• abnocto

Trivs inte i nya klassen på gymnasiet - vad har ni gjort?

Har er tonåring börjat på gymnasiet och sedan upptäckt att hon/han inte trivs? Vad har ni gjort då?
    Dottern känner sig så ensam och trivs inte alls. Har kollat om hon kan byta men då hon går ett eget program kan skolan inte byta hur som helst utan man måste ställa sig sist i kön på intagningsenheten.
    Att hon inte trivs beror på att alla är så tystlåtna coh har inga egna idéer i klassen. När hon, som är en "stark" person kommer med sina förslag hänger alla bara på och säger att det är bra. Hon har ingen som "hjälper till" så hon får ingen att konkurera och "tävla" mot. På lektioneran är det nästan bara hon som törs fråga så nu vill hon inte längre för det "känns dumt att ställa frågor när ingen annan gör det". På gymnastiken gör alla vad dom ska utan att kämpa och hon vill "slita och jobba" på gymnastiken. Hon försöker peppa dem men intresset verkar inte finnas.
    Hon känner sig så ensam och lider om kvällarna så vad gör man? Jag lider med henne som alltid älskat att "tävla" i skolan med klasskamrater coh kämpat för att få bra betyg. Kan ju nämna att det var hög intagningspoäng till denna linje så det är duktiga elever.

• Svar på tråden Trivs inte i nya klassen på gymnasiet - vad har ni gjort?
  • studentbruttan29

Svår situation!
    Jag själv är som din dotter..oftast är det bara jag som säger något eller vågar diskutera. Man känner sig otroligt ostimulerad. Men inget kan garantera att hon får bättre (mer verbala) kamrater i annan klass.

Tycker dock att läraren/lärarna bör ställa mycket högre kvar på de andra eleverna som inte säger så mycket.

abnocto skrev 2008-09-06 09:25:48 följande:
    Har er tonåring börjat på gymnasiet och sedan upptäckt att hon/han inte trivs? Vad har ni gjort då?Dottern känner sig så ensam och trivs inte alls. Har kollat om hon kan byta men då hon går ett eget program kan skolan inte byta hur som helst utan man måste ställa sig sist i kön på intagningsenheten.Att hon inte trivs beror på att alla är så tystlåtna coh har inga egna idéer i klassen. När hon, som är en "stark" person kommer med sina förslag hänger alla bara på och säger att det är bra. Hon har ingen som "hjälper till" så hon får ingen att konkurera och "tävla" mot. På lektioneran är det nästan bara hon som törs fråga så nu vill hon inte längre för det "känns dumt att ställa frågor när ingen annan gör det". På gymnastiken gör alla vad dom ska utan att kämpa och hon vill "slita och jobba" på gymnastiken. Hon försöker peppa dem men intresset verkar inte finnas.Hon känner sig så ensam och lider om kvällarna så vad gör man? Jag lider med henne som alltid älskat att "tävla" i skolan med klasskamrater coh kämpat för att få bra betyg. Kan ju nämna att det var hög intagningspoäng till denna linje så det är duktiga elever.
  • MiniAndre o MiniTrajas

Heej
    Jag är själv tonåring o varit i den sitsen,
    Men trivs hon men själva linjen?

Min story då;

Jag började naturvetenskap aug -07 och kände ingen där,
    Jag gick sjävl på dagarna sen efter 1 v så var jag först på skolan av klassen o då kom en fd klasskompis o fråga vart dom andra varo jag sa att jag visste inte så han satte sig o pratade med mig o så frågade han varför jag inte gick med någon o jag berättade ju att jag känner ingen osv. (jag är väldigt blyg med när de gäller nya människor ) sen dess ville han vara med mi o få mig att träffa dom andra..

Nu har ju jag bytt linje till naturbruk ist men jag är mamma ledig till i mars så får se hur de går med den nya klassen ska börja med dom nya 1 orna..

Men försök få henne att gå ändå
    Hon kommer lära sig känna folket med tiden hoppas jag

• abnocto

Hon vill defintivt gå Natur men säger att hon nästan tar vilken annan linje som helst bara hon får lite fart på kompisarna. Och hon har absolut inga problem att få nya kompisar men när de andra inte säger något så är det inte så lätt. Jag skulle säga att hon är experten på mingling
    Och problemet är givetvis att om hon skulle få byta klass så är det ju inget som säger att den är gladare och talförare, tyvärr.
    Fast jag förstår henne, hon behöver "action" omkring sig, är absolut inte den lugna typen. Hon törs ställa frågor och ifrågasätta men hon pladdrar inte heller på utan försöker få andra att komma med förslag. Hon är som jag önskat att jag var som ung då jag var väldigt blyg och tyst. Men om då ingen annan någonsin kommer med förslag så känner hon sig som "dragaren" hela tiden och då blir det för mycket. Och hon vill gärna kunna säga "hej, ska vi gå till stan och ta en fika" eller "ska vi åka hem till mig och plugga" men i denna klass är det ingen som "gör sånt" för det märks.
    Men kan man stå ut "ensam" i ett helt år för efter det väljer man inriktning coh får andra på lektionerna? Jag märker på henna att hon blivit "knäckt" för helt plötsligt har hon börjat vara hemma för sig själv på rummet mer. Förr var hon alltid ute med än den ena än den andra. Hon har liksom tappat gnistan just nu och är mest lessen.

• Bevabus

Hon borde verkligen byta klass låter det som. Det är det bästa ni kan göra.
    Konstigt att dom måste ställa henne i någon storts kö :S
    På min skola så är det bara att prata med dom ansvariga i personalen och för Godkänt av föräldrarna, för att få byta klass.
    Är det en stor skola? Om det är en liten skola så förstår jag varför det inte är så lätt å byta.

• abnocto

Det är en STOR skola men eftersom den hon går är ett eget program och det står många i kö för att komma in så får inte någon smita före i kön och det är ju fullt förståligt. Det är intagningsenheten som sköter intagningarna så skolan vet inte vilka som står härnäst i kö. Och i dagsläget är fullt i alla andra "vanliga" Naturklasser så måste man följa tursystemet och det är tydligen något nytt i år. Det kan bli lättare att byta när intagningsenheten släpper på listorna till skolan den 15 sept så att de kan byta internt. Och jag har pratat med rektorn och intagningsenheten så de vet om vårt problem.

• Mary B

Äsch, blev lite fel med mitt förra inlägg. Är rätt ny på Familjeliv så jag är inte så van.... Har tyvärr inget bra råd, är ju så individuellt. Vill bara berätta att min pojke också inte trivdes i sin klass och gymnasieskola när han började nu i höstas. Eftersom tre år är väldigt lång tid och jag tycker det är viktigt att man trivs bra för att kunna prestera så bytte han skola (men samma linje, NV). Det krävdes en veckas ringande och tjatande från min sida men till sist lyckades vi hitta en plats på annan skola. Tyvärr måste han åka en timme enkel resa, men det tycker han är värt. Vet inte riktigt vad jag vill råda men hoppas ni finner en bra lösning.

• MiniAndre o MiniTrajas
    abnocto skrev 2008-09-06 14:06:24 följande:
    Hon vill defintivt gå Natur men säger att hon nästan tar vilken annan linje som helst bara hon får lite fart på kompisarna. Och hon har absolut inga problem att få nya kompisar men när de andra inte säger något så är det inte så lätt. Jag skulle säga att hon är experten på mingling Och problemet är givetvis att om hon skulle få byta klass så är det ju inget som säger att den är gladare och talförare, tyvärr.Fast jag förstår henne, hon behöver "action" omkring sig, är absolut inte den lugna typen. Hon törs ställa frågor och ifrågasätta men hon pladdrar inte heller på utan försöker få andra att komma med förslag. Hon är som jag önskat att jag var som ung då jag var väldigt blyg och tyst. Men om då ingen annan någonsin kommer med förslag så känner hon sig som "dragaren" hela tiden och då blir det för mycket. Och hon vill gärna kunna säga "hej, ska vi gå till stan och ta en fika" eller "ska vi åka hem till mig och plugga" men i denna klass är det ingen som "gör sånt" för det märks.Men kan man stå ut "ensam" i ett helt år för efter det väljer man inriktning coh får andra på lektionerna? Jag märker på henna att hon blivit "knäckt" för helt plötsligt har hon börjat vara hemma för sig själv på rummet mer. Förr var hon alltid ute med än den ena än den andra. Hon har liksom tappat gnistan just nu och är mest lessen.
    natur är en bra linje
    det är till redan i höst kommer dom prata om inriktingarna o de finns ju då ; ma & data, och medicin (2 av 4) kommer inte ihåg dom andra två...
    Vilken skola är de?
    För dom som går på v-höjd (västerhöjd i skövde) som går på nv har att 1 - 3 på natur åker till skara sommarland o gör grejer allihop tillsammans o ingen ska få vara utanför .
    Gymnastiken har dom 2 olika linjer, och när dom i 2 an börjar inriktningarna så vet jag inte hur många linjer de är blandade, men de är inte bara 1 o samma klass då endel lektioner har klassen tillsammans men dom är oftast blandade då
    Hur har hon de nu då i klassen ?
  • abnocto

MiniAndre o MiniTrajas: Här har de en Natur där du valt inriktning från början. Det är ett eget program och därför kan hon inte bara byta till en vanlig Natur som då är ett annat program där man väljer fortsättning till två-an. Hade hon valt vanlig Natur från början hade det varit lättare att byta till en annan klass då det finns fler sådana.
    Hon är lite lågmäld och hemma för första gången i sin tonårstid en lördag ..... man blir lite orolig för då vet jag att hon inte mår helt bra.

• Tant J

Min tjej bytte klass, inriktning OCH skola efter en termin. Det var inga problem alls. Hon fick läsa upp ett ämne, men det fixade hon. Nu går hon andra året och trivs jättebra.
    Hör med Studievägledaren.

• MiniAndre o MiniTrajas
    abnocto skrev 2008-09-06 19:14:55 följande:
    MiniAndre o MiniTrajas: Här har de en Natur där du valt inriktning från början. Det är ett eget program och därför kan hon inte bara byta till en vanlig Natur som då är ett annat program där man väljer fortsättning till två-an. Hade hon valt vanlig Natur från början hade det varit lättare att byta till en annan klass då det finns fler sådana.Hon är lite lågmäld och hemma för första gången i sin tonårstid en lördag ..... man blir lite orolig för då vet jag att hon inte mår helt bra.
    Okej, de har inte jag hört talas om så jag tog förgivet att de var Naturvetenskaps programmet som man väljer inriktningen till hösten.
    Men då förstår jag att de kan vara lite svårare att byta ..
    Jo de kan jag förstå att du blir
  • MiniAndre o MiniTrajas

Tant J skrev 2008-09-06 19:18:43 följande:

Min tjej bytte klass, inriktning OCH skola efter en termin. Det var inga problem alls. Hon fick läsa upp ett ämne, men det fixade hon. Nu går hon andra året och trivs jättebra. Hör med Studievägledaren.
    Precis!
    Så gjorde jag men vad jag har fattat så vill hon gå samma linje, eller har jag förståt fel??
  • Tant J

Min tjej bytte från samhäll språk, till samhäll ekonomi. Det skiljer inte allt för mycket mellan de programmen. Är man dessutom specialintresserad av ngt. (tex. som min dotter är av språk) så finns det ofta utrymme att läsa detta inom programmen.

• abnocto

Hon vill helst gå Natur, sedan tror jag egentligen inte inriktningen spelar så stor roll då hon inte vet vad hon vill bli. Men hon ska träffa rektorn på måndag så får vi se vad som händer för trots allt vet man ju inte om det är fler "pratglada" elever i en annan klass. Kanske kan hon härda ut några veckor till så blir det lättare att byta när intagningsenheten släpper listorna till skolan.

Svar på tråden Trivs inte i nya klassen på gymnasiet - vad har ni gjort?