• Åzza

mjuk livmodermun redan i v.34????

Hej. Väntar vårt andra barn med beräknad tid i början av augusti. I onsdags var jag på sedvanlig gynkoll och till min stora förvåning konstaterade läkaren att min livmodermun redan mjuknat. I nästa andetag frågade hon om min dotter kom tidigare än beräknat. Det gjorde hon förvisso, men endast fyra dagar. Läkaren sa att det inte är så väldigt ovanligt att man redan i detta skede mjuknar upp, men jag blev lite fundersam. Betyder detta att förlossningen kan komma igång...när som helst? Är det någon annan där ute som har erfarenhet av liknande så tar jag tacksamt emot all info. Man blir lätt så "grubblig"

• Svar på tråden mjuk livmodermun redan i v.34????
  • dockan

Hejsan!
    jag har ett barn sen tidigare och hon är nu 9 år så det är ett tag sen.
    jag fick veta redan i vecka 25 att tappen hade mjuknat men bm sa till mig att den ofta gör det om man fött barn tidigare och att det inte var någon fara så länge den inte börjat öppna sig så du kan nog andas ut.

Lycka till!

• Vinga1972

Jag hade som förstföderska mjuk men inte omriktad livmodermun i V 33. Sonen kom ut tidigt men var inte prematur. Han kom i V37+3 efter spontan vattenavgång 22.15 i V37+2.

Min förlossningsläkare och barnmorska sade då, i V33, att det kan hända att det går igång tidigt men att jag lika gärna skulle kunna gå till BF.

• josanl

Var på sista iultraljudet innan förlossningen idag (vecka 35+6) och läkaren sa att min livmoderhals förkortats från 6,5 cm till 3 cm och att livmodermunnen är mjuk.
    Har haft lite ilningar och mensliknande smärta senaste dagarna. Någon med liknande symptom? Någon som fött som kan säga om det är på gång?

Svar på tråden mjuk livmodermun redan i v.34????