• sanden

Vill separera och flytta hem med barnen. Hur göra?

Jag är bosatt i frankrike sedan 3 ar sedan och har 2 flickor pa 3 och 1 ar. Pappan är fransk, ej gifta. Nu vill jag inte längre leva med denne man. Han bryter ner mig psykiskt med sitt humör som växlar fran dag till dag. Men framförallt oroar jag mig för äldsta dottern. Han är inte snäll med henne. Skriker och gormar, hotar med stryk och att kasta hennes käraste leksaker när hon inte gör som han vill. Säger till henne att dra at helvete mm. Jag vill flytta hem till sverige med mina barn. Har precis fatt ett erbjudande om jobb, ett riktigt bra jobb. Jag har vänt mig till advokat för att informera mig om hur det fungerar här. Han säger att stannar jag i frankrike sa far jag vardnaden om barnen, pappan rätt till varannan helg. Vill jag flytta finns risken att pappan kan fa vardnaden, även om mina chanser till ensam vardnad är stora da ocksa, 70-80%. I dagsläget har han inte möjlighet att ta hand om dom pga av sitt jobb. Jag har inte ännu sagt nagot till honom, är rädd för hans reaktion. OBS. Jag vill inte förbjuda honom att träffa barnen utan tänker mig att han kan ha dom pa sin semester och langhelger mm. Har nagon erfarenhet fran liknande situation? Ska jag vaga strida för att flytta?

• Svar på tråden Vill separera och flytta hem med barnen. Hur göra?
  • lottizm

är barnen svenska eller franska? eller både och? har ni skrivit på några papper om gemensam vårdnad? svårt det där, men är barnen bara svenska blir det nog inte så svårt för dig att få vårdnaden och att han får umgängesrätt eller vad det kallas.

en släkting till mig flyttade hem med sina 3 barn från Spanien från några år sedan och fick vårdnaden om dem, men efter en ganska lång rättstvist. då hade barnen dubbelt medborgarskap och de var gifta. så det går, självklart, och mår du inte bra så är det klart du ska strida för att flytta hem!!!

kan du kanske höra med en advokat i Sverige? dom kanske kan informera mer om vad som gäller då jag antar att barnen är svenska medborgare också? det är mitt tips iaf, det är nog en svensk advokat du bör satsa på när det är till Sverige du vill flytta.

lycka till!

• sanden

Barnen har dubbel nationalitet. Men jag tror inte det spelar nagon roll. Ev tvist ska avgöras i det landet barnen/familjen bor, alltsa frankrike.
    Jag vet inte om jag vagar strida. Om jag förlorar far ju han barnen (som jag inte kan begripa skulle vara möjligt...) och det skulle jag aldrig klara. Inte mina barn heller.

• bebben Elias mamma

Du ska iallafall inte flytta med barnen innan vårdnadstvisten är klar. Jag tror att domaren går efter vem som barnen känner sig tryggast med, men det som också kan påverka negativt är att ditt äldsta barn är född och har bott i Frankrike i 3 år och då anses hon ha stor anknytning dit. Men den som får vårdnaden måste visa att den kan ta hand om barnen.

Det jag också ha hört är att man ska akta sig för att beskylla fadern för en massa, då kan man verka ovillig till att samarbeta. Du skulle kanske skaffa lite bevis t.ex. inspelningar av hans beteenden, men sånt vet ju en advokat bäst.

I Spanien får vanligtvis mammorna vårdnaden, men jag vet inte hur det är i Frankrike. Om jag var du hade jag kollat upp lite statistik hur det brukar gå med vårdnadstvister där. Och framförallt prata med pappan, han kanske inte ens vill ha vårdnaden.

• sanden

Tack för ditt svar,
    Nej, naturligtvis ska jag inte flytta innan vi kommit överens, alt fått en dom. Jag tror ocksa att det är bäst att hålla sig ganska saklig, visa att det är jag som tar hand om barnen idag redan. Jag lever ju i princip redan som en ensamstående. Och när pappan är hemma prioriterar han annat än barnen. Hur man nu bevisar det... Hans föräldrar som jag har en god kontakt med, vet lite om han beter sig och reagerar på det, men jag undrar om dom skulle vittna till MIN fördel och därmed svika sin son.

• Koffie

Hej!

