• Oui

Tre bakåtvända bilbarnstolar i BAKSÄTET?

Hej!

Jag undrar om det är någon som har 3 bakåtvända bilbarnstolar i baksätet (obs inga babyskydd)? Vad har ni i för stolar och vad har ni för bil?

Vi har en volvo v70 och skulle gärna vilja få plats med alla barn i baksätet, men går det?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Tre bakåtvända bilbarnstolar i BAKSÄTET?
  • Cecese

Vi hade visserligen bara 2 bakåtvända och 1 bilkudde i Honda accord kombin som vi hade innan Chryslern. Men vi skulle utan problem fått rum med 3 bakåtvända i baksätet. Vi hade en Akta duoflex basic och en Akta duoflex Xtp

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • lenabolin

vi skulle nog oxå få plats med 3 bakåtvända. har två nu + att sambon lätt får plats bredvid dom med god marginal. har en ford focus kombi.

• cid

blir det inte då väldigt krångligt att sätta fast den som sitter i mitten?

• Donatella

Hej. Jag har en chevrolet transport och i mittenraden (där det är tre stolar i min bil) har jag en Besafe bakåtvänd, Britax och en bältesstol, tyvärr är jag så dålig på att komma ihåg modeller Det hade lätt gått in tre bakåtvända.

• Oui

Cid: Den stora tjejen kunde ju sitta i mitten och hoppa in själv och sen knäpper man bara?

lenabolin: Vilka stolar har ni då?

• Palve

Vi hade en V70 innan, och nu när trean kom konstaterade vi att tre stolar bak inte funkade... Vi har nu bytt bil till Ford S-Max!

• AnniPanni

Att få in tre stolar i baksätet är inte enkelt alls.
    När vi väntade vår trea så åkte vi faktiskt runt o provade en massa olika bilar o hade med oss alla stolar. Och trots att vi provade med två bältesstolar (Maxicosi), alltså framåtvända o ett akta gracco bakåtvänd stol så var det töntigt trångt i de flesta. Volv gick inte alls -stolarna hamnade konstigt pga skålningen i sätena så det gick inte att knäpa bältena utan att tråckla in amrarna under de andra stolarna. Jag hade blivit vansinnig att göra det varje dag!!
    Den fungerar i en Ford Mondeo - men vi pratar om cm. Supertight.

Vi köpte tillslut en Ford Galaxy (ser precis ut som vw Sharan o Seat Alhambra). Vi har alltså plats för 7 pers men har plockat ur bakersta raden. Antingen sitter alla tre i bak eller så sitter bebis fram, en vuxen o två barn bak. Inga problem att knäppa bälten, eller få med sig all packnig, barnvagnar osv. Bästa köpet

• lenabolin

qui: kommer inte ihåg vad vi har. vi har en britax freeway eller vad heter den och den andra är en brio ganska ny variant

• AnniPanni
    lenabolin skrev 2008-09-06 13:09:11 följande:
    qui: kommer inte ihåg vad vi har. vi har en britax freeway eller vad heter den och den andra är en brio ganska ny variant
    Probleme är ju skålningen i sätena som gör att stolarna inte riktigt hamnar där man tror. Det funkari en ford focus Men det är tight. Mondeons baksäte är aningen större, tight där med.
  • Oui

Tror ni det kan funka bättre om man har olika stolar? Eller är det bara sätena som är problemet?

• AnniPanni
    Oui skrev 2008-09-06 22:21:57 följande:
    Tror ni det kan funka bättre om man har olika stolar? Eller är det bara sätena som är problemet?
    Det är nog en kombination av hur storlarna är formade och hur pass skålade sätena är. Vi hade redan bestämt oss för en ny bil och hade redan alla stolar så vi gjorde så att vi valde bil efter de stolar vi hade
  • Oui

Det lär väl sluta så att vi får ha en i framsätet och två där bak, men då får det ju inte finnas nån airbag.

Vi har ju redan volvon och en stol, brio zento. Bebisarna har ju fortfarande babyskydd, så vi har inte panik än iaf

Tack för alla svar hittills!

Nån som vet vilken som är den smalaste bilbarnstolen?

• skruttplutt

Jag tror att britax hi-way är ganska smal utvändigt även om den är rymlig invändigt.. Vi har visserligen bara en men det känns som att det skulle gå att få plats med tre st i baksätet på vår v70. Stolen tar inte mer plats än själva sätet den står på.

• Gummans mamma

Jag har två besafe izi kid i baksätet på min V70. När kusinen åkte med fick även hennes akta duoflex plats bakåtvänd brevid. Inga problem att spänna fast något av barnen.

• lillvilda

jag tycker det är krångligt med ett babyskydd och en bakåtvänd stol, 3 stolar hade inte gått in, vi har en toyota combi. Problemet i vår bil är att det blir så lite benutrymme kvar för den i sätet framför den bakåtvända stolen så jag vet inte hur vi ska göra när vi måste ha en bakåtvänd stol bakom förarsätet oxå.

• Chickwheels

För oss funkar det fint (OM STOLARNA FÅR LIGGA EMOT VARANDRA?? håller just på att googlar på det och fann denna tråd) med 3 bakåtvända stolar i våran V70.

Sitter som gjutet ;) Är bara att lyfta in barnet och spänna fast. Inga problem om man inte har värk i kroppen eller är kort kanske. Sätter man det största barnet där så kan de ta sig in själv.. En spontan tanke är dock att ett barn med lägre vikt kanske sitter säkrare där ifall stolen kanske skulle bli utsatt för högt tryck framåt vid en krock, (den vilar emot båda framsätena) eller kanske bli mosad mellan de andra två ?? Just denna tanke får mig att vilja kolla upp säkerheten md stolarna placerade såhär.. Spände fast idag och kollade om det gick.. Nu till research.. :)

[IMG]i47.photobucket.com/albums/f200/chickwheels/Mobile%20Uploads/2015-08-24_22.03.52.jpg[/IMG]

Med vänlig hälsning Paulin
Svar på tråden Tre bakåtvända bilbarnstolar i BAKSÄTET?