• hoppfull67

Är der en nackdel att frysa sperman innan ET och FET?

Någon som vet om det går lika bra att frysa sperman innan ET och FET? Är dte någon skillnad på frusen och färsk så att säga förutsatt att den är av bra kvalitet från början?

• Svar på tråden Är der en nackdel att frysa sperman innan ET och FET?
  • Squirl
    hoppfull67 skrev 2008-09-04 12:22:25 följande:
    Någon som vet om det går lika bra att frysa sperman innan ET och FET? Är dte någon skillnad på frusen och färsk så att säga förutsatt att den är av bra kvalitet från början?
    Min läkare sa att det inte är någon skillnad MEN att de ändå föredrar färsk, 2för säkerhets skull..."
    Hur som helst så körde vi på fryst och det gick bra.
  • Vickan I

På min klinik sa de att "färsk" är lite bättre, men det verkar ju fungera utmärkt med fryst med.... .

google it goddammit!!!!
  • entjej

Såg frågan och svaren av en slump. Vi gör inte äggdonation men min kille har frysta spermier från innan han var sjuk. Läkaren sa att ofta brukar bara 10 % överleva och att man måste göra ISCI. Sedan när vi fick höra hur många som överlevt i just hans fall så verkar det som om man visst kunde ha gjort vanlig IVF och inte ISCI, i varje fall på något ägg men det gör de inte ändå.

Intressant att era kliniker sagt att det inte spelar någon roll. Så med frysta spermier så ska ni få göra IVF inte ISCI?

• Squirl

Vi gjorde inte ISCI. Jag har aldrig hört uppgiften om att bara 10% skulle överleva, alla jag talat med bekräftar att fryst är lika bra som färsk.

• entjej

Verkligen märkligt!!! Hoppas jag får mer information om detta från er.

• Squirl
    entjej skrev 2008-09-07 10:02:42 följande:
    Verkligen märkligt!!! Hoppas jag får mer information om detta från er.
    Jag vet inte om frystiden kan påverka, i vårt fall var de frysta i tre månader.
  • entjej
    Squirl skrev 2008-09-07 10:07:29 följande:
    Jag vet inte om frystiden kan påverka, i vårt fall var de frysta i tre månader.
    Nej, frystiden ska inte spelar någon roll alls. Det är upptiningen som ska vara det kritiska momentet. Det enda jag i så fall kan komma på som möjligen kan vara skillnad är ett en "lämning" av spermier delas in i tre strån. Ett strå används per gång. Används en lämning för er till ett försök?
  • hymafr

Fast om "bara" 10% av spermierna klarar upptiningen så ska det väl räcka i alla fall?
    Det blir ju så väldigt många spermier vid varje "lämning".
    Eller tänker jag fel?

• Solis65

Jag har hört om kliniker som bara använder frysta spermier, så så dåligt kan det ju inte vara.

• entjej
    hymafr skrev 2008-09-07 11:01:26 följande:
    Fast om "bara" 10% av spermierna klarar upptiningen så ska det väl räcka i alla fall? Det blir ju så väldigt många spermier vid varje "lämning".Eller tänker jag fel?
    Jag bara skriver det läkaren sa till oss innan. Och de bestämde redan innan de tinade spermierna att ISCI var ända metoden. Ändå hade min sambo både bra mängd och kvalité innan han fryste ner spermierna. När vi fick reda på hur många spermier som hade överlevt upptining centrifugering och allt var det var så tänkte vi också att nog hade de kunnat gjort vanlig IVF i varje fall på några ägg. Och spermierna var pigga också. Men det gjorde de inte i varje fall och läkaren bara suckade när vi innan ville diskutera det. Och vid de andra försöken har vi gett upp och inte ens tagit upp diskussionen. Vet bara att det behövs väldigt många spermier för vanlig IVF. Det är tydligen något som händer när väldigt många spermier simmar runt ett ägg och så kan en spermier komma in. Kommer inte ihåg nu hur många men då visste jag och tänkte att det borde ha räckt. Någon annan kanske kommer ihåg hur många spermier som behövs.
  • entjej

Vet som sagt inte om orsaken kan vara det som jag skrev förut att de för cancersjuka delar in en "lämning" i tre strån. Ni kanske får ett strå för en lämning. Man får som cancersjuk inte lämna så mycket heller. Fertilitetsläkaren förklaring var...det tar plats..och mycket spermier ligger här år efter år utan att någon använder det... Tar mycket plats!!!??? Fy faaan säger jag bara. Informera om det i tid då så kan man betala för förvaringen själv.

Svar på tråden Är der en nackdel att frysa sperman innan ET och FET?