• Dorah

Adoptera barn med klumpfot

Hej! Vi funderar på att adoptera ett barn med klumpfot. Undrar därför om det är någon här som har gjort det eller som har information ändå. Vad vi undrar är:
    1. Är det någon skillnad på behandling av barn med klumpfot som inte är nyfött. Det ev barnet vi kommer att få är kanske 1-2 år.
    2. Går foten/fötterna att reglera lika bra som på en nyfödding eller ska man räkna med att det inte kommer bli helt ok.
    3. Läste någonstanns att det är vanligt att barn med klumpfot ofta har andra funktionsnedsättningar eller syndrom. Är det så?
    4. Och det här med skenor. Är det inte många barn som vägrar att ha dem på sig? Gör de ont?

• Svar på tråden Adoptera barn med klumpfot
  • gizzla

jag tycker du ska ringa till en klinik som sysslar med detta. Då kommer du få rätt svar på alla din funderingar!

• Dorah

Jag har försökt ringa ortopeden i Gävle (som ligger närmast), men fick bara till svar att läkaren kanske skulle ringa upp mig. Ska göra ett nytt försök. Tänkte att man kan få lite svar här också.

• Cerdrica

Om du inboxar mig en mailadress kan jag förmedla kontakt med en familj som adopterat ett barn med klumpfot och är kunniga på området.

• mimpen

Jag har också en kontakt till en, eller rent av två, familjer som adopterat barn med klumpfot. Inboxa mig din mejladress så ska jag se om jag kan förmedla kontakt.

Men det jag vet är barn som kommit i 1-års-åldern och det har gått utmärkt att rätta till deras fötter.

Vår dotter har dysmeli och saknar en fot, hon är 1,5 år. Dysmeliteamet som vi besökt i veckan säger att man liksom fixar det som ska fixas nu. Hade hon kommit för ett halvår sen hade man fixat det då, och hade hon kommit om ett år hade man fixat det då. Mer akut är det liksom inte.

• mandira

till mimpen

Hej

Såg att du kunda göra så man ev kunde kom i kontakt med en familj som adopterat barn med klumpfot.Skulle du kunna hjälpa mig.Väntar på att hämta en son med klumpfot och jag skulle bli väldigt glad om jag skulle kunna komma i kontakt med de du känner.

asaabrahamsson@telia.com är min emailadress

• GoldDigger
    Dorah skrev 2008-09-04 12:26:40 följande:
    3. Läste någonstanns att det är vanligt att barn med klumpfot ofta har andra funktionsnedsättningar eller syndrom. Är det så?
    Min brorson föddes med klumpfot och endast det. Inga andra syndrom eller funktionsnedsättningar. Världens klokaste unge som råkade ha väldans jobbigt med fötterna.
  • Cerdrica

Ni som har inboxat mig, jag har vidarebefodrat era mailadresser till den familj jag känner och bett dem kontakta er.

• Antchi

I senaste nummret av "Att adoptera" finns en artikel om ämnet. Är ni inte själv medlemmar i AC och får tidningen kanske ni känner någon som kan kopiera artikeln till er.

• morgonsolan

TS: ser att du redan fått kontakt med många . Jag vet flera familjer som har fått barn med klumpfot, och precis som mimpen säger så korrigerar sjukvården när de kan. 1 år eller 2-3 år.. det blir ju när det blir.

Jag skulle aldrig tveka inför SN,et klumpfot för att det kan finnas andra diagnoser i samband. Jag tror inte att det finns något samband, har själv aldrig hört talas om det. Lycka till i era funderingar och vad roligt att ni planerar barn!!

Svar på tråden Adoptera barn med klumpfot