• Ell

Tidig hemgång, hur var det för er med prematurer med födelsevikt under 1 kilo?

Dottern föddes i vecka 29+2 med vikt 728 g. Nu fem veckor senare väger hon strax över kilot. Läkarna (huddinge sjukhus) tycker hon kan få komma hem runt 1300-1400 gram då hon då kommer ha passerat graviditetsvecka 37. Kan tillägga att hon är helt frisk, klarar sig utan värmesäng och har bara vanligt andningslarm.

Det känns skönt att få komma hem så tidigt men ändå läskigt då hon ändå kommer vara så himla liten! Finns fler som varit/är i samma situation? Hur tidigt fick ni komma hem med era små som föddes med vikt under 1 kilo?

♥ (¯`°?.¸ ♥ Wilmer & Junie ♥¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden Tidig hemgång, hur var det för er med prematurer med födelsevikt under 1 kilo?
  • HH75

Min dotter föddes i v. 30+2 och vägde 850 gram. Hon låg på neo i exakt 7 v och kom hem på ''tidig hemgång'' efter det. Då vägde hon 1600 gram. Det var jätteskönt att komma hem och familjelivet kunde återgå till det normala (vi har även en äldre dotter). Det funkade bra hemma men var rätt jobbigt med sondmatningen (som tur var, var min sambo också hemma så vi kunde hjälpas åt) . Lillan hade sond i ca 4 v efter hemkomsten och blev utskriven fr sjukhuset en vecka efter att sonden togs bort. Vi undvek besök de första veckorna efter hemkomsten pga infektionsrisken. Nu är lillan drygt 4 mån gammal (korrigerat: 2 mån).

• Bliglin

Personligen tycker jag att det låter läskigt. Ni får väl med er ett apnélarm hem då?

Min son vägde 940 gram då han föddes i v 27+1 och vi låg på neo i Belgien där man inte tillämpar tidig hemgång. Vi fick komma hem när amningen fungerade då var han 39+2.

• MsBeauty

Min son vägde 700 gram när han föddes (v. 24) och vi fick komma hem i v. 38. Då vägde han omkring 2,5 kg. Det var lagom för oss, har en del vänner som fått barn i samma storlek. Vi hade extra syrgas i 2-3 dagar och sen kopplade vi bort apné larmet. Sonden tog vi bort dagen efter vi kom hem. Så det kändes som en lagom tid för oss.

• hejpa

vi fick komma hem ett par dagar innan BF. mina grabbar kom 3 månader för tidigt.
    jag minns inte vad de vägde.

visst var det läskigt att komma hem. ena killen hade syrgas och larm (som inte funkade ordentligt, så det pep hela tiden >

• Proletariatet

Tyra föddes i v.24+1 och vi kom hem ett par dagar innan hon skulle ha varit född, då vägde hon 2800 (ganska stor mao). Jag upplevde den "tidiga" hemgången som något jättepositivt, promenader med saturationsmätaren på barnvagnen och syrgasen under funkade faktiskt utmärkt. Syrgasen behövdes inte användas hemma, men iom att hon precis slutat med den ville de att vi skulle ha den, och skönt var det för på bilresor var det svårt att få henne att sitta bra i babyskyddet och då behövde hon syrgasen, aldrig annars.
    Hoppas det går bra för er!

• Jodli

Vår dotter kom ut i vecka 25+2 (700 gr) och vi låg inne i 12 veckor. När vi åkte hem vägde hon 2698 gr och hade släppt sond och syrgas. Vi tyckte att det var skönt att komma hem även om oron såklart fanns.

• Livsglädjen

Edvin föddes i v 28+5 och fick komma hem i v42+2. Det finns ingen hemsjukvård hos oss och ingen tidig hemgång...

• Riskiflickan

Jag fick min son i v 26+0 och han vände då 650 gram. Vi fick komma hem 10 dagar innan BF och han vägde då strax över 2 kg. Sen hade vi hemsjukvård tills 26/6 efter att de sett att han klarade sig utan sonden. Andra på neo där vi låg fick komma hem tidigare, men pga diverse komplikationer så fick vi stanna ganska länge.

• Livsglädjen
    Livsglädjen skrev 2008-09-21 00:54:04 följande:
    Edvin föddes i v 28+5 och fick komma hem i v42+2. Det finns ingen hemsjukvård hos oss och ingen tidig hemgång...
    Han vägde då ca 2650 g...
  • Princess1982

Min flicka född i v. 28+3 och vägde då 850 g. Vi fick komma hem efter 6 v och 4 dagar på sjukhus vägde då 1596g
    Hade hemsjukvård i 2 månader!

• S vali s

Vår dotter vägde visserligen 1180gr då hon föddes i v.31+0, till en början sa dom att vi skulle ställa oss in på att vara kvar på avd. fram till bf.
    Efter 5v på neonatalen lyckades jag "tjata" hem oss, dottern vägde strax under 1500gr, matades fortfarande med sond men var stabil i övrigt. Vi blev utskrivna med hemsjukvådr dvs teamet kom hem till oss 2ggr/v och mätte/vägde samt kollade att allt var bra, vi hade givetvis tillgång till neonatalavd. och telefonrådgivning dygnet runt.
    För oss var det en oerhört skön känsla att få komma hem och äntligen få känna att dottern var "våran".
    Efter ett par dagar hemma slet dottern ut sonden och det sattes aldrig ngn ny o efter 10dgr blev vi utskrivna från hemsjukvården

Den late får brått när det blir kväll
Svar på tråden Tidig hemgång, hur var det för er med prematurer med födelsevikt under 1 kilo?