• EJKB

Hur många har en oförklarig barnlöshet?

Är det många eller har dom flesta något "fel"?
    Själva har dom inngen förklaring på oss...

• Svar på tråden Hur många har en oförklarig barnlöshet?
  • Cerdrica

Vi var oförklarligt barnlösa och sattes upp i kö för landstingsfinansierade IVF-försök. Då vi kände att vi inte ville vänta och chansa på något så osäkert valde vi att adoptera direkt i stället och för ett år sedan fick vi vår underbare son långt borta i Kina. Nu är vi på gång att ansöka om ett syskon till honom.

• never

Missne vad är din teroi? jag ska själv till Dr Nie idag för första gången. Anna

• Mining
    never skrev 2008-09-30 12:21:47 följande:
    när ska man ge upp, ja jag vet inte.
    Jag förstår dig, det är ett förskräckligt svårt beslut att ta. Vi höll på med behandlingar i "bara" två år (och sedan adopterade vi) men efteråt kan jag tycka att det var ett år förmycket. Ibland tror jag läkarna skulle säga till sina patienter att ge upp mycket tidigare, speciellt när det är patienter som har chans att få adoptera barn. Får man pga hälsotillstånd och annat inte adoptera barn så kan jag förstå att man försöker med medicinska behandlignar och annat i åratal ända till sista halmstrået. Men det är plågsamt, man glömmer ju att leva...
    Håller tummarna att du får barn till slut, på vilket sätt det än blir.
  • never

Mining

tack så mycket för dina ord!!! JAg hade kunna tänkt mig att adoptera men kom det för sent, höll på för länge med att försöka bli med barn utan att söka hjälp fattade aldrig att nåt var fel, förstår nu att vi skulle ha gått redan efter 6 mån, vi höll på längre en 1,5 år innan vi sökte hjälp. Sen träffades vi sent i livet ja otur helt enkelt.

• Mining
    never skrev 2008-10-05 14:16:46 följande:
    Mining tack så mycket för dina ord!!! JAg hade kunna tänkt mig att adoptera men kom det för sent, höll på för länge med att försöka bli med barn utan att söka hjälp fattade aldrig att nåt var fel, förstår nu att vi skulle ha gått redan efter 6 mån, vi höll på längre en 1,5 år innan vi sökte hjälp. Sen träffades vi sent i livet ja otur helt enkelt.
    Mmmm, vi träffades också sent och min man var inte speciellt glad åt att dras iväg till fertilitetskliniken och kommunens adoptionsutredning, han hade som så många andra män inte så bråttom med barnanskaffningen...men det var tur att han inte protesterade, idag hade han inte velat vara utan sina mörkögda döttrar.

Allt gott till dig, Anna66 och alla ni andra som längtar.
  • afrodite

Vet ni hur lång tid det tar innan man får IVF? när man är färdig utredd? och är oförklarligt barnlös?

• Missne
    afrodite skrev 2008-10-05 23:26:47 följande:
    Vet ni hur lång tid det tar innan man får IVF? när man är färdig utredd? och är oförklarligt barnlös?
    Det beror på vilket landsting du tillhör. Vissa har lååång väntetid medan andra inte har nån väntetid (vårdgarantin=3mån)
  • afrodite

Ni som skriver att ni inte kände att ni ville vänta, hur länge skulle ni vänta? Jag blev glad av att läsa ditt inlägg cerdrika. Funderar på att gå samma väg, har egentligen velat adoptera 2 barn hela mitt liv, men vill försöka få ett via min kropp innan. Men när jag tänker på hur skönt det skulle vara att bara släppa allt nu och söka till adoption så vet jag inte om vi kanske skall tänka om.

• Miss Kno

Här är oxå ett par som fått diagnosen oförklarlig barnlöshet. Har försökt i 2 år nu men nopp inget händer. Har nyligt skickat in papper om att få göra IVF behandling. Men eftersom mitt FSH ligger för högt så måste vi bekosta allt själva om läkaren nu tycker att det är värt ett försök.... Man går bara och väntar på besked...

• Tulip70

Hej!

...och ytterligare en. Efter 1,5 ars forsok pa egen hand fick aven vi diagnosen oförklarlig barnloshet. Vi ar nu ett ar senare och har genomgatt 6 misslyckade makeinseminationsforsok. Nu skall vi dock strax inleda behandling infor vart forsta IVF-forsok. Vi vantar med spanning!

Lycka till alla kampande tjejer!

• wellwell
    Svar på #44
    hej!
    jag forstar precis! min sorg slar ocksa over till ilska ofta! ar 35, vi har forsokt i 3 och ett halvt ar... ska snart gora insemination, det ar forsta gangen for mej. borjar bli orolig om man pcksa borde gora om undersokningarna, tank om lakarna har gjort fel, tank om man har ngt fel de inte sett? hos oss har de inte hittat ngt fel. man laser ju om sadant har ocksa. svart ocksa nar ens bastis som ar 7 ar yngre an en sjalv blir gravid innan de ens hunnit "borja" aktivt.
    KRAM
  • wellwell
    Svar på #41
    vad underbart att hora det! blir varm i hjartat. vill garna adoptera men mannen vill garna forsoka ett tag till, jag ar 35 sa det kanns ju lite brattom snart... hur lang tid tog det for er fran idé till att erat barn kom hem till er? modigt och starkt och bra av er!
    (vi har forsokt nu i 3&1/2 ar.)
  • Loddi

Hej! Vi är åxå oförklarligt barnlösa,inga fel hittade!!(fyller 35 i dec)
    Har försökt själva i snart 3 år, gjort ett IVF i sep som gick åt skogen och väntar nu på att sätta igång med försök nr2.
    Min läkare sa att då man är 35 så går man direkt till IVF!!!bla. pga av åldren! Så vi har inte gjort nga inseminationer utan fick remiss direkt till IVF, det tog ca 9 månader!!! Ganska snabbt då vi bor i norra Sverige, inte lika långa köer här men bara ETT!!!! landstingsfinasierat försök.
    Så sök hjälp för denna karusell tar TID!!!!

wellwell skrev 2008-10-26 19:25:36 följande:
    Svar på #44hej!jag forstar precis! min sorg slar ocksa over till ilska ofta! ar 35, vi har forsokt i 3 och ett halvt ar... ska snart gora insemination, det ar forsta gangen for mej. borjar bli orolig om man pcksa borde gora om undersokningarna, tank om lakarna har gjort fel, tank om man har ngt fel de inte sett? hos oss har de inte hittat ngt fel. man laser ju om sadant har ocksa. svart ocksa nar ens bastis som ar 7 ar yngre an en sjalv blir gravid innan de ens hunnit "borja" aktivt.KRAM
  • Kwela

Mitt FET gick åt skogen, så nu väntar ivf nr 6. Livet är så pissjobbigt som oförklarligt barnlös.

• show must go on

ska i nov månad se om vi kan få ställas i kö för insem el ivf!!!
    denna eviga väntan....varje månad efter mensen tänds hoppet men släcks lika snabbt när nästa mens dyker upp..fast man haft sex som gris....ahhh..ahhhh ..ahhh.ahhh. vill bara få fly ett tag & inte behöva höra bebisar ,ja e gravid etc...

Svar på tråden Hur många har en oförklarig barnlöshet?