• Nyima

    Hudkräm för mörk hy?

    Är det någon som har ett bra tips på hudkräm för mörk hud? I Nigeria använde vi samma vaselinsalvor som alla andra. Huden blir fantastiskt fin av vaselin men vaselinet tillför ju inget till huden utan kapslar bara in. Dessutom luktar krämerna inget vidare (ungefär som gammal parfym).
    Jag vet att jag sett tips om bra krämer tidigare men har glömt...

  • Svar på tråden Hudkräm för mörk hy?
  • Sister in C

    VÄLKOMMEN HEM ville jag bara säga! Jag har inte tidigare "sett till" någon nybliven Nigeriaförälder och tycker det är jätteroligt att ni har fått ert efterlängtade barn och att ni har kommit hem som familj!
    /Sister!

  • MamaSonate

    Min man från Nigeria använder alltid vanlig Nivea och det fungerar bra på honom. Vår dotter från Etiopien använder Propyless eller Miniderm på kroppen, hon är väldigt torr. I ansiktet använder vi Decubal-kräm på dottern. Den är super i ansiktet. Fick tipset av vänner från Kongo.

    Välkomna hem! Hoppas ni hade det BRA i Nigeria.

  • mimpen

    Jag gillar weledas produkter som nämnts ovan. Kanske främst för att de inte innehåller mineraloljor som exv miniderm gör. Använder weledas produkter själv också, jag har nog ungefär lika torr hud som mina bruna barn har...

  • deac
    Nyima skrev 2008-08-25 23:46:40 följande:
    Tack för tips om Weleda! Ska inhandlas genast. Vet att FRAM-butiken i Gbg säljer Weledas produkter, men det kanske är enklast att köpa via webben. TAck!
    Jag var och handlade hudkräm till mig själv i går på Coop Forum i Sisjön och jag är ganska säker på att jag såg Weledas produkter där. Priset har jag ingen aning om men det kan vara värt att kolla upp. (Har coop i Sisjön så borde de finnas på övriga Coop i Gbg.)
  • Mrs Moneybags

    Jag använder vilken kräm som helst för torr hy (eller ska det heta MOT torr hy ) - det fungerar utmärkt.

    Hade jag ett barn med min hudtyp skulle jag satsa på oparfyrmerat och naturligt.

    Det är inte alla mörkhyade som har torr hy heller, bara så att ni vet

  • Förjätmigej

    Prova Ceridal lipogel eller Apobase Oily om huden är så torr att den är grå. Funkar för oss i alla fall!

  • Thalis
    Mrs Moneybags skrev 2008-08-28 13:35:40 följande:
    Det är inte alla mörkhyade som har torr hy heller, bara så att ni vet


    Jag är mörkhyad och skulle jag använda någon fet kräm så skulle jag få finnar.
    Det finns många saker som sägs om mörk hy som inte alls stämmer på alla.
    Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
  • Ethi

    Thalis, beror det inte på _vad_ det är för fet kräm? Det finns ju mycket elände de stoppar i feta krämer som ger finnar på känslig hud, t ex i ansiktet, på halsen och bröstet... Medan samma hud kan fixa ren olja (fetare än så är ju svårt att hitta ), så länge det är "rätt" olja för just den huden.

  • Thalis
    Ethi skrev 2008-08-28 17:57:35 följande:
    Thalis, beror det inte på _vad_ det är för fet kräm? Det finns ju mycket elände de stoppar i feta krämer som ger finnar på känslig hud, t ex i ansiktet, på halsen och bröstet... Medan samma hud kan fixa ren olja (fetare än så är ju svårt att hitta ), så länge det är "rätt" olja för just den huden.
    Jag kan inte ha fet kräm för då blänker jag som en stjärna  Och kan få finnar..
    Har inte torr hy alls,utan normalt. För mig räcker det oftast bara tvål,vatten och fuktgivandekräm från apoteket.

    Däremot har min son 3 torrfläckar på hans Michelinlår och han är ganska ljus i hyn(se själv )
    Dottern har samma hudton som jag och hon har inte heller torr hy.
    Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
  • Ahlam

    Hej! Jag är en tjej 18 år och är brun vet inte vilken kräm ska jag använda min hud? hjälp mig snälla jag är tacksam

  • flygrl
    Ahlam skrev 2016-03-17 21:24:03 följande:

    Hej! Jag är en tjej 18 år och är brun vet inte vilken kräm ska jag använda min hud? hjälp mig snälla jag är tacksam


    Känner inte till ditt ursprung men en traditionell variant bland svarta (as myself) e ju shea butter. Jag e uppvuxen med det och lär fortsätta. Viktigt att tänka på e att det ska va oraffinerad shea butter då den raffinerade saknar mycket av dom fina egenskaperna. Smörjer också kroppen med en body butter min mamma blandar själv av bla. shea butter och kokosolja. Även olivolja e bra smörja med.

    Om vi snackar mer konventionella hudkrämer gillar jag Nivea och då den klassiska, rätt feta i blåa metall burken. Helosan e också bra :)
Svar på tråden Hudkräm för mörk hy?