• lillaälgfrun

Ska jag gravera in mitt bonusbarns namn i namnsmycket?

Hjälp mej lite här nu..
    Jag och min man har 2 gemensamma barn och han har ett barn som bor hos oss vv. Jag har träffat henne sen hon var 1,5 år och hon känns nästan som "mitt" barn.

Nu till problemet.
    Jag tänkte beställa ett namnsmycke med mina barns namn på och då slog det mej att jag kanske borde gravera in hennes namn också... Alltså samtidigt som jag gärna gör det, för att hon inte ska känna sej åsidosatt eller så, så känns det inte rätt. Varken mot mej själv eller hennes mamma. Jag är ju inte hennes mamma och kommer aldrig att bli det. Jag vet inte hur jag själv hade kännt om någon annan hade gått runt med mina barns namn runt halsen...

Vad är rätt och vad är fel?

• Svar på tråden Ska jag gravera in mitt bonusbarns namn i namnsmycket?
  • 20110426

Jag skulle bli skitglad om min sons bonusmamma valde att gravera in hans namn tillsammans med sina egna barns på ett smycke.

Men som fler skrivit, fråga först kanske. Om inte du kan så kanske din man kan.

Var med människor som GER energi, inte TAR energi annars får du soppatorsk i själen.
  • Camilla D

Bättre att flickan blir glad än hennes mamma.
    Tror hon känner sig väldigt utanför om du bara graverar in dina barns namn.
    Personligen skulle jag bli väldigt svartsjuk, men samtidigt glad, om jag skulle varit i hennes situation. Då vet man ju att bonusmamman tycker om henne också.

• norgesessan

det är ju dina barns syskon, dom kommer alltid att höra ihop via din man...Skulle jag hamna i den situationen att vi gick isär, sambon traff en annan och hon gjorde så, så kan jag inte föreställa mig att jag skulle reagerat negativt..

Emil 03-Jonathan 05 och LillSessan bf. 2/2.09
  • mammamadeleine

Jag ska köpa en kedja till min sambo i julklapp med gravyr, jag har sedan innan en dotter och vi har en son gemensamt, vi har varit sambo sedan dottern var 6½ månad, nu är hon 5, så hon har ju vuxit upp med honom även om hon är hos sin pappa varannan helg så är han ju på ngt sätt "pappan" i familjen lika mycket som du är mamman när tösen är hos er. Hursomhelst, ska iaf ha med båda barnens namn, (han vet om att han ska få den för vi var tvugna att måttbeställa) Och vi kände båda två att det var en självklarhet att skriva båda namnen, vi är ju ändå en familj oavsett vilka blodsband man har!  Och jag har svårt att tänka mej att doterns pappa skulle ta illa upp, tror han tycker det är en fin gest och att han vet att min sambo älskar min dotter fast dom inte har bioband!

• Trumpan

Tycker absolut att du ska gravera in ditt bonusbarns namn också.
    Talar ur egen erfarenhet. Kommer ihåg när jag var liten och bodde hos min pappa och hans nya fru. Vi besökte ofta mina "styvmorföräldrar" och dom hade foton framme på alla sina barnbarn men inte nåt på mig. Kommer aldrig glömma den där känslan av att känna mig utanför och ledsen. Kan tyckas larvigt idag men kändes som en stor grej för mig då.

• fam kaos

Lustigt problem. Ja har tänkt på det ur alla inblandades synvinkel och fått olika svar.

Om jag varit biomamman hade jag inte blivit glad,
    om jag varit partnern hade jag sett det som en självklarhet att även mitt eget barns namn skulle stå med
    om jag varit dig vet jag dock inte
    om jag varit flickan skulle jag blivit sårad om mitt namn inte varit med.

• norgesessan

finns det en möjlighet att ha tre delar, med ett namn på varje?med en pärla eller nåt imellan?

Emil 03-Jonathan 05 och LillSessan bf. 2/2.09
  • TheDyingBride

Jag skulle tycka det var okej och bli glad för mina barns skull om deras framtida eventuella bonusmamma skulle gravera in deras namn tillsammans med hennes bio-barns, OM jag hade känslan att bonusmamman är en riktig bonusmamma, dvs hon försöker inte ta över mammarollen men finns ändå där för barnen..

Vilket det låter på dig som att du gör.

• lillaälgfrun

Jag valde att ta med alla barnens namn inkl min man. Så är ju hela familjen med =)

• JuliaåRonjasmammis

Jag skulle säga JA, eftersom jag vet hur mkt min son älskar sin bonuspappa, och eftersom jag vet hur mkt min man älskar sin "äldsta unge"!

Har du en kvartsdel av den känslan, go ahead! Om inte, då får nog både du och din sambo fundera på hur ni ska ha det i framtiden.

41 is just a number!
  • lillaälgfrun
    JuliaåRonjasmammis skrev 2008-09-13 02:05:45 följande:
    Jag skulle säga JA, eftersom jag vet hur mkt min son älskar sin bonuspappa, och eftersom jag vet hur mkt min man älskar sin "äldsta unge"!Har du en kvartsdel av den känslan, go ahead! Om inte, då får nog både du och din sambo fundera på hur ni ska ha det i framtiden.
    Va? Haha...mm ok..
  • AnnanAnna

Det beror på från fall till fall tycker jag. Vad som känns rätt för alla inblandade. Jag skulle inte gravera in mitt bonusbarns namn på ett smycke, eller tatuera mig med hennes namn eller något sånt. Det skulle kännas jättekonstigt, för hon är liksom inte "min tjej" så som mina döttrar är. Hon är väldigt mycket sin mammas tjej, och jag tror inte hennes mamma skulle tycka det kändes ok om jag hade hennes namn på ett smycke tillsammans med mina barn sådär.
    I andra fall känns det mer självklart att ha alla namnen, allt beror ju på omständigheterna och relationerna.
    I ditt fall kan jag tycka att båda delarna känns ok. Vill du ha bara dina barns namn och tror att mamman kanske tar illa upp så kör så. Vill du gärna ha med bonusen också så kolla med mamman!

• lillaälgfrun

Som sagt så tog jag med allas namn, inkl min mans. De är ju min familj så jag hoppas ingen tar illa upp för det...

• Noran

Jag tycker du ska prata med mamman. kan ju vara rätt känsligt.

• Gnuttan80

Om man som bio. mamma blir upprörd över en sån sak så tycker jag man är väldigt egoistisk.

Skulle bli överlycklig om ja hade en bonusmamma till min son som ville göra det...
    Sveriges bonusmammor verkar inte ha det lätt... snacka om att man måste trippa på tå... Tycker man om bonusarna för mycket tror folk att man försöker "ta över" (vilket man ändå aldrig kan om bio. mamman är någorlunda vettig) älskar man dom inte så är man dålig för det och dom blir säkert orättvist behandlade..

Skrämmande va många bonus, bio föräldrar som verkar motarbeta varandra... Det uppstår ju små koflikter då och då ändå så varför VARFÖR bli upprörd över något som faktiskt är en väldigt fin gest.

Själv är jag bonusmamma och har oxå tänkt på att göra ett halsband men inte blitt av. Men när vi fått vårt sista gemensamma barn ska jag göra ett och då blir det ingen uppdelning utan då åker hela familjen med! 

TS, du gör helt rätt! Glad

• livet leker

Har du ingen bra relation med tjejens mamma? Jag är bra vän med bonusbarnets mamma och hon skulle inte ha nått emot om jag ville gravera in hans namn, fast jag skulle INTE göra det, jag skulle bara ta "mina" barns namn, - men det är jag

Känn efter vad du vill o strunta i hur alla ska ställa sig till ditt beslut, man äger inte sina barn så varför skulle mamman bli sur?

Svar på tråden Ska jag gravera in mitt bonusbarns namn i namnsmycket?