• Fiddelii

hjälp, vart ska vi vända oss?!

Efter tre sena missfall och ingen direkt förklarig börjar jag nu bli lite trött på landstinget här i Kristianstad. de är snälla och hjälpsamma i den mån de tror är okej, men jag vill ha mer.. att allt ska behöva ta sådan tid! de finner inga svar och står mest och kliar sig i huvudet, skickar remisser hit och dit men till ingen nytta (känns det som) jag vet att allt måste ta sin tid men jag vill ju NU. Finns det några par med liknande problem som sökt sig till privata kliniker i området kring Kristianstad? till vilken i så fall?

• Svar på tråden hjälp, vart ska vi vända oss?!
  • fille

Jag skulle råda dig till att ta kontakt med en fertilitetsklinik. Tex Öresundskliniken som ligger i Malmö, jag kan gott rekommendera de. Men sen kan jag inte garantera att de kan hjälpa dig.

Lycka till!

• nyår

be din gynekolog eller gå till en privat gynekolog och be om en remiss till en privat fertilitetsklinik. Tyvärr kan jag bara de som finns i Sthlm-området. Men tveka inte att lyfta luren vi kom in på SofiaHemmet i Sthlm helt utan remiss. Jag ringde dit själv och berättade hela min lilla historia om att vi försökt men inte lyckats under 1,5 år och 2 månader senare fick vi komma dit på ett första försök och sen var vi inne i deras snurror och ca 6 månader senare var vi gravida efter 2 försök med hormonbehandling på sprutor. När vi var där på första försöket så fick vi kommentaren att det var företagssamt av oss att ringa in själva och ta tag i detta i tid och att vi var unga och hade tiden till vår fördel. Jag är 32 och min man 35 och idag är vi i vecka 22 med en BF i januari om allt går som det ska.
    Och det är ingen skillnad på vår graviditet jämfört med en annan bara för att den blev till med lite hjälp på traven, den var bara mer övervakad de första 12 veckorna. Idag går vi till MVC som vilket annat gravid par.

och kom ihåg att det inte kostar mer under första tiden än att gå till landstinget det är först när det blir prat om äggplockning som det börjar kosta pengar. Efter några besök var vi uppe i högkostnadsskyddet och fick båda frikort. Efter en omgång med hormonsprutor (som är svindyra) var jag uppe i apotekets högkostnadsskydd och fick frikort. Nu hade vi tur som bara behövde försöka 2 ggr innan det lyckades men nästa steg om det inte hade funkat med hormonsprutorna hade varit insemination som kostar ca 2000kr och steget efter det hade varit provrörsbefruktning som kostar ca 30 tkr och har man kommit så långt kan jag förstå att man kanske överväger att i alla fall göra de provrörsförsök som är gratis hos landstinget först innan man betalar 30tkr för att göra det privat.

Så tveka inte, lyft luren och boka en första besökstid hos din närmaste privata IVF eller fertilitetsklinik!

Svar på tråden hjälp, vart ska vi vända oss?!