• zanwer

Tatuering och epidural?

Ja, hur funkar det egentligen om man har tatuering i svanken, kan man få epiduralen ändå? Jag har en ganska stor (kanske 10-15 cm upp och lite bredare utåt sidorna)...

• Svar på tråden Tatuering och epidural?
  • Augustimamma

Jadå, visst är den enda anledningen till att man inte sticker igenom en tatuering att färgpigmentet inte skall tryckas in i ryggmärgsvätskan. Tatueringspigmentet är ju normals bara intryckt i ett ganska ytligt hudlager där det är "inkapslat" och sällan (men inte aldrig) orsakar problem. Däremot kan man reagera bl a allergiskt om pigmentet kommer in i kroppen "på riktigt" som det kan göra om det med epiduralnålens/ kateterns hjälp trycks djupare inåt.
    Doktorn sticker där han känner att han skall sticka (mellan kotorna)- inte där det ser ut som om hon skall sticka! Gäller för övrigt vid de flesta stickningar -t ex vid nålsättnig/blodprovstagning-: det är långt ifrån alltid så att kärl som syns bra är bra att sticka i, eller för den delen kan kärl som inte syns alls vara kanonbra. Alltså går fingertoppskänslan före synen!

• DreadHead

Har man inte tatuerat sig med typ pelikanbläck i ett ryskt fängelse för 50 år sen så är det ingen fara. Jag har fått EDA satt _i_ tatueringen två ggr.

• My family and I

Någon som vet ungefär vart de sätter den?? jag menar mellan vilka kotor???

Stolt mamma till Leon född 001124 och Wyatt född 070114! Förhoppningsvis bebis 2009
  • Angel of life

som sagt, en myt...men alla narkosläkare tror på olika saker....men även om man har en fullklottrad ryggtavla ska det gå...de kan sticka in epiduralen på ett helt annat sätt...minns inte hur det gick till tror det var Heidi hey som berättade om det i en tidning

• Maja F

Jag har ca 4 veckor kvar. Var in på förlossningen för en kontroll och passade då på att fråga och bad dem titta på min tatuering. De berättade då att det beror på vilken narkosläkare som jobbar då. Vissar sticker iaf å andra inte.

• Freja och Alvin

Jag var iallafall väldigt nära och INTE få bedövning(spinal) pg.a av min svank tauering..
    De var precis att han vågade sticka och tur var väl de

Familjen framför allt !!
  • Ráhkisvuohta

hrmm...fast det heter inte ryggMÄRGSbedövning, den heter ryggbedövning...
    den sätts inte i ryggmärgen...o sen kan du ju få två olika ryggbedövningar, spinal och epidural,
    epiduralen sätt med en liten slang så man kan fylla på eftersom, spinal sprutas med spruta ( går inte att fylla på men verkar fortare )

• EttElaktTroll

Men VARFÖR vågade han inte då? För att han inte såg eller för att det är farligt få in färg?

Freja S skrev 2008-09-20 22:53:55 följande:

Jag var iallafall väldigt nära och INTE få bedövning(spinal) pg.a av min svank tauering..De var precis att han vågade sticka och tur var väl de
  • Bempan

Min epidural satte dom typ precis nedanför mitten av ryggen, alltså inte ens i svanken. (Har ingen tatuering)

• EttElaktTroll

På vårdguiden står det " tatueringar i ryggsluten är sällan något praktiskt problem"

• artch

Har tatuerat hela skuldran, så epiduralen missade. Om narkosläkaren vägrat sätta den på grund av tatueringen tror jag att jag skulle ha erbjudit mej att strypa honom med nån slang i närheten. Hade kraftiga värkar när han satte den och det spelade ingen roll. Han kände efter var den skulle in och det gick hur smidigt som helst. Antar att det är järnet som tidigare (och av mindre seriösa tatuerare) i några färger. Det är samma järn som kan förhindra att man kan göra magnetröntgen.

• Ráhkisvuohta

haha...har läst lite för fort ser jag nu...
    glöm mitt inlägg Flört

Svar på tråden Tatuering och epidural?