• LadyB

Jag har skuldkänslor...varför? är det mitt fel??

Hej....vet inte hur jag ska börja,så jag tar det från början

Fick min son i vecka 34+0,ett mycket oväntat slut på graviditeten...min mamma har alltid fått stora barn,så jag var inställd på att få en 3,8 4kg bebis...men nej,jag går bara upp 5 kg från början till slut,har en pytteliten mage o dåliga värden...har skuldkänslor redan då,att jag uinte blir stor osv...

I vecka 33+4 blir jag inlagd på sjukan,Bm säger att jag antagligen kommer att få barn för att det inte finns plats för bebisen att växa på. 3 dagar senare blir jag mamma.

Jag har sånna skuldkänslor,det känns som att det e mitt fel. Baret mår bra...men antagligen så kommer mina barn komma för tidigt elelr vara små,under 3 kg.

jag tänker att jag e kass som inte ens klarar av att vara gravid i 9 månader...

ville bara skriva av mig lite,hoppas det inte blev luddigt.

• Svar på tråden Jag har skuldkänslor...varför? är det mitt fel??
  • LadyB
    tinaw skrev 2008-09-08 23:01:24 följande:
    Nu har jag snabbkollat litteraturen. Man har undersökt sambandet mellan mammans vikt, längd osv och bebisens storlek och födelsetid. Man har kommit fram till att korta, lätta mammor får små barn, men de får inte prematurer oftare än andra mammor. Jag har läst ett tiotal studiers sammanfattningar, och de håller alla med varandra.Vill du ha några referenser eller känns det inte så viktigt?Ifall du inte vill disutera ämnet alls är det bara att säga ifrån!
    Jo jag vikll ju diskutera det...det känns braa att jag inte behöver få tidigt nästa gång,att barnet kanske bara blir mindre....de sa ju att antingen för tidigt eller ett litet barn....så det känns ju bra att man efter vecka 33 ska undra när det kommer bebis...tack för att du kollar upp fakta åt mig
  • mammasgullar

Jag känner också skuldkänslor. Min son kom i v 25+1 pågrund av inflammation i moderkaka. Även om jag inte kunde rå för infektionen känns det som att allt han får/fått utstå så är det mitt fel.
    Sen han föddes har han fått mat ur sond och sen ur flaska. Jag kan inte ens amma mitt barn så han får äta ersättning.

• cosmos13

Nu är det ju inte så lätt att bara "stoppa" skuldkänslor, men jag tycker att du inte behöver ha de. Min dotter föddes i vecka 31 pga en grav havendskapförgiftning. Att hitta en orsak till det är inte direkt lätt, forskningen är inte ense heller. Jag har t ex aldrig haft skuldkänslor för att jag idrottade fortfarande när jag var gravid, att jag tyckte det fortfarande kul att jobba (även om stress kan kanske bidrar till HF). Största skuldkänslor hade jag väl inlagt på sjukhuset, när jag såg ut som en Michelingubbe, kunde knappast röra mig pga allt vatten, hade ständigt huvudvärk och bara mådde dålig. Eftersom det kändes flera gågner om dagen att jag bara ville att hela j*a graviditeten skulle vara över - samtidit som jag visste att det var bäst för barnet att vara kvar så länge näringstillförsel någonlunda var ok. I efterhand tycker jag snarare att jag får vara lite stolt t o m, för att ha orkat och kämpat så länge det bara gick. Och det gäller ju även för dig, komma till vecka 34 och får ett barn med 2,x kg trots att någonting i din kropp är inte helt perfekt för graviditeter är ju en enorm succé.

• hejpa

ett barn på 2kg är en tjockis om ni frågar mig ;D

• boktok
    hejpa skrev 2008-09-10 22:26:32 följande:
    Det håller jag verkligen med om! Ibland så kom det ju ner såna "jättar" på allt från 2-5kg och vi blev chockade över att det fanns såna stora barn. Våra små låg ju i mitten på "baljorna", medans "jättarna" knappt rymdes i dem.
  • tinaw

Visst kan man uppleva det så. Men i de allra flesta fall är ju ens egen prematur den minsta bebis man nånsin sett. Och inte på långa vägar färdig, oavsett om man får en extremprematur eller ej.

• LadyB
    hejpa skrev 2008-09-10 22:26:32 följande:
    Tja,alla bebisar jag har sett och hållt har vägt över 4 kg....så min va en mini
  • Grönsiska

Var inne och kikade hos dig och jag tycker att du ser helt normal ut och din son är jättefin! Hoppas du lyckas övervinna de oförtjänta skuldkänslorna så småningom.

• LadyB
    Grönsiska skrev 2008-09-11 22:01:50 följande:
    Var inne och kikade hos dig och jag tycker att du ser helt normal ut och din son är jättefin! Hoppas du lyckas övervinna de oförtjänta skuldkänslorna så småningom.
    Tack,det hoppas jag också.
  • hejpa
    LadyB skrev 2008-09-11 21:38:05 följande:
    Tja,alla bebisar jag har sett och hållt har vägt över 4 kg....så min va en mini
    ja, det förstår jag. det beror ju på vad man har att jämföra med!
    jag tyckte min sambos systerdotter (normalvikt vid födseln) var så himla liten när jag var gravid. kunde inte förstå att vi själva skulle få så små. sen kom ju mina minipluttar ut och då verkade hon helt plötsligt jättestor!
  • LadyB
    hejpa skrev 2008-09-12 11:01:50 följande:
    ja, det förstår jag. det beror ju på vad man har att jämföra med!jag tyckte min sambos systerdotter (normalvikt vid födseln) var så himla liten när jag var gravid. kunde inte förstå att vi själva skulle få så små. sen kom ju mina minipluttar ut och då verkade hon helt plötsligt jättestor!
    Precis! så är det ju,men jämför ju alltid med ens egna,o då blir ju alla 3,5 kg bebisar jäätestora
  • Dessie

VARFÖR skulle det vara ditt fel, LadyB?
    Vår pojke är född i v 32 + 6 p.g.a att jag hade havandeskapsförgiftning - då vägde han 2196 g och var 45, 5 cm lång = det är INTE hans fel att jag hade HF!!
    Nu är han 127 cm lång och väger ca 25 - 26 kg, fyller 8 år i början på oktober = en stilig grabb som mår utmärkt

• LadyB
    Dessie skrev 2008-09-14 16:13:03 följande:
    VARFÖR skulle det vara ditt fel, LadyB?Vår pojke är född i v 32 + 6 p.g.a att jag hade havandeskapsförgiftning - då vägde han 2196 g och var 45, 5 cm lång = det är INTE hans fel att jag hade HF!!Nu är han 127 cm lång och väger ca 25 - 26 kg, fyller 8 år i början på oktober = en stilig grabb som mår utmärkt
    För att jag inte gick upp i vikt.för att jag va så liten....jag vet inte..det bara känns så.
  • Dessie

LadyB: Att du är liten kanske beror på din benstomme och det kan väl vara ärftligt - isf är det din släkts fel, eller hur?!
    Du kanske hade HF?
    Jag är oxå liten - bara 154 cm, men Nicklas föddes för tidigt bara för att jag hade HF.
    En av mina kompisar är lika liten som mig, bara nån cm längre - hon gick 2 veckor ÖVER BF

• LadyB
    Dessie skrev 2008-09-14 16:31:58 följande:
    LadyB: Att du är liten kanske beror på din benstomme och det kan väl vara ärftligt - isf är det din släkts fel, eller hur?!Du kanske hade HF?Jag är oxå liten - bara 154 cm, men Nicklas föddes för tidigt bara för att jag hade HF.En av mina kompisar är lika liten som mig, bara nån cm längre - hon gick 2 veckor ÖVER BF
    Nej jag hade inte HF min mamma har 6 barn,alla vägde över 4 eller lite lite under 4kg. Så det beror inte på henne.
  • Angel of life

Jag har en knasig (lättretlig) livmoder tror de, dock kom sonen vecka 37...den lilla som är i min mage nu, kommer troligtvis inte stanna i min mage hela graviditeten ut heller. Dock har jag aldrig haft skuldkänslor, mest orlighetskänslor hur dte ska gå för dne lille...men som sagt du kan inte hjälpa hur din kropp är skapt

Svar på tråden Jag har skuldkänslor...varför? är det mitt fel??