• Jenny nära 30

Namnet Dante!!!

När jag födde min son April 07 så valde jag det ovanliga namnet Dante, nu kryllar det av dem , någon här som har en son vid samma namn? Funderar även på att skaffa barn igen snart och har namnen Nova eller Birk, vad tycks? Kul att se vad andra tycker....

• Svar på tråden Namnet Dante!!!
  • Jenny nära 30

Djamil var ju verkligen ovanligt, fint!

• Snarkofagen

Nova är ju relativt vanligt idag, tycker jag. Vi trodde vi väntade en kille och han skulle hetat Moltas. Men det blev en Ella. Få se om vi får en chans till.

• Domessa

Om mitt nästa barn blir en liten pojke vill jag (i dagsläget) ha en Dante. Beroende lite på hur pass populärt det är då. Vill inte ha fem Dante i samma klass.
    Sonen nu heter Leone, endast en till kille i Sverige som har det som tilltalsnamn.

• SusanneJ

jag funderar också på Dante, pga den historiska Dante.
    trodde inte att det var ett så vanligt namn faktiskt.
    men det kommer nog inte att gå igenom hos mannen, han gillar inte "ovanliga" namn. lite synd tycker jag.

(¯`°?.¸ ღ Ebba 061210 och lilla skrutt i magen bf 081004 ღ ¸.?°´¯)
  • monsterlilja

Vår grabb född juni -07 heter också Dante. Är ju ganska vanligt nuförtiden så ingen har reagerat speciellt när de fått veta hans namn (förutