• Stora syster

Hur lösa fotbollsträning på helg med varannanhelgpappa?

Snälla! Vad gör man med en pappa som har sonen 5 år varannan helg (när det passar honom), bor ca 45 min ifrån varann och fotbollsträningen är på lördagsmorgnar? Han tänker inte åka, skyller på att han kör bensinslukande bil, inte kan, inte orkar, inte kan boka upp sig varje lör (måste sköta sina åtaganden i klubben..). Sonen har tjatat sen han var 3 år att han vill spela, vad gör man? Nån med ngr ideer?

• Svar på tråden Hur lösa fotbollsträning på helg med varannanhelgpappa?
  • Alisa

45 min! Jag läste först 45 mil....
    Ja, man blir ju jävligt förbannat skulle jag vilja säga, först och främst.
    Sen har jag haft en tuff start med sonens pappa när vi först separerade.. så jag har egentligen inga bra råd att ge, ibland var det bara hopplöst.  
    Finns det inga svärföräldrar som bryr sig om sonens intresse mer som kan tänka sig att köra?

• Stora syster

Jag skulle ju kunna köra om det e enda sättet för sonen att få träffa pappa, men jag e gravid med ganska stor mage, har problem med foglossning och sammandragningar, så det e ju svårt. Svärfar kanske man skulle kunna fråga, bra ide! Nån annan, hur löser alla sånt här?

• sweran

vet inte hur andra gör men så här har vi gjort i vår familj iaf...kan tillägga att jag bara är bonusmamma!

alla aktiviteter som det ska anmälas till SKA vara ett gemensamt beslut av båda barnens bioföräldrar!
    med andra ord ska det diskuteras i förväg hur man ska lösa eventuell transport till o från träningar, matcher osv. ingen ska ta för givet att den andra kan/vill skjutsa. särskilt inte på helger när man kanske vill planera andra saker!

mina bonusars mamma följde inte denna uppgörelse o anmälde barnen till hockey inne i stan (vi har hockey på orten oxå)
    dessa träningar var förlagda till lördagar min sambo har ej körkort!
    biomamman tog alltså förgivet att jag skulle offra mina lördagar för att sitta o skjutsa dem till sin träning de veckor de är hos oss...
    säger bara ALDRIG i livet! sa bara att om barnen ska gå på hockeyn får hon (hennes sambo) fixa skjuts..
    det slutade med att barnen inte fick gå på hockey alls eftersom hon inte orkade skjutsa dem varje lördag. hon ville ju kunna gå ut o festa oxå...
    men men, det var hennes val att anmäla dem i stan o inte på hockeyn här hemma...

kan tillägga att jag inte skulle sitta o skjutsa mina barn till träningar på helger heller, tycke det är idiotiskt att lägga träningar p helgerna överlag.

• bebis08

Kan han inte hämta på lördag morgon och följa med på träningen och sen åker de "hem"?
    Och så kanske han kan lämna på måndag morgon...?

♥ Triss i tjejer & Pyret i magen BF 29/9-08 ♥ ---> www.elmida.se
  • Stora syster
    Svar på #4
    Tyvärr har han inte direkt barnanpassade tider i sitt jobb, vilket kan diskuteras i annan tråd, så det går ej med måndag. Det hade ju varit super annars. Han känner sig tyvärr överkörd vilka alternativ jag än nämnt. Kan ju tillägga att jag absolut inte e ute efter att provocera, utan bara tänker på sonens bästa, som ofta kommer ikläm. Och tyvärr är ju "alla" träningar på helger, om inte nu så om nåt år, och detta e ju bara ett litet praktiskt problem som måste lösas.
  • Stora syster
    Svar på #3
    Hur har ni förklarat för barnen? Hur gamla är de? Funkar det inte om ni har träning på orten? Om ni bor på samma ort allihop? Behöver ju verkl lite råd från andra i samma sits.
  • sweran

barnen var 7 år när de började på hockeyn i stan...o vi förklarade precis som det var för dem att jag inte tänker sitta o skjutsa dem på min enda helt lediga dag i veckan... jag vill hinna med mina aktiviteter o vänner oxå...
    anser att det är lika bra att vara ärlig mot barnen, för de förstår mer än vad man tror...

vad gäller hockeyträningen på orten så vill inte deras biomamma att de ska gå på den, av vilken anledning har vi inte fått veta...
    men jag har sagt att så länge träningen hålls påorten där vi bor så går det helt klart att lösa att de kommer dit o hem... bor på liten ort med gång/cykelavstånd till sporthallen.
    här finns alla tänkbara sporter utom typ simning.

det är svårt att lösa er situation, jag vet då jag själv befinner mig i liknande, fast omvänt eller vad man ska säga...
    en bio som anmäler till höger o vänster utan att kola fall det är okej.
    men går det inte att lösa på så sätt att han bara går på träningen de veckor han är hos dig då? i TS lät det ju som att det inte är alltför många helger sonen är hos sin pappa...
    förhoppningsvis gör ju pappan andra saker med sin son som är roliga...

Stora syster skrev 2008-08-26 12:24:19 följande:

Svar på #3Hur har ni förklarat för barnen? Hur gamla är de? Funkar det inte om ni har träning på orten? Om ni bor på samma ort allihop? Behöver ju verkl lite råd från andra i samma sits.
  • Stora syster

Jo, träning varannan vecka e ju en (trist för sonen) lösning, men samma problem finns ju kvar om nåt år då det säkert e mer aktiviteter, men att han e fortf för liten att åka till pappa själv. Kan tillägga att jag inte har berättat att jag hittat en fotbollskola för sonen än, just för att jag inte vill ge honom ytterligare besvikelser om det sen e så att han inte kan gå... Men man kan ju inte säga nej till alla aktiviteter i flera år framåt, pga samarbetsproblem?!

