15-årig dotter har träffat en 20-årig kille - från Bulgarien...
via internet.
Så långt kan man väl tycka att det inte är något att hetsa upp sig för....om allt sker bara via internet, dvs mejl osv.
Men nu har dottern tagit "relationen" ett steg längre än så.
I onsdags försvann hon från skolan vid lunch. Inget jag fick reda på förräns vid 19-tiden på kvällen då hon fortfarande inte kommit hem. Hon förvarnade mig innan hon gick till skolan att hon skulle träffa sin kompis efterskolan och att dom skulle vara så när klockan gick anade jag inget direkt....mitt misstag.
Vid 19 kom hon alltså inte hem vilket förbryllade oss, mig och min sambo (som inte är hennes biopappa). vi började ringa runt och hade hela tiden en konstig "magkänsla".
Efter många om och men erkände hennes klasskompis att dottern befann sig på ett hotell i staden tillsammans med någon kille.
Mitt blod isade sig och jag fick tunnelseende.
Fick tag i hennes biopappa och hämtade upp honom och begav oss till hotellet i fråga. Visade en bild på dottern i receptionen och fick veta att -Ja, hon finns här på hotellet.
Benen vek sig och jag fick svårt att andas. Biopappan som snappat upp rumsnumret stormade iväg och bankade på dörren.
Ja, det blev lite tumult när dörren öppnades och jag och min sambo fick bända loss biopappans armar från killen. Dottern fumlade på sig sin tröja och var helt galen av ilska över att vi stormade in.
Det visade sig, när vi fått hem dottern i trygghet och kunde prata ut om saken, att hon och den här Bulgariske killen har pratat via internet och haft tät mejlkontakt i 1½ år. Att dom tillsammans planerat hans resa till Sverige och att han ska bosätta sig här, skaffa jobb alternativt studera och en bostad.
själv känner jag mig sjukt maktlös. Vad vill en 20-åring med en 15-åring? Hur kan han komma på tanken att resa över halva Europa, till en så pass oviss vistelse i Sverige som det här innebär? Han bor just nu på hotell i staden vi bor i.
Torsdag och fredag var jobbiga dagar då jag hade en känsla av att hon inte var i skolan utan med killen. Jag kontaktade hennes lärare och bad att få veta omedelbart om hon avvek från lektion eller inte dök upp alls. Hon var i skolan hela dagarna. Men, killen var där på torsdagen....till skolledningens irritation.
Nu har vi kommit så långt att jag accepterat att jag inte kan driva iväg människan från stan. Jag har också förstått att ju mer jag förbjuder, desto mer kommer dottern, som är fullkommligt förälskad, att skippa skola och allt annat för att träffa den här killen.
Därför har jag beslutat att jag, dottern och killen ska träffas över en fika på stan idag. Jag vill lära känna honom, höra hans tankar om framtiden och göra klart för honom att min dotter har sin skola att ta hand om före allt annat, även före honom.
Gör jag fel?? Jag känner mig helt matt av allt det här.
Jag vet varken ut eller in. Har inte sovit på 3 nätter och är dessutom rejält förkyld....men jag måste orka ta tag i det här på något sätt.
Hennes biopappa har gått ut på krigsstigen och kontaktat polis och försöker stoppa hans framtida bosättning här i Sverige. Han är helt inne på att totalt förbjuda dessa två att träffas överhuvud taget. Så jag går alltså lite bakom hans rygg när det gäller fikat med ungdommarna.
Bulgarien. Jag vet inte ett dyft om det landet. Hur är kvinnosynen? Är det till exempel "bara" den påstådda kärleken till min dotter som har fört honom så långt hemifrån eller kan han ha några andra orsaker? Killen ser riktigt bra ut och måste väl ha alla möjligheter att hitta en kvinna i sin egen ålder i sitt hemland.
Fan.
Vad gör man?!
Kan han överhuvudtaget börja studera här i Sverige? Behövs inte en massa papper och grejjer? Visserligen pratar min dotter om att dom har påbörjat pappersarbetet för att han ska kunna jobba/studera här, men ändå....
Ja, det här blev långt, men mina tankar och min rädsla är omåttligt stor just nu. Och samtidigt, tycker jag så synd om den här killen som sitter på sitt hotellrum i ett främmande land långt hemifrån och inte får träffa min dotter som han kom för.....:-/.....Så typiskt mig.