• Cherry666

    Blir så förbannad!!!! MIn son blir mobbad- 6 år.

    Min son har just börjat 6 års. Han lider av att vara FÖR snäll..

    Så nu går hans nya klass med en etta-klass. Där var det en kille som gav honom en rak höger redan andra dagen. Han fick ont i käken och i örat och fick gå till sjuksköterskan och kolla. Han har blivit upptryck mot väggen, fått slag i magen, hotad med stryk och jagad med vass pinne som "killen" försökte slå honom med! Han har haft massa blåmärken efter fingrar på underarmen som han sade att han fick när han ramlade för 5 min sedan (när vi kom innanför dörren precis.. han satte sig på rumpan..).

    Min son som är väldigt öppen och lite av en rättvise-polis har numera börjat "vägra" att prata och efter långa pedagogiska snack fått ur honom att denna killen i ettan är dum mot honom -och bara honom. Varje gång man kommer till fritids är han ensam.

    Imorse sade jag åt honom att han MÅSTE slå tillbaks!!! Om "killen" slår honom så måste han det, det blir bara värre annars, sen ska han gå till fröken och berätta allt! Och idag fick han slag och hade slagit tillbaks men då hade denna kille gått till fröken och sagt att min son började och därmed så säger personalen att de inte vet vem som började!!!

    HUR jävla sjukt är inte det!!

    *Han är äldre
    *Han har vänner
    *Han retas
    *Han har slagit min son flera ggr
    Detta efter endast 2 veckor!!

    Ska det gå till så här, vad ska jag göra!!??

  • Svar på tråden Blir så förbannad!!!! MIn son blir mobbad- 6 år.
  • Petrah

    jag skulle inte låta mobbing ta tid heller, den som utsätts för dt lever en gång och ska inte behöva må dåligt och få en förstörd skolgång för nån ska mobbas. ALDRIG!!!!! Det ska inte ta nån tid alls att stoppa det, det ska ske fort. skolan ska vara en trygg miljö om alla bara våga ryta ifrån och ha lite kraft i sig. tänk förr i tiden, då fick dom smisk i skolan av lärarna nu är dt barnen som har makten över lärarna. helt sjukt!!!!!


    Wild, Raw and Beautiful
  • Sofye
    johsjo skrev 2008-10-28 19:44:43 följande:
    som pedagog så känns det mesta av detta skrämmande. Båda situationen i skolan. Men ingen rök utan eld. Om alla föräldrar hade en och samma syn på hur man ska bete sig, så skulle detta inte vara så stort problem. Jag tror att ni föräldrar som tycker att det är ok att slå tillbaka, att försvara sig,,, det är ni som ser våld som ett ok sätt att lösa konflikter. OCh hur ska då vi som personal i skolan kunna få bort det... SKÄMS:... Alla måste vi tillsammans försöka få våra barn att bli bra människor. De måste till 100% söka sig till en pedagog i ett sådant läge. Det många föräldrar inte känner till är att dessa stökiga och utåtagerande barn är det oftast många utredningar pågång runt,, soc, bup, m,m,. Men då vi har tystnadsplickt så kan vi inte uttala oss om det. Många är vi snabba att dömma,,, men se över hur du/ni själva agerar innan man dömmer. Ingen är perfekt.
    Det verkar inte hända nånting, för 20år sen var det ju likadant! Man fick lov att slå tillbaka för att markera att det inte är okej! Samma sak för 10år sen, jag var tuff ifrån början och visade alla att ingen kunde trampa på mig, men jag gjorde ingen illa förs någon gjort mig illa! Såg en häromdagen en tjej som är 3år äldre och som försökte trampa på mig många gånger och var riktigt vidirgt elak när jag gick i mellanstadiet, och ja jag är fortfarande arg på henne! Även om hon inte lyckades med det hon försökte med!

    Men TS, om du inte vill att ditt barn ska slå tillbaka, bänka dig i skolan, inne hos rektorn, besök klassen osv.. man måste agera för man kan absolut inte lita  på skolan och dom ser inte allt, dom ser inte mycke alls tyvärr :(
    ღ John o5 ღ Sigrid o7 ღ MiNi o9 ღ ((sofye.blogg.se))
  • Percha75

    det är väldigt enkelt att få barn att sluta mobba
    våga som förälder ryta till på varandras barn så fort ni hör eller ser något..
    då förstår och lyssnar barnen bättre
    och ditt egna barn som kanske är den utsatta får större tillit till dig som förälder.

    så kom igen nu alla väga ryta till så kanske vi kan få det samhälle vi vill ha både i och utanför skolan

  • Sofye
    Percha75 skrev 2008-10-29 22:32:52 följande:
    det är väldigt enkelt att få barn att sluta mobba våga som förälder ryta till på varandras barn så fort ni hör eller ser något..då förstår och lyssnar barnen bättre och ditt egna barn som kanske är den utsatta får större tillit till dig som förälder.så kom igen nu alla väga ryta till så kanske vi kan få det samhälle vi vill ha både i och utanför skolan
    kanske du har rätt, barn lyssnar ofta och tar åt sig mer om det är någon annan vuxen som säger till, det är klart värt att prova! vad exakt bör man säga? för att det inte ska bli fel och överdrivet, för man är säkert arg på det barnet man ser gör något dumt/elakt!
    ღ John o5 ღ Sigrid o7 ღ MiNi o9 ღ ((sofye.blogg.se))
  • Meli

    Men du MÅSTE be om samtal med hans fröken. *ryser* kan det vara så redan i nollan. Stackars din lille kille.

    Håller med om att man tyvärr måste slå tillbaka för att det ska bli bättre, men innan man säger att han ska slå tillbaka tycker jag att man ska prata med fröken först. Ge henne en chans, fast man tycker att hon borde upptäckt det själv.