• sweran

klart att man inte kan säga nej till alla aktiviteter jämt, men man kanske får ta att det bara blir varannan helgs träning till att börja med... chansen finns ju att pappan ändrar sig när han ser att det är något som sonen verkligen gillar att göra...
    viktigt är ju då att göra klart för sonen att det bara är varannan lördag det handlar om, o sen om det blir fler lördagar senare så är det bara en bonus för honom.

vet ju inte vart i sverige du bor, men på de allra flesta orter finns det ju faktiskt möjlighet att träna på vardagar oxå.
    kanske är det ett bättre alternativ...
    kanske att det finns vardagsträning på närliggande ort så att du kan köra din son varje vecka istället?

o är ju inte säkert att det blir mer aktiviteter för att sonen blir äldre heller...
    o blir det fler så har han ju som sagt blivit äldre o kommer kunna ta sig mer själv till sina aktiviteter... eventuellt bara lämna vid bussen o prata med chauffören om vart han ska av osv...
    o att tränaren sen gör samma sak på vägen hem...

allt går att lösa... man måste bara tänka efter många gånger innan man hittar den lösningen som passar bäst...

• Bröderna Bus

SÅ trött på alla egoistiska människor som sätter sina egna intressen framför barnens!!!!
    Jag skjutsar så gärna till barnens aktiviteter, hoppas innerligt att de håller fast vid idrotten i många år framöver!!!

• sweran

så du menar att jag är egoist för att jag inte tänker ställa upp på att skjutsa bonusbarn till deras träning flera mil bort, när samma träning finns på orten...
    bara för att deras mamma hellre vill att de tränar i stan....
    det blir en resa på ca 5 mil för att lämna dem o sen samma väg för hämtning... skulle inte tro att jag skulle göra ngt sånt...
    varken för mina barn eller andras barn....

Bröderna Bus skrev 2008-08-26 12:51:31 följande:

SÅ trött på alla egoistiska människor som sätter sina egna intressen framför barnens!!!!Jag skjutsar så gärna till barnens aktiviteter, hoppas innerligt att de håller fast vid idrotten i många år framöver!!!
  • Stora syster

Det kanske finns folk med bra lösningar? Tycker också att man planerar i så stor utsträckning med hänsyn till barnen i första hand, sen för sig själv om det går. Typ att man tar ett jobb som funkar om man har barn e ju naturligt för de flesta?

• sweran

jo, men i dagens samhälle så är det inte alltid helt lätt att hitta ett jobb som funkar med barn... särskilt inte om man är ensamstående...
    man får hitta lösningar som funkar efter ens egna situation helt enkelt-...
    Stora syster skrev 2008-08-26 13:50:44 följande:

Det kanske finns folk med bra lösningar? Tycker också att man planerar i så stor utsträckning med hänsyn till barnen i första hand, sen för sig själv om det går. Typ att man tar ett jobb som funkar om man har barn e ju naturligt för de flesta?
  • Simben

bara en liten fundering....är killenframåt..gillar nya barn och inte är blyg?
    kanske finns nån fotbollsträning även på pappans ort som han kan vara med på varannan helg? då får han syssla med fotboll som han gillar och får även kompisar där att leka med nu och när han blir äldre?

bara en tanke som sagt....

• Stora syster

Grejen e extremt strulig enligt mig; pappan vet inte var han bor, flyttar in och ut hos sitt ex (efter oss, men de har barn på två år som han inte heller träffar så mkt) Pappan skulle flyttat mkt närmare nu i veckan, men har ångrat sig. Jätteotrygg sits för sonen alltså! Pappan hade tidigare jobb som gick att anpass till dagishämtningar osv, men valde att bosätta sig i bilen i veckor, byter jobb konstant. Och nej, det finns ju jobb, bor i sthlm. Jag skulle så gärna få tips på hur man får pappan att förstå att detta inte handlar om att göra mig glad, utan om sonen och hans chans till ett tryggt och stabilt liv, vilket vi tycker han är ännu mer beroende av hemma hos oss då allt kring pappa känns osäkert.

• BorPåLandet

Man ska inte sätta barnen på aktiviteter som är på den andra föräldrens tid utan att det är ett gemensamt beslut. Det är taskit mot den andra föräldren som inte ska behöva bli en syndabock.
    Man kan tycka att den andra föräldren borde ställa upp men man ska inte kräva det och inte ta det inför barnen. Föräldrar ska komma överens innan barnen blir inblandade.

• Stora syster

Ha, kan ju meddela att efter ett väldigt långt telefonsamtal från mig till pappan där jag fick veta hur trög jag e osv så ringde han upp på eftermiddagen och sa att självklart ska killen spela fotboll, så nu e det bara att köra! Sonene har inte pratat om nåt annat sen jag berättade, han e så glad och spänd inför helgen! Alltså; slutet gott, allting gott!

• Smulu

Stora syster skrev 2008-08-26 11:21:52 följande:

Snälla! Vad gör man med en pappa som har sonen 5 år varannan helg (när det passar honom), bor ca 45 min ifrån varann och fotbollsträningen är på lördagsmorgnar? Han tänker inte åka, skyller på att han kör bensinslukande bil, inte kan, inte orkar, inte kan boka upp sig varje lör (måste sköta sina åtaganden i klubben..). Sonen har tjatat sen han var 3 år att han vill spela, vad gör man? Nån med ngr ideer?
    Samåkning.

Det finns väl fler barn i laget

Gå ihop med en eller två föräldrar och turas om att skjutsa.
Svar på tråden Hur lösa fotbollsträning på helg med varannanhelgpappa?