• Knoddas

Ni som haft barn med platt bakhuvud - hur har ni åtgärdat det?

Hej!

Min 3-månaders pojke har alltid sovit ganska mycket och bara på rygg. När han är vaken har han också legat mycket på rygg. Magläge är inte så poppis och han tycker fortfarande det är tungt att få upp huvudet. Nu har han fått platt bakhuvud och jag känner mig orolig ... Jag har insett nu att hans kudde i sängen nog varit för platt och nu har han fått en mjukare. Dessutom är det stenhård magträning som gäller. Har också fått en remiss till en sjukgymnast dit jag hoppas att vi får komma snart. Bvc-sköterskan tyckte att huvudet var lite platt, inte jätteplatt, men nojig mamma som jag är så blir jag rätt så orolig ...

Har du haft ett barn med platt bakhuvud och hur har ni då åtgärdat det?

• Svar på tråden Ni som haft barn med platt bakhuvud - hur har ni åtgärdat det?
  • SofiaD
    mammamadeleine skrev 2008-09-10 18:22:53 följande:
    Sonen är 2 månader och har vart lite platt på ena sidan av skallen sen han föddes, har fått lite "skit" från bvc för att han inte ligger tillräkligt på mage, vilket han avskyr!!! Och eftersom dom inte "får" sova på annat än rygg när dom är små pga psd så har det vart lite halvbökigt, men nu har han fått sova på sidan hela dagarna och det börjar även funka att ligga på mage, inte för att leka men han somnar gärna på mage så det har blivit en förändring på bara några dagar!  Lycjka till!
    Min dotter hade sträckning i plexusnerven på hö sida när hon föddes vilket ledde till att hon gärna vände huvudet åt hö när hon sov. Jag hade henne i spjälsäng bredvid mig då så hon tittade på mig om hon lutade huvudet åt höger, så jag vände spjälsängen! Då vred hon automatiskt huvudet åt vänster ist för hon ville gärna ha det år det hållet jag fanns Så det kan vara ett tips om man har platt huvud på ena sidan.
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • Knoddas

Hej alla!
    Nu har vi varit hos sjukgymnasten och det gick bra. Hon tyckte att han var något platt bak, men inte så jättemycket. Nu ska han sova på sidan framöver (med Baby sleep-kudden) så ska det nog rätta till sig. Sen är det magträning som gäller på dagarna.

• Flickan och kråkan

Då ska du se att det snart är runt och fint igen . Min pojke var inte heller jätteplatt och jätteskev, men lite. Vi upptäckte detta och skaffade sidkudden när han var 3½ månad. En månad senare syntes knappt något. Några veckor till och var rund och fin igen Min pokje var inte så förtjust i magläge (grov underdrift) därför var bumbon suverän (älskade att komma upp och vara med) dessutom har vi alltid burit mycket i bärsele. Inget liggande på rygg i vagn (fast baby sleep kudden är så liten att den funkar i vagn).

• abovo

Min son låg ju även mkt på golvet, på rygg, så han fick alltid ha kudde, då också. Något man kanske inte tänker på.

• Knoddas

Frösöblomster, har faktiskt beställt en bumbo, kul att höra att du tycker den varit användbar!

Abovo, precis, bra att ha kudde på golvet, har det jämt nu till Valdemar.

Tack igen alla för hjälpen!

• abovo

Och, det kommer att bli bra! Jag var jättenervös, men min son som hade så platt huvud och hatade magläge, han har runt fint huvud nu.
    Tror inte du behöver stressa med magläge heller (så kände jag, men det gick inte - han vägrade), det räcker med kudde.

• October

Ytterligare ett tips att bära i sele eller sjal mycket, då ligger de ju inte på bakhuvudet.

• Knoddas

Så skönt att höra att det blivit bra för andra bebisar. Nu är jag lite lugnare.

Och precis, bära är bra, nu har Valle börjat gilla bärselen. Sjal har jag prövat också, i början älskade han att sova i den, nu hatar han den. Synd, för det ärä mysigt med sjal.

• Maria och Måns

min son blev snedplatt på ena sidan, vi pallade upp honom på andra hållet lite på sidan men ändå i ryggläge..

• BebisVagga

min son e född prematur.. o dem blir ganska platta.. dock har min aldrig blivit det.. för jag sydde en ring som jag stoppade bommul i.. o han låg på den.. o eftersom det e en ring kommer inte skallen ner mot madrassen..

• Stålis77

Min dotter var ganska platt, fick t.o.m röntga hennes huvud då hon var fyra månader. Hon började tidigt ligga mycket på mage, men det var fortsatt platt. Vi använda mjuk kudde men det gjorde ingen skillnad. Jag fick en hel del kritik från BVC.

Hon lärde sig sitta vid cirka 5/6-månaders ålder och efter det har det platta gradvis försvunnit. Nu är hon 14 månader och har haft helt normalt huvud sedan länge.

Så jag tycker du kan ta det lugnt, ofta löser det sig självt när barnen börjar sitta mer.

• Knoddas

Skönt att höra att det gått bra för din flicka Stålis77!

• Tokfia 7

Min lillkille (nu 10 mån) hade väääldigt platt bakhuvud när han var ca 4 mån, han hatade att ligga på mage och precis som du så insåg jag att kudden han haft varit alldeles för tunn så jag skaffade en tjockare mjuk (IKEA, som rekommenderas från 1 år, men den funkade jättebra). Han fick bara ligga på rygg när han sov och om jag hade honom i vagnen, annars var det mage, även om han inte gillade det... (Det blev ju roligare att ligga på mage när han blev lite äldre.) Köpte en Bumbo för jag var så nojig, men den tyckte han var kul typ 10 sekunder, sen försökte han sprätta ur den, så för oss var den ett felköp, men jag hoppas nästa bäbbe gillar den! Idag kan man skönja lite platt bakhuvud, han har lite "toppigt" huvud där bak som han haft sen han föddes, men inte alls lika mycket. Lycka till!!

• En lyckans tår i månens sken

Min lillkille på 4½ mån har torticollis

torticollis.dinstudio.se/text1_2.html

I och med det så har hans huvud blivit platt på bakhuvudet
    och bak på ena sidan.
    Det var jätteplatt för två månader sedan
    men nu har det blivit mycket bättre.

Vår son får ligga på mage flera timmar om dagen (korta stunder ofta!) och i början hatade han det men nu har han vant sig. Extra roligt är det när jag ligger på golvet bredvid honom. *tips*

Låt din son sova på sidan om han har väldigt platt bakhuvud tipsar jag om! Babysleep (se länk nedan) fungerade SUPER för oss!
    www.babykoncept.se/pub_images/large/1015_b_25_48.jpg

Sen har vi precis beställt Bumbo sittstol ifrån Babykoncept.se också som rekommenderas av läkare i sverige mot platt skalle. Hoppas det hjälper ännu mera!

Oh, ännu ett tips - bärsele! Vår sjukgymnast föreslog det om de ogillar magläge!

Lycka till!

• En lyckans tår i månens sken

Tokfia 7 skrev 2008-09-23 19:46:32 följande:

Min lillkille (nu 10 mån) hade väääldigt platt bakhuvud när han var ca 4 mån, han hatade att ligga på mage och precis som du så insåg jag att kudden han haft varit alldeles för tunn så jag skaffade en tjockare mjuk (IKEA, som rekommenderas från 1 år, men den funkade jättebra). Han fick bara ligga på rygg när han sov och om jag hade honom i vagnen, annars var det mage, även om han inte gillade det... (Det blev ju roligare att ligga på mage när han blev lite äldre.) Köpte en Bumbo för jag var så nojig, men den tyckte han var kul typ 10 sekunder, sen försökte han sprätta ur den, så för oss var den ett felköp, men jag hoppas nästa bäbbe gillar den! Idag kan man skönja lite platt bakhuvud, han har lite "toppigt" huvud där bak som han haft sen han föddes, men inte alls lika mycket. Lycka till!!
    Äsch så bumbo var ingen hit? Kanske jag gjort en stort misstag i att beställa en då? *skratt* Hoppas min pojk gillar den iaf
  • Knoddas

Valle har nu använt baby sleep i 1½ vecka och jag tycker faktiskt att det redan är lite bättre. Har också köpt en bumbo, men ska vänta lite med att testa det tills han är lite stadigare. Försöker träna magläge om dagarna och det går bättre och bättre, men fortfarande vill Valle helst ligga på rygg. Försöker så gott jag kan att variera hans ställningar. På torsdag ska vi tillbaka till sjukgymnasten, då får vi se om hon tycker det blivit nåon skillnad.

• Romii

i chile är det vanligt att vi formar huvudet på våra barn.. jag kan tänka mig att här i sverige klassas det som misshandel eller nått!! men för alla som vill veta hur man gör för att huvudet ska bli rund så ha mössa på barnet de första månaderna inte hela tiden och det ska vara tunt och inte lös.. men inte för tjat heller! en vanlig mössa som man kan köpa på hm för nyfödda..

barnets huvud krossas av att gå igenom där nere hehe när han födds.. eller den krossas inte men ni förstår vad jag menar conehead!!

så gör vi ial..

• Romii

och det är roligt att här i sverige rekomenderas att barn ska sova på rygg när i andra länder är det detsamma som att döda ditt barn.. mina mostrar varnade mig om att barnet kan spy och dränka sig själv i sina egna spyor.. så min son sov alltid på sidan med mössan hehe.. och mycket riktigt kunde han kräkar lite o då kom det ut på sidan..
    hans pappa svensk.. hahah fattade aldrig varför vi alltid sa tvärtemot vad bvc rekomenderade.. heheh jag tänkte mest.. det vet mer än mig!

• Mrs Egg

Svenska studier visar att upp till 40% av bebisar utvecklar någon form av platt huvud. Stor andel är så liten att det växer bort /göms i hår men det finns fortfarande en liten del som det blir så illa att de måste operera. Jag mötte en mamma förra helgen som har en två-åring som nu måste operera. Hon var helt förtvivlad då alla sagt till henne att det löser sig självt.

Mimos är en medicinskt framtagen kudde (rekommenderas av över 1000 läkare, BM, sjukgymnaster etc världen över) och flera studier bevisar att den både förebygger samt behandlar platt huvud fram till att fontanellen är ihopväxt (vid ca 18 mån ålder). Mimos kudde är ett bra komplement till övningar, magläge etc. Den finns att köpa på www.4sure.se eller www.babykoncept.se 

För övrigt är den helt fri från kvävningsrisk så den rekommenderas att användas från dag 1 i livet!

Svar på tråden Ni som haft barn med platt bakhuvud - hur har ni åtgärdat det?