• mia567

Lite frågor när barnet har föräldrar från olika länder

Jag och pojkvännen ska bli föräldrar i mars nästa år och vi håller förfullt på att planera och få grepp om många praktiska saker. Det blir lite mer eftersom vi bor i olika länder (jag här, han i Österrike). Planen är nu att han kommer hit och vi bor här de första månaderna och sen kommer vi flytta ner till Österrike så han kan plugga klart. Det är ungefär 1 år som han har kvar att plugga då, efter det vill jag tillbaka hit men det kan bli så att vi stannar där.

Det vi funderar mest på just nu är saker som barnbidrag och föräldrapenning. Vad vi förstår så kommer barnet få barnbidrag därifrån när vi bor där. Pappan kommer även få föräldrapenning därifrån. Det vi funderar på är föräldrapenningen från Sverige, kommer jag att kunna få det härifrån fast att jag inte bor i Sverige? De där första 10 dagarna till pappan, kan min pojkvän få dom fast att han inte är skriven här i Sverige? De första månaderna när vi bor här, ska barnet då få barnbidrag och jag föräldrapenning här då? Vi är studenter båda två.

Hörde av någon att jag inte kan få föräldrapenningen när jag bor utomlands men att den sparas så att jag har kvar dagarna när (om) jag kommer hem till Sverige igen.

Ska ta kontakt med försäkringskassan, men vill ha lite "kött" på benen innan jag ringer dom, annars brukar jag glömma hälften av det jag tänkt fråga. Det är ju några här som bor/bott utomlands så jag tänkte att ni kanske vet hur det fungerar?

• Svar på tråden Lite frågor när barnet har föräldrar från olika länder
  • Jamieolivia

Jag tror att det är så att man inte får ha fp då man bor utomlands, men man får barnbidraget upp till sex månader efter att man flyttat. Efter sex månader räknas det att man flyttat för gott (men man får tillbaka det när/om man flyttar tillbaka igen så klart). Jag tror inte att din kille är berättigad till pappadagar om han inte är skriven i Sverige. De har ju ingen möjlighet att kolla upp honom alls. Jag skulle då i princip kunna säga att min kille heter Kurt Karlsson och bor i Kina och sen få ut pappadagar...:)

• YokohamaNr2

Jo du kan få fp fast du bor utomlands, iom att du har 'tjänat' ihop pengarna i Sverige så kan du också ta med dem utomlands. Kolla med FK men se till att få prata med någon som är kunnig inom EU, det finns tydligen tom en utlandsavdelning. Ge dig inte om du får olika svar för jag har flera kompisar här i London som har fått fp här ifrån sina jobb/fk i Sverige.

Lycka till

• Koffie

Om man kan visa tydligt att man kommer tillbaka till Sverige inom 12 månader kan FK också besluta om att man är försäkrad i Sverige hela den perioden. Det betyder att du under de (max) 12 mån kan få både fp och barnbidrag. Annars är det lite otydligt, för egentligen ska man skrivas ut ur försäkringssystemet redan om man bor mer än 3 mån utomlands, men ibland gäller också 6 mån.

Det finns flera EU-kontor att prata med. Utlandskontoret finns på gotland (men jag tycker själv att det är svårt att få tag på folk där). Bättre har det gått med EU-kontoret i Malmö, där får man tydliga svar på en gång.

• La lune

äsch det blir bara fel, men du fattar säkert

• mia567

Tack för tipsen, länken har jag varit inne på men jag tycker att den är rörig och otydlig. Varken jag eller pappan har jobbat utan studerat och då vet jag inte om det är andra regler som gäller.

Barnbidrag verkar det iaf som att barnet ska få från det landet som barnet bor i, så det blir väl Österrike då. Barnbidraget är högre där än här också:) För det går väl knappast att få från båda länderna samtidigt.

Tack för tipset om Malmökontoret, dit ska jag ringa. Känns lite menningslöst att ringa till vanliga försäkringskassan, chansen att få prata med en person om är kunnig inom området känns inte så stor.

• Mosie

jag blev utskriven efter att bott borta 1 ar, samma fran FK, sa ar man borta max 1 ar har jag forstatt att man fortfarande ar tackt av FK och borde darfor fa fp. Om du inte har jobbat sa far du ju i alla fall minimum av fp.

Svar på tråden Lite frågor när barnet har föräldrar från olika länder