• kaffekatten

Hur hjälper man en tio-åring att skaffa kompisar?

Hej,

Jag behöver lite hjälp här. Min kille har en tjej som är 10 år, hon bor hos oss vv. De flyttade hem till mig i april, huset ligger ganska ensamt (närmsta granne 400 m bort och han är 73).

Hon har oftast kompisar från hemma hos mamma (bor ca 20 min bort med bil) hos oss på helgerna, men i veckorna har hon inte det. Nu har hon sagt att hon inte har några kompisar hos oss och att hon tycker det är tråkigt, vilket jag kan fatta.

Hur hittar man kompisar åt en tjej som är tio år? Jag var aldrig särskilt bra på det när jag var i den åldern, och mina kompisar som bor här har antingen småbarn eller killar som inte är så intresserade av att leka med en tjej...

Vore toppen med tips, vill verkligen att hon skall hitta kompisar hos oss med.

Anmälde henne till scouterna idag.

• Svar på tråden Hur hjälper man en tio-åring att skaffa kompisar?
  • Soul

Scouterna är en jättebra idé. Just sådanna aktiviteter är bra platser. Hon kanske har några andra intressen som ni kan anmäla henne till? Körsång? Fotboll eller någon annan lagsport? På ens egen tid fanns det ju brevkompisar, men det kanske är helt outdated idag ... chatkompisar? Finns det någon fritidsgård? De brukar ha speciella aktivitetskvällar där hon kan träffa vänner.

• Silverkatten06

Scouterna är väl en bra början. Se till att hitta en aktivitet som hon gillar. Finns väl inget bättre än att hitta vänner med gemensamma intressen som man kan prata scouter/fotboll/gymnastik/sång/dans/innebandy/kampsport eller vad det nu kan vara med...

• Nayeli

Scouterna var ju en jättebra idé.

Jag började på ridskola i den åldern och fick massa kompisar där. Blev ju att man hängde en del i stallet på fritiden.

Kanske finns det något annat hon är intresserad av där hon har chans att träffa nya vänner. Dans, sport, teater mm.

Svar på tråden Hur hjälper man en tio-åring att skaffa kompisar?