• Molly i Skåne

Min mor är heeelt galen-måste man ha kontakt med mormor för barnens skull????

Min mamma har aldrig varit någon bull-mamma. Faktum är att hon ända sen jag var liten varit rena skräcken att umgås med. Förmodligen har hon någon odiagnosticerad bokstavs-kombination (jag VET att det inte behöver innebära att man är en opålitlig och hemsk person) och i hennes fall är det nog bokstäverna E.L.A.K som kommer först!
    Vi fick en liten prematurbebis i januari- han har fortfarande syrgas och är nyligen knapp-opererad.
    Hon har skickat två blombuketter sen han föddes men inget annat- hon bor 75 mil ifrån oss. För hans och de andra barnens skull har vi bjudit in henne att komma och hälsa på, men hon säger hela tiden : Jag vill inte se honom med alla slangar och sladdar!
    MEN HALLÅ!!!det är vårt barn, ditt barn-barn och det är såhär han ser ut och har det just nu!"!!!
    Jag känner mig så himla ledsen och besviken...finns det NÅGON mer som är i en liknande situation- jag är 44 år och blir en liten ledsen 5-åring när jag pratar med min mor!!!
    Måste man ha kontakt med en sån människa för barnens skull?
    Vad anser ni?

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • Svar på tråden Min mor är heeelt galen-måste man ha kontakt med mormor för barnens skull????
  • Molly i Skåne
    spacecat skrev 2008-09-09 18:02:14 följande:
    På något sätt känns det skönt att man inte är ensam!Det är min första tanke när jag läser den här trådenJag har själv en krånglig relation med min mamma. Den har inte varit bra sedan hon födde min halvsyster när jag var 21 år. Innan dess var den väl sådär, men efter min halvsysters födelse försämrades allt. I sexton år har jag inte haft en mamma som bryr sig helt enkelt! Nu är det förmodligen slut på kontakt mellan oss verkar det som. Egentligen började det väl på allvar när jag och min man flyttade med våra då 2 söner 40 mil bort från henne. Innan hade vi bott (och även jobbat) på samma ställe. Inte för att vi hade mycket kontakt direkt! Dom bjöd aldrig på middag, ville aldrig umgås.På 2,5 år har dom inte hälsat på någon gång! Min mamma har ringt 3 gånger. Mailat ca 5 gånger och det är allt. Och då har vi även fått en tredje efterlängtad liten pojke. Hon kom inte på dopet kan jag väl nämna. Skyllde på att min halvsyster hade mycket med skolan.Nu när 5-åringen fyllde år så skickade hon ett brev med lite pengar i. Dom kom dagen innan födelsedagen. Eftersom barnens kusin föddes ett par dagar innan dess och jag då passat barnens 3-åriga kusiner (tvillingar) ganska mycket så var jag lite stressad. Speciellt som jag blev dyngförkyld och ändå skulle ordna 2 kalas till helgen PLUS att mannen jobbade kväll!Så jag la undan det till dagen efter då sonen fyllde år. Det var en fredag så det var full fart med jobb, förkylning, dagis, skola, bebis fira 5-åring etc. På kvällen fick jag meddelande på MSN från min syster där hon skällde ut mig för att jag inte kontaktat vår mamma och talat om att brevet kommit fram. Jag blev något irriterad och meddelade min mamma per mail att brevet kommit fram, men att jag inte hade någon lust att bli utskälld för att jag inte kontaktat dom sama dag brevet kommit. Dom har aldrig krävt detta innan så jag förstod inte varför det skulle vara så nu. Jag försökte sedan ringa på söndagen, men ingen svarade och ingen har svarat på mitt lämnade meddelande heller. Det verkar som om dom helt brytit kontakten med mig nu...Är inte förvånad direkt, snarast lite lättad. Har funderat så många gånger på at bryta helt. Nu verkar det gjort.Och barnen vet ju inte ens vem som är mormor. Inte ens 7-åringen vet vem som är mormor! Det säger väl en hel del! Det enda som jag tycker är synd är att jag förlorar kontakten med min lillasyster, men hon har valt mammas sida.Så lite svar på TS: mår du dåligt av kontakten med din mamma, mår barnen verkligen bra av den då?
    Du har beskrivit en väldigt liknande tillvaro som vår...jobbigt att det skall vara så!
    Jag vet precis vad du menar med att inte hinna ringa på stubinen mm (kolla gärna min blogg här på FL-jag och min man lever just nu i limbo!!)
    Det verkar ju som om din mamma gjorde "jobbet" åt dig och själv bröt kontakten- inte klokt med dessa mammor som bara förstör för sina vuxna barn!!!
    Jag kommer aldrig mer ringa min mor- om man nu kan kalla henne det- det gör bara ont och är helt meningslöst. Hon har tom sagt när jag var yngre att hon aldrig älskat mig och att det hon ångrar mest i sitt liv var att hon inte gjorde abort när hon hade chansen. Behöver jag tillägga att jag stöttar mina egna barn i precis ALLT- så länge det inte skadar dem eller någon annan!!
    Kram
  • Multignutten

