• Madeleine

fler som fött för tidigt som gick på akupunktur under graviieten?

Hej,

Hade ingen aning om detta och vet ju inte ens om det stämmer men nu efter min graviditet och nu när min dotter är 6 mån gammal var jag hos en akupunktör som utbildat sig 3½ år i kina och är proffs. Jag var där för jag hade tennisarm och skulle bli behandlad. Hon visste inte ens att min dotter var född för tdigt (6v).

Jag berättade att jag fick akupunktur under min graviditet då sa hon jaha det ger man inte i kina för enligt kinserna föds barn förtidigt då.

Då blev jag helt chockad. Tänk om det var därför?  Förvånad

Mamma till Nova 4 månader
  • Svar på tråden fler som fött för tidigt som gick på akupunktur under graviieten?
  • cosmos13

Märkligt! Det finns ju tillräcklig många akupunkturbehandlinger under graviditeten som ska just underlätta den och förlossningen. Hur skulle det gå ihop?

• Jessica1

Fick sedan havandeskapsförgiftning och pojken kom ut i 27+5. Under graviditeten fick jag akupunktur mot illamående, men tror inte att att MVC skulle ge akupunktur om det var det minsta farligt.

Men däremot skulle jag nog dragit mig för att få 100 nålar över hela kroppen.

• Maria med 3

Jag har fått mycket akupunktur under båda de senaste graviditerna. 1-2 gånger i veckan från v 16 fram till förlossningen. Både för huvudvärk och för foglossning. Inte 100 nålar men vi talar nog om över 20 nålar per gång iaf.

Har inte fött för tidigt och har från flera akupunktörer hört att man försökt få igång förlossningar med akupunktur, men inte lyckats.

Jag tror att om man såg minsta lilla samband mellan förtidigt födda barn och akupunktur under graviditeten så hade man ändrat rekomendationerna.

Det är hopplöst att hitta nån som är villig att ge akupunktur innan v 16-20 (lite olika på olika ställen) pga att man inte vill riskera att förknippas med ett av missfall. Enligt min akupunktör egentligen inte alls för att det ökar risken utan för att man itenn vill att frågan ens ska behöva ställas.

Svar på tråden fler som fött för tidigt som gick på akupunktur under graviieten?