Jag saxar in mitt svar från Känsliga rummet - familjerätt här, eftersom det är något som kan vara intressant för fler utlandsföräldrar att veta:

I första hand är mitt råd alltid att börja med samarbetssamtal av något slag. Nu låter det som om det kanske inte är läge för det i ert fall - men man vet faktiskt aldrig hur det kan bli i närvaro av en mediator.

I andra hand rekommenderar jag att du tar kontakt med en fransk familjerättsadvokat med erfarenhet av internationell familjerätt. Kolla gärna listan på advokater på www.reunite.org !(Det är för övrigt är en rätt bra infosida om internationella skilsmässor/vårdnadstvister och som vill förebygga att folk vetande/ovetande kidnappar sina barn).
    Eftersom ni bor i Frankrike är det i princip också där ni ska skiljas. Utgångsläget för dig som mamma är nog rätt bra, för det stämmer säkert att chansen är stor för dig att få vårdnaden. I ett andra steg kan du också be rätten om tillåtelse att flytta - och i de flesta fall där man kan presentera en tydlig och genomtänkt plan (med jobb,ekonomi,boende, barntillsyn, umgänge med pappan/släkt, umgänge med mammans släkt, skolor etc) så brukar det beviljas.

Dokumentera för övrigt också de olika våldsamma utbrotten hos pappan, för t ex en dagbok.

Det man också ofta har som fördel vid separationer i andra länder (isht som gift) är att man kan förhandla med underhåll till maka och liksom förhandla till sig att man byter ut det mot umgängesresor mellan de två länderna. Kan vara värt att tänka på.

Lycka till mitt i trasslet!

• Koffie

Nu när jag läser i den här tråden också, så tror jag ändå att TS borde prova samarbetssamtal och försöka komma överens om saker och ting i första hand. Det finns (åtminstone) två vägar att gå -antingen med mer typ familjeterapi, eller med hjälp av en mediator, som inte går så mycket in på bakgrundshistoria och känslor, utan som är rätt no-nonsense och inriktad på förhandlingsprocessen för att få en s k win-win-situation.

Men, det är ändå viktigt att det ni kommer överens om sätts på pränt och att ni låter en motsv. notarius publicus lägga fast det som er överenskommelse, så att ingen av er kan krångla i efterhand.

• FrökenBokmal
    Koffie skrev 2008-09-04 15:49:31 följande:
    Nu när jag läser i den här tråden också, så tror jag ändå att TS borde prova samarbetssamtal och försöka komma överens om saker och ting i första hand. Det finns (åtminstone) två vägar att gå -antingen med mer typ familjeterapi, eller med hjälp av en mediator, som inte går så mycket in på bakgrundshistoria och känslor, utan som är rätt no-nonsense och inriktad på förhandlingsprocessen för att få en s k win-win-situation.Men, det är ändå viktigt att det ni kommer överens om sätts på pränt och att ni låter en motsv. notarius publicus lägga fast det som er överenskommelse, så att ingen av er kan krångla i efterhand.
    I Frankrike skulle jag fixa ett sådant avtal med en advokat. En notaire sysslar inte så mycket med sådant.
  • fader02

Om jag vore som dig så skulle jag skilja mig men stanna i Frankrike.

Att beröva barnen kontakten med sin far på det sätt du plannerar bara för att du vill
    flytta hem till Sverige är att uppvisa en självsikhet som är ..gränsöverskridande.
    Ett sådant beteende är knappast att värna om barnens bästa..

Herregud tänk efter!!

• Pistou
    fader02 skrev 2011-05-23 23:21:52 följande:
    Om jag vore som dig så skulle jag skilja mig men stanna i Frankrike.

Att beröva barnen kontakten med sin far på det sätt du plannerar bara för att du vill
    flytta hem till Sverige är att uppvisa en självsikhet som är ..gränsöverskridande.
    Ett sådant beteende är knappast att värna om barnens bästa..

Herregud tänk efter!!
    Tråden har ju nästan 3 år på nacken vid det här laget, så jag tvivlar på att TS fortfarande går och funderar på hur de ska lösa situationen.
    Hoppas i alla fall att det löste sig till allas bästa för TS, hennes (fd?) sambo och deras barn. De hade kanske behövt gå i familjeterapi, för det låter som om sambon hade stora känslomässiga problem.
    People don't care how much you know until they know how much you care.
Svar på tråden Vill separera och flytta hem med barnen. Hur göra?