Jag har inte läst hela tråden, men jag kan berätta att jag sagt upp bekantskapen med min mor. Hon har förpestat mitt liv i över 10 år och tillslut fick jag nog. Bad henne fara och flyga eftersom hon vägrade respektera mig och min familj. Hon har bara träffat min son en gång och hon har bara sett de bilder jag skickat per e-post. Hon ringer ibland trots att hon vet att jag inte vill prata med henne, ibland svarar jag och ibland inte.

• NathalieAndersson

Har bara läst Ts, men klart ud inte behöver ha kontkt med henne

Min mamma har inte träffat nåt av mina barn, 2.5 och snrt 2 mån.
    Hon slängde ut mig mars 04, då var jag 16. har pratat ned henne EN gång sen dess och det var sommare 04, sen har hon inte ens hälsat på mig, inte för att jag klagar..

Hon är som hon är och jag vill inte ha kontakt med henne. Hör hon av sig när hon är normal i skallen kan hon få träffa mig först, inte barnen...

Inte samma problem som dig men en till som inte har kontakt med sin mamma..

*¨`·» Liam 060228 *¨`·» Neo 080722 (anderssonnatalie.blogg.se)
  • Molly i Skåne
    ilgott skrev 2008-09-09 18:24:16 följande:
    Har bara läst Ts, men klart ud inte behöver ha kontkt med henneMin mamma har inte träffat nåt av mina barn, 2.5 och snrt 2 mån.Hon slängde ut mig mars 04, då var jag 16. har pratat ned henne EN gång sen dess och det var sommare 04, sen har hon inte ens hälsat på mig, inte för att jag klagar..Hon är som hon är och jag vill inte ha kontakt med henne. Hör hon av sig när hon är normal i skallen kan hon få träffa mig först, inte barnen...Inte samma problem som dig men en till som inte har kontakt med sin mamma..
    Då är du alltså 20 nu! Jag hyllar dig- stark tjej!!Kan även berätta att jag skall bli mormor själv i mars- min dotter fyller snart 19- vad annat kan jag göra än självklart stötta henne?!
    Jag gör precis allt tvärtemot vad min egen mamma sa och gjorde när jag väntade mitt 1a barn som 20-åring. Jag var tvungen att i 3e månaden, med världens illamående, lova att inte prata om "slibbet" som hon kallade mitt foster- annars skulle jag inte få komma hem och fira jul med mina småsyskon!!!
    Jag fick överhuvudtaget inte nämna min graviditet förrän jag var i 8e månaden- då började hon plötsligt köpa bebiskläder...!
    Tokig- finns inget annat ord!
    Men jag tycker du är beundransvärd- hon förtjänar varken en så bra dotter eller barn-barn- hennes förlust!
  • NathalieAndersson

Jepp blir 21 i dec, så har inte #haft" en mamma på snart 5 år. För min del känns det bara bra, mår bara skit efter jag pratat med henne så..

Hon skickade ett sms när äldste sonen föddes, sen fick jag 2 bodies och en sparkbyxa till han, genom min lillebror som ör hos pappa varannan helg, alltså inget hon lämnade själv. Sen har jag inte hört ett knyst från henne.
    Hörde inte av sig när jag voltade med bilen i julas, inte hört ett ord sen Neo kom..
    MEn som sgt, jag klarar mig

Men gud hur kan man ens säga så som ens eget barnbarn?
    Vad chockad du måste vart när hon började köpa kläder ? eller var det väntat?Ja tokig måste hon vart då!

