Var, liksom du, jätterädd för just smärtan och för att spricka. Gick i samtal (här i malmö kallas de för Mathilda) och var helt övertygad om att jag på något underligt vis skulle dö av smärtan (fast intellektet sa att så säkert inte var fallet)
Jag förberedde mig som sagt genom dessa samtal, besök på förlossningen, böcker osv. Har ett stort kontrollbehov, och måste få känna att jag förberett mig så gott det går.
Låg inne 3 veckor på BB för lindrig havandeskapsförgiftning (kanske ödet- så att jag fick tid på mig att vänja mig...
) och jag måste säga att förlossningen blev mycket bättre än väntat. Visst gjorde det ont, men det gick att hantera. Hade tillsammans med BM under samtalen skrivit en förlossningsplan som jag var nöjd med och det kändes bra.
Vad gäller bedövning hade jag först värmedyna och akupunktur (hjälpte sådär...) petidin (för att bli lite lugnare och mer avslappnad), lustgas och epidural. Tyckte att detta funkade bra!
Dock blev jag väldigt uppjagad och ville inte mer, strax innan det var dax att krysta, men jag tog mig igenom det också.
Nu i efterhand känns det toppen att ha gått från att tro att man ska dö/vilja övertala bm om snitt till att faktiskt se fram emot nästa förlossning (som är beräknad till den 24/9)
Visst är jag lite nojjig nu också (i första hand för att det ska gå så fort att jag inte hinner få smärtlindring) men jag ser ändå fram emot förlossningen, det är, trots att det inte är smärtfritt, en fantastisk upplevelse, som avslutas med att den finaste bebisen i världen kommer!
Sorry att det blev ett långt inlägg!
Stort lycka till!!