• Mollie

Vad är det för skillnad på barnlösheten?

Vad är det för skillnad på Oförklarlig och Ofrivillig barmlöshet?

Och vilken tillhör jag?
    Jag har kraftig övervikt och saknar troligtvis ÄL med en oregelbunden mens?

• Svar på tråden Vad är det för skillnad på barnlösheten?
  • Trixan

Låter som att oförklarlig då vet man inte orsaken till att du inte kan få barn, ofrivillig då vet du orsaken men vill bli gravid. Förstår du?

• Mollie

Ja, men jag "vet" ju orsaken... Ingen ÄL och oregelbunden mens och det beror på övervikten, säger de! Hmm...

• JsN

Ofrivilligt barnlös är när man vill få barn men inte kan. Det kan finnas många orsaker till att man är ofrivilligt barnlös, en av de orsakerna är oförklarlig barnlöshet (det är när det inte finns något uppenbart skäl), annars kan det bero på få spermier, ingen ÄL eller en amssa andra saker

• Soya

Oförklarlig låter ju som om det BORDE funka men inte gör det. Att alla "system" är OK (ägglossning, äggkvalitet, fastsättning i slemmhinnan, spermiers antal/simförmåga/kvalitet, slidmiljön "vänlig" osv), men det ändå inte blir barn.

Men jag vet inte säkert, så jag ska kanske vara tyst :)

• Mollie

Oki, då är jag ofrivillgt barnlös... Har aldrig tänkt på detta och jag tillhör ju en grupp...!

• JsN

Mollie, om ni har försökt bli gravida ett år utan att lyckas så räknas ni som ofrivilligt barnlösa. Att det tar ett år är fullt normalt och det är först efter det som det anses vara "fel"

Svar på tråden Vad är det för skillnad på barnlösheten?