälper till vid utedagar å aktiviteter mm,,, (dock inte alls så mycket som i skolor utomlands där är det ju mer räknat på att föräldrar skall hjälpa). både hemma mammor, skiftarbetande å arbetslösa
Svar på tråden Finns det någon mer än mig som valt att vara hemmafru??