Molly i Skåne skrev 2008-09-09 18:40:57 följande:
    Då är du alltså 20 nu! Jag hyllar dig- stark tjej!!Kan även berätta att jag skall bli mormor själv i mars- min dotter fyller snart 19- vad annat kan jag göra än självklart stötta henne?!Jag gör precis allt tvärtemot vad min egen mamma sa och gjorde när jag väntade mitt 1a barn som 20-åring. Jag var tvungen att i 3e månaden, med världens illamående, lova att inte prata om "slibbet" som hon kallade mitt foster- annars skulle jag inte få komma hem och fira jul med mina småsyskon!!!Jag fick överhuvudtaget inte nämna min graviditet förrän jag var i 8e månaden- då började hon plötsligt köpa bebiskläder...!Tokig- finns inget annat ord!Men jag tycker du är beundransvärd- hon förtjänar varken en så bra dotter eller barn-barn- hennes förlust!
    *¨`·» Liam 060228 *¨`·» Neo 080722 (anderssonnatalie.blogg.se)
  • Proletariatet

Vad ledsen och upprörd jag blir över att läsa om din mamma, att det faktiskt finns sådana människor är för mig helt ofattbart. Visst har min mamma och jag haft våra problem, men sen den dagen Tyra kom har hon stöttat i den mån hon kunnat (även om hon hade svårt att hantera besöket på neo när Tyra var en månad och utbrast "men hur ska det här gå?!" när hon fick se henne).
    Jag har absolut inga råd att ge, ville bara sända en tanke.
    Jag hoppas verkligen att du gör det som känns bäst för dig-och er som familj, med eller utan din mamma.
    Varma kramar/nanna

• Full av förhoppning

Ja du vännen, du vet vad jag tycker i denna situationen. M och S är gamla nog att avgöra om DE vill ha kontakt med Häxan, och J bryr sig nog inte så mkt och C skulle definitivt må bättre av att vara utan drakkärringen.

DU skulle absolut deifinitivt må bättre av att klippa för gott, för som Birgitta skriver... hon kommer inte att ändra sig... hur mycket du än vill.

Jag har också längtat efter en kardemummadoftande bullbakande varm mamma, mormor, farmor med förkläde och varm famn....
    Men så är inte min mamma. Hon lagade mat med påsar som hette Knorr mix som funkade till chili con carne och korv stroganoff och lasagne där man bara tillsatte köttfärs eller korv. En gång hittade jag frikadeller i köttfärssåsen. De kom från en överbliven burk barnmat som hon hade hittat i skåpet.

Alla är inte bullmammor, men kan ha andra fina egenskaper.....

Din mamma skriver snyggt och kan skicka blommor... sen tog det stopp.... så ödsla inte mer tid och ork på energivampyren ... sluta mata henne så kanske hon torkar ihop och försvinner om hon inte tänker ändra sig.

Du måste ta hand om dina barns mamma. Så att DU orkar vara den mamma du själv saknade.

Vi ses på fredag.
    Kram kram

Elias är här
  • Rosa dröm

Hej Molly! Du vet bäst hur du ska göra, hade det varit min mamma hade jag försökt ha så lite med henne att göra som möjligt och tagit in en vikarie! Vi har både en reservmormor och reservfarfar till vår son eftersom det blir lite för mycket av släkten i bland. Både jag och min sambo har svårt för våra svärmödrar, speciellt jag. Min svärmor har nog också E.L.A.K! (Tack för diagnosen), hon tycks bara inte kunna låta bli att skjuta giftpilar i min riktning. På julafton fick jag ett presentkort till en klädaffär med hälsningen: Jag ville inte köpa nåt åt dig nu när du har blivit så tjock. Det var en månad efter hennes första barnbarn föddes. Farfar tycker jag mycket om så jag får snällt stå ut, men jag håller henne på behörigt avstånd. Min mamma är inte elak men flummig, hon kommer hit ibland och stannar lite för länge för att det ska vara hälsosamt för barnets far.

• Birgitta2

Vad som är så trist i såna här fall, när mammor bara bara tänker på sig själva, är att de till slut sitter där i sin bitterhet och undrar var alla tagit vägen? För inte är det deras eget fel inte! Energislukare kan dra åt skogen. Vi behöver inte det i vårt samhälle där så mycket annat slukar vår energi. Vi behöver få vila i ro under vår fritid. Att man då har någon i sin närhet som man längtar efter men som skitit i en under större delen av sin tid, är något man verkligen inte behöver.

Molly, mina ungar har varken träffat farmor eller farfar. Ingen av dom frågade efter barnen. I år dog farmor, för fem år sen dog farfar. Mina barn är nu 22 resp 24 år. De har inte lidit av det. De har inte ens frågat efter dom! För varför skall de ha folk omkring sig som inte vill träffa dom?

Ta nu hand om dig själv och ordna ditt liv utan mamma. Låt henne komma när hon känner för det. Ringer hon, så säger du tack och adjö så fort hon beter sig illa. "Vi talas vid en annan gång, för sånt här pallar jag inte med". Punkt slut. Slå ett slag för dig själv istället för att reta dig på morsan. Det viktiga är att DUUUUU mår bra.

