• cid

Svimningsleken/Svimmarleken

Arbetar på en högstadieskola och det har tydligen blivit vanligt att leka den så kallade svimningsleken. Har kikat lite på youtube och google. Men är det någon som har ytterligare information? Vad är det de egentligen gör? Finns det några tecken? Har hört att man efter sådana svimningar har rödsprängda ögon t.ex. Hur vanligt är det?

• Svar på tråden Svimningsleken/Svimmarleken
  • BrideOf Rocky

vi gjorde det varje rast på högstadiet typ.
    Man står framåtböjd med ansiktet mot knäna och tar 10 djupa andetag, sen reser man sig snabbt och lägger händerna platt i kors på bröstet medans minst en person pressar sin kroppsvikt mot bröstkorgen(man ska alltså stå lutad mot en vägg) Sen svimmar man.

• BrideOf Rocky

Vi fick aldrig röda ögon vad jag minns iallafall.

• Viggo och pyrets mamma

Vet inget annat än att det går ut på att kväva varandra tills personen i fråga precis svimmar av, tydligen får man nån sorts rus av det, troligtvis av allt adrenalin som kroppen skickar ut pga syrebristen, men vet tyvärr inte hur vanligt det är eller vilka tecken man ska leta efter.

• Jenny26

På den skolan jag gick hände det att en del tjejer under en kort period tyckte att det var hur roligt som helst. Men dom gjorde så att dom tryckte med ett finger precis bakom öronen på båda sidor en längre tid. Och sen svimmade dom av, men några blodsprängda ögon hade dom inte efter det iaf. 

♥ Ebba, världens underbaraste flicka ♥
  • Bevabus

Livsfarlig "lek" såklart så gör allt du kan för att få dom att sluta med detta TS! Du kanske kan leta på nätet om du hittar något allvarligt som har hänt när folk har gjort såhär och berätta om det för ungdomarna?

• Tjohalia

Vi brukade också leka det, men vi stod och hyperventilerade (andades kraftigt) ett tag, sen stoppade vi tummen i munnen och blåste (utan att det kom ut nån luft) och efter ett tag svartnade det för ögonen och man föll ihop. Knappast något man skulle ägna sej åt idag...

• abnocto

VI gjorde som Tjohalia och det "roligaste" var när den som svimmande fick spasmer. Ingen sa på min tid att det var farligt men kanske det berodde på att man inte begrep bättre.
    Mina hjärnceller fungerar i alla fall dåligt idag och jag skyller allt på svimmningarna. Så prata med barnen för hjärncellerna dör i tonvis coh de lär ångra det senare i livet.

• Biggan42

Min son var inblandad i sådana lekar för ett par år sedan. Först hyperventilation och sedan tryckte någon som stod bakom ihop bröstkorgen med en kram och så svimmade han av. Vansinnigt! Det blev stor uppståndelse i skolan när detta var aktuellt.

• Emma83
    BrideOf Rocky skrev 2008-08-27 21:18:16 följande:
    vi gjorde det varje rast på högstadiet typ.Man står framåtböjd med ansiktet mot knäna och tar 10 djupa andetag, sen reser man sig snabbt och lägger händerna platt i kors på bröstet medans minst en person pressar sin kroppsvikt mot bröstkorgen(man ska alltså stå lutad mot en vägg) Sen svimmar man.
    Det gjorde vi med när jag gick på högstadiet,.. fick inte heller några röda ögon..
  • anarkokapitalist

Sådär har väl alla gjort när dom var små, är troligtvis ingen fara så länge det inte går till överdrift och om man ramla och slår sig i huvudet.

• Snoziz

Tror verkligen inte ALLA gjort d när dom va små..e ju jätte allvarligt..har ju faktiskt slutat med dödsfall!!!

Frågan e bara hur man bäst ska få barnen att inse hur farligt d e..och att det verkligen inte är en "LEK"

• Megafon

Usch!
    Vi har kompisar som miste sin 12åriga pojk i vintras av stryplekar.
    Han var själv i sitt rum ochskulle hänga sej i ett skärp,men kom ej därifrån,styvpappan hittade honom dan efter.
    Det va stryplekar dom höll på med i skolan.

Svar på tråden Svimningsleken/Svimmarleken