    I andra hand, slå tillbaka. Gå undan är nog det sämsta man kan göra.....


  • Jannabus

    Nu har jag inte läst hela tråden, men de mina föräldrar gjorde mot mina mobbare när jag var liten var att ringa deras föräldrar och stämma träff för att prata och berätta. Skolan har skyldighet att lösa problemen, men det händer sällan något.. Bättre att gå till botten med problemet i stället!

  • IckeVåldPrioriteras

    Fan vad en del människor är störda. Låt barn som är äldre än sex-sju år slå tillbaka (kan de resonera någorlunda vettigt). Det är väl en självklarhet att man måste få försvara sig. Vad skulle ni själva göra om ni blev attackerade som vuxna. Är ni dumma i huvudet?

    Ni som tar åt är samma personer som förespråkar att man bara ska ta emot och gå till fröknarna. Hur i helvete tänker ni då? Kommer det finnas fröknar i deras närhet hela livet eller?

     

  • sheepdog23

    Jag har precis löst en situation med min dotter där en klasskamrat hoppade på henne i bassängen under skolans simlektion och försökt dränka henne. Skolan tog tag i det direkt och vi hade ett möte med föräldrarna men mamman till pojken vägrade inse att han kunde ha gjort det så det gick i stå. Jag fick flytta henne till sist för att hon skulle orka leva. Det du måste göra nu är att ställa krav så du behöver inte gå igenom det helvete jag lever i just nu. Du måste kontakta rektorn direkt, helst gå dit och kräva ett möte NU! Om rektorn inte vill lyssna eller vill vänta tills första lediga, svara med att du kommer polisanmäla barnet (även om det inte alltid leder till något) och sedan kommer du anmäla skolan till skolinspektionen. När vi hade problem i förskolan, det var just att jag hade började skriva en anmälan till skolinspektion som fick en reaktion! Jag har inte läst alla svar men jag kan säga att du måste vara aggressiv och göra saker som du kanske tycker är olämplig (polisanmäla ett barn). Jag rekommenderar att du polisanmäler barnet omgående för att kunna dokumentera händelserna och sedan varje gång det händer. Det underlättar om du ska anmäla till skolinspektion eller skulle förklara blåmärken, frånvaro mfl. (Det fick vi veta av en lärare!). Om du vill också att de ska lyssna, kan du hålla hem barnet några dagar.  Jag hade min dotter hemma flera dagar efter det hänt och då började skolan inse att hon inte klarade av att vara där, och vi fick prata direkt med kuratorn. De har skolplikt och måste kunna redovisa varför han är borta så mobbning inte är något de vill skriva! Du ska nog ta kort av blåmärken och även ta kontakt min familjeläkaren för stöd. De kan också hjälpa att sätta press på olika. Backa inte!!!! En skola som tillåter mobbning på denna nivå är inte acceptabel. Du får gärna skriva privat om du vill ha stöd från någon som har varit igenom det tidigare. 

  • Paradigm

    Skolan är skyldig att ingripa. Kontakta rektor för att anmäla händelsen. Gör de ingenting för att förebygga detta anmäler du det hela till BEO. Detta är allvarligt. Inget barn ska bli kränkt. Det är barnets upplevelse man utgår ifrån.

  • nanny11lillienberg

    Min klasskamrat mobbar mig och det kommer säkert bli så i 2 år till eller 5 år till säkert 5 år till. Jag blir kallad för fulla saker tex Du är en tandlös fitta med bruna ner bajsade tänder,Mähä och. att jag har en har en hud som bajs. Sen bara för jag är adopterade från Indien så är inte mina svenska föräldrar riktiga föräldrar. Sen har vi nästan kommit i krig. Hon säger att jag inte kan läsa bara för jag inte kunde läsa en liten text. Sen så säger hon att jag kan ingenting. Hon är så du så jag mår illa när jag kommer inte till skolan. Sen så säger hon att jag ska vara tyst när hon själv inte är tyst. Sen puttas hon. Hon är så himla jobbigt det är kul när jag ska hem om inte hon står och väntar på mig utanför. För då blir jag nerslagen.

  • nannlilljorna11

    Jag vet att man inte får loov och göra så men om mitt barn mobbar skulle jag gett hon smisk och en örfil???? för jag vill att mina barn ska förstå hur det känns och bli mobbade.

  • kajsakronblad

    Jag är mobbad. Jag kan inte slå tillbaka för hon är dubbelt så mycket starkare än mig. Sen vågar jag inte säga till någon vuxen för det första tycker jag det är pinsamt och säga till. För det andra hade hon säkert slagit i hjäl mig. För det tredje så är jag ingen sån som säger till hur som helst. HJÄLP MIG!!! JAG VILL KNAPPT LEVA. ????

  • exspart

    Jag blir också mobbad jag vågar ihäller inte säga till. Min klass kamrat kallar mig ful tjok och att jag väger mycket när jag var 9 år så vägde jag 59 kg. En månad efter så vägde jag 18 kg. Nu kallar hon mig smal. Så jag gick upp till 30 efter 5 väcker. Hon kallar mig smal och jag kan inte gå upp eller gå ner.

    Det ska inte vara så ts

    Tips:Ts bytt skola eller be om en kurater\psykolog och hjälpa till om du inte orkar. Jag kan förstå att man blir lite ledsen om sitt barn går och ber om hjälp. Men det är för din skull och för barets och för din familjs skull. ???????????????? ???????? ???? ???? ????

  • Smarta tjejen

    Om det mitt barn hade mobbat skulle jag gett hon en fet smäll och hade straffat hon med att ge hon utegångsförbud i en månad eller två

Svar på tråden Blir så förbannad!!!! MIn son blir mobbad- 6 år.