• Äldre 11 Sep 14:06
    2415 visningar
    9 svar
    9
    2415

    Ska jag säga något, eller avvakta? Hon kanske är för liten....?

    I förrgår när jag hämtade min dotter på dagis så frågade jag om hon hade haft kul på dagis. Ja det hade hon fick jag till svar.
    Jag frågade om hon hade lekt med X (den tjejen som hon leker med mest). Till svar fick jag att X inte ville leka med henne längre och att min dotter inte hade fått vara med X och en annan tjej i sandlådan.
    Shit jag fick värsta klumpen i magen, tyckte så synd om henne. Såg framför mig hur hon lunkat därifrån med sänkt huvud och varit ledsen. Ja ni förstår, jag spelade upp värsta sorgliga filmen i huvudet.... (säkert något överdrivet, men ändå....)
    Det jag undrar är hur mycket energi man ska lägga ner på detta? Herregud hon är ju bara 3½ år, trodde sådana här "utanförs-lekar" började mycket senare.
    Men som sagt, ska man säga något till dagisfröknarna eller bara avvakta och se om hon säger något liknande igen? Vad ska jag säga till min dotter?
    Jag blev så paff när hon sa det, jag sa bara att jag tyckte att hon skulle gå och leka med någon annan istället om X och X var dumma mot henne.
    Vet inte om det var klokt sagt eller inte....

  • Svar på tråden Ska jag säga något, eller avvakta? Hon kanske är för liten....?
  • Caranl­achiel
    Äldre 11 Sep 14:09
    #1

    Det är ju inte säkert att de var dumma mot henne bara för att hon inte fick vara med. Även små barn måste ju få välja vem man vill och inte vill leka med? Inte alltid man känner för att leka med samma person hela tiden - ens om det är ens bästa kompis.


    Vecka 13 - and counting!
  • Me o Mike
    Äldre 11 Sep 14:09
    #2
    Liona skrev 2008-09-11 14:06:26 följande:
    I förrgår när jag hämtade min dotter på dagis så frågade jag om hon hade haft kul på dagis. Ja det hade hon fick jag till svar.Jag frågade om hon hade lekt med X (den tjejen som hon leker med mest). Till svar fick jag att X inte ville leka med henne längre och att min dotter inte hade fått vara med X och en annan tjej i sandlådan.Shit jag fick värsta klumpen i magen, tyckte så synd om henne. Såg framför mig hur hon lunkat därifrån med sänkt huvud och varit ledsen. Ja ni förstår, jag spelade upp värsta sorgliga filmen i huvudet.... (säkert något överdrivet, men ändå....)Det jag undrar är hur mycket energi man ska lägga ner på detta? Herregud hon är ju bara 3½ år, trodde sådana här "utanförs-lekar" började mycket senare.Men som sagt, ska man säga något till dagisfröknarna eller bara avvakta och se om hon säger något liknande igen? Vad ska jag säga till min dotter?Jag blev så paff när hon sa det, jag sa bara att jag tyckte att hon skulle gå och leka med någon annan istället om X och X var dumma mot henne.Vet inte om det var klokt sagt eller inte....
    Nä fråga personalen på dagis ist!

    Barn är små dramaqueens!

    Men jag vet vad du menar med den där klumpen.. Jag har många ggr kommit till dagis och då sett min son sitta ENSAM o leka.. Hemskt jobbigt att se.
    Vill DU ha en snigel på ögat??
  • Äldre 11 Sep 14:10
    #3

    Jag har märkt att det börjat med min 3½ åring också. Trodde också att det började senare..
    Jättejobbigt, och jag förstår precis vad du menar med den sorgliga filmen som spelas upp.
    Jag försöker ha lite is i magen och låta barnen sköta det själva, om jag inte ser det hända. Då försöker jag få det så att alla får vara med.
    Men jag hade inte pratat mer med mitt barn, isåfall nämnt det för fröknarna så kan de hålla ett öga på dom och se så det inte är alltid det blir så.

  • Äldre 11 Sep 14:15
    #4

    Tjejer är tjejer dom ska ha bästisar och dom andra får inte vara med... Börjar juh tyvärr i den åldern.
    Prata med fröknarna och be att dom ser till att alla får vara med.

  • Me o Mike
    Äldre 11 Sep 14:18
    #5
    Theia skrev 2008-09-11 14:15:13 följande:
    Tjejer är tjejer dom ska ha bästisar och dom andra får inte vara med... Börjar juh tyvärr i den åldern.Prata med fröknarna och be att dom ser till att alla får vara med.
    Fast det är inte heller så bra.. Om nån inte vill leka med en tjej och hon sen SKA vara med enl personalen så är det mycket större risk för att dom är elaka mot henne.
    Vill DU ha en snigel på ögat??
  • Äldre 11 Sep 14:25
    #6

    Alltså, treåringar, de bestämmer lite hej vilt vem som ska vara med var och när. Och det är inte alltid allting stämmer heller.

    Min treåring på väg till dagis (fingerade namn):

    Jag: Vem ska du leka med idag då? Niklas?
    Treåring: Jaa!
    Jag: Och... Anders?
    Treåring: Neej! Han är dum. Han slår min Niklas.
    Jag: Jaha...
    Treåring: Jag har varit hemma hos Anders. Han hade kalas. Jag fick tårta. Han fick en present av mig. Jag gillar Anders. Jag ska leka med honom idag.

    Ridå.



    Så mitt råd är att avvakta lite. Gör personalen uppmärksam på det, så att de kan hålla ett öga över det och se situationen och ifall hon verkar vara utanför eller inte.

  • Äldre 11 Sep 14:29
    #7

    Tack för alla svar... ja det är svårt, vet inte hur mycket man ska engagera sig i detta. Det är första gången hon har sagt något som gäller utanförskap så det kanske är bäst att bara avvakta...

    Men jag tänker nog nämna det till fröknarna och fråga om de märkt något.

  • Me o Mike
    Äldre 11 Sep 14:31
    #8
    Liona skrev 2008-09-11 14:29:05 följande:
    Tack för alla svar... ja det är svårt, vet inte hur mycket man ska engagera sig i detta. Det är första gången hon har sagt något som gäller utanförskap så det kanske är bäst att bara avvakta...Men jag tänker nog nämna det till fröknarna och fråga om de märkt något.
    Ja det är nog det bästa..
    Vill DU ha en snigel på ögat??
  • Äldre 12 Sep 07:57
    #9

    Jag pratade med en fröken igår som sa att just flickan X som min dotter vill vara med, vill leka mycket själv nu för tiden. Så när X säger att hon inte vill leka med min dotter tar min dotter åt sig väldigt mycket och går iväg och strosar för sig själv .
    Igår försökte jag stötta henne genom att säga att hon kan leka med andra kompisar, man behöver inte bara leka med X.
    Får se om det hjälper... hoppas det, vill ju inte att min dotter ska vara ledsen och tro att hon inte duger bara för att X inte vill leka med henne.
    Hon sa nämligen igår att INGEN vill leka med henne, vet inte hur mycket INGEN igentligen betyder. Det kan ju vara så att det bara är X hon menar.... jag hoppas det!

    Tack snälla ni för att ni kom med så fina råd till mig igår, det kändes skönt!

Svar på tråden Ska jag säga något, eller avvakta? Hon kanske är för liten....?