Grattis på födelsedagen min älskade pojke
Idag fyller du ett år. Inget konstigt med det egentligen, barn fyller ett år titt som tätt. Men du är min enda son, och du lever inte. Idag för ett år sedan så såg jag dig för första och sista gången. Du var så lik din pappa.. Dina små miniatyrhänder var en kopia av din pappas händer. Vi höll i dig, vi kysste ditt lilla huvud, vi studerade hela din lilla kropp in i minsta lilla detalj. Vi log åt att dina fötter var så lika mina och vi grät över att dom små fötterna aldrig mer skulle få sparka, aldrig trampa, aldrig gå.. Din mormor och morfar kom och hälsade på oss. Mormor hade sytt en så fin liten dress åt dig som jag och pappa klädde dig i. Min fina älskade lilla son..
Alla som säger att smärtan går över, dom ljuger. Smärtan går aldrig över, den blir - om möjligt? - hanterbar med tiden. Saknaden går aldrig över den heller, men jag börjar lära mig att leva med den. Idag har du två småsystrar, min älskling. Små flickor som är så lika dig och din storasyster. Ni har likadana munnar alla fyra och det gör mig så stolt ända in i själen!
Jag hoppas att du får en fin ettårsdag i himlen, min älskling. Jag vet att du delar din födelsedag med flera av himlens vackraste små änglar. Jag föreställer mig hur du ser ut, med blont dunigt hår och stora blåa ögon.. Jag önskar så att jag fick se dig och hålla om dig. Mamma älskar dig så!
Grattis på 1-årsdagen Gustav