Kram!

• Molly i Skåne

Måste bara skriva att den här tråden hjälpte mig jättemycket!! Alla kloka insiktsfulla tänkande människor som skrev så bra saker!
    I vanliga fall skulle jag nog gått och ältat detta ett bra tag, men nu försvann det ur "systemet" direkt!
    Tänker aldrig mer höra av mig till skräck-häxan!!!!
    Vill hon ha kontakt så sker det på MINA villkor inget annat!
    Skall ge mig på jakt efter en substitut mamma, vill gärna ha någon som är lite som en blandning av Lisa Dingle i Hem till gården och mamman (Felicity Huffman) i Transamerica...och så en gnutta Babben Larsson...ja, man kan väl få drömma!
    Har ni något tips- skriv här!!!

• Birgitta2

Molly i Skåne skrev 2008-09-18 18:23:42 följande:

Måste bara skriva att den här tråden hjälpte mig jättemycket!! Alla kloka insiktsfulla tänkande människor som skrev så bra saker!I vanliga fall skulle jag nog gått och ältat detta ett bra tag, men nu försvann det ur "systemet" direkt!Tänker aldrig mer höra av mig till skräck-häxan!!!!Vill hon ha kontakt så sker det på MINA villkor inget annat!Skall ge mig på jakt efter en substitut mamma, vill gärna ha någon som är lite som en blandning av Lisa Dingle i Hem till gården och mamman (Felicity Huffman) i Transamerica...och så en gnutta Babben Larsson...ja, man kan väl få drömma!Har ni något tips- skriv här!!!
    Vad skönt! Jo, jag tror man måste ta såna här beslut ibland, även om det kan vara tufft. Och självklart skall det vara på era villkor. Det är "bara" att vara bestämd. Du är stor nu, vuxen, med egen familj, och ingen jäkel skall komma och tramsa, inte ens din mor. Lycka till med jakten tjejen!
  • Molly i Skåne
    Birgitta2 skrev 2008-09-19 09:22:43 följande:
    Molly i Skåne skrev 2008-09-18 18:23:42 följande: Vad skönt! Jo, jag tror man måste ta såna här beslut ibland, även om det kan vara tufft. Och självklart skall det vara på era villkor. Det är "bara" att vara bestämd. Du är stor nu, vuxen, med egen familj, och ingen jäkel skall komma och tramsa, inte ens din mor. Lycka till med jakten tjejen!
    Tack snälla- ha det jättebra själv! Skall försöka njuta lite av hösten mitt i allt elände med min lilla sjuka bebis. Kram M
  • emma32

hej jag har läst det du skrev och lider med dej du anar inte hur min mor är med eller vårit när jag födde min flicka det är samma som du beskriver

• emma32
    emma32 skrev 2008-12-03 11:44:27 följande:
    har skrivit till molly
    hej jag har läst det du skrev och lider med dej du anar inte hur min mor är med eller vårit när jag födde min flicka det är samma som du beskriver . hälsningar yvonne
  • Molly i Skåne
    emma32 skrev 2008-12-03 11:48:40 följande:
    Vill bara säga att du har mitt fulla stöd! Få saker är värre än att inte ha en mamma som älskar en och värnar om en själv eller ens egna barn!
    Jag har nu än en gång HELT brutit med min mamma och ej hört ett ord-inte ens när min lille prematurgosse döptes den 9 augusti. Hon skickade ett paket kläder, men inget kort eller ngt annat.
    Ha det gott!
    Styrkekramar till dig!
    M
  • emma32
    Svar på #55
    till molly . Tack för ditt stöd du har min stöd min mor hållde förstöra för 7 år sen när jag fick min flicka fick ingen stöd allas av henne då när jag böhövde sen skulle allt gjöras på hennes sätt . Du anar inte min kille så måmga gånger vi muste bryta jag lysnnade inte och fottsatte så nu har hon förstörd allt vi har levt i 10 år och i 10 år har hon lagt i sej så vi har separerat från varandra för jag vår blind men det är på grund av henne det blev för mycket hade jag tänkt innan så hade jag klipt banden för länge sen.Idag har jag inte så mycket kontakt med henne sen ber jag min kille om ursäkt att jag vår blind . vill bara särga vår rädd om ditt lilla barnet och din kille annars bli du bara sårad av din mor sen tar hon mycket av din energi det gjorde mitt mor hon tog min energi mycket då det vår jätte jobbyt . du har full stöd av mej kram yvonne
Svar på tråden Min mor är heeelt galen-måste man ha kontakt med mormor för barnens skull????