• suset

Flytta till Grekland???

Jag undrar hur man ska gå till väga om man vill flytta till Kreta. Måste man fixa uppehållstillstånd och arbetstillstånd? Nåt mera man måste fixa rent praktiskt?

• Svar på tråden Flytta till Grekland???
  • Adnama

Jag hänger på tråden då vi är sugna på att flytta ngn stans utomlands...hur hade ni tänkt fixa med jobb ?

• suset

Min sambo har forskat i saken och han är sugen på att hyra ut motorcyklar och sånt då vi är mc itresserade båda två. Jag själv skulle vilja starta eget. Vart skulle du/ni vilja flytta?

• Adnama

Var som helst ..bara det blir tll varmare breddgrader !
    Men man tänker ju på jobb och sånt...vill ju att det ska lösa sig..

• suset

Vi har funderat över Thailand också men av nån anledning har det blivit mer tal om Grekland.
    Vi kom hem från Kreta för snart en vecka sedan och hade då chansen att forska lite, men jag skulle vilja veta lite mer om vad man behöver för att kunna starta ett nytt liv utomlands.
    Puffar vidare...

• suset

Inegn annan som kanske har erfarenhet av att flyttat utomlands??

• Sofiko

Suset: Jag bor i Grekland sedan 9 ar tillbaka, i Athen. Jag flyttade hit for en man sa jag behovde inte fixa sa mycket innan jag kom hit, ut fick mycket hjalp . Men jag tycker du ska borja med att ringa svenska ambassaden i Athen. De vet de praktiska detaljerna och hur du ska ga tillvaga for att oppna foretag i Grekland. Du kan aven kolla in:
    www.sviv.se
    livingingreece.gr/2007/10/26/how-to-start-a-business-in-greece/
    www.athensguide.com/dorian/residence-permit.htm
    www.living4thesun.net/

Jag kommer inte pa mer just nu, men har du fragor ar det bara att inboxa mig. Lycka till!

• Boa

Tänk på att det kan vara väldigt svårt för utlänningar att starta eget i Grekland, det är mycket "maffiafasoner". Känner någfra svenskar som skulle ta över en dykbåt, men de fick bara en massa motstånd av myndigheter och folk som bodde på ön. Träffade också en gång en amerikan och en finska som hade startat restaurang på en ö men de hade hela tiden problem med leveranser och tillstånd...Tråkigt med sant!

• Znuttensfilt

jag har bott på kreta och beövde inte uht eller arbetstillstånd efetrsom du e från sverige.
    därimot behöver du gå till sk Cityhall i chania och tala om att du ska bo och arbeta där .sedan får du ett "nr" som visar att du arbetar och bor där :D lycka till

yiasou

Svar på tråden Flytta till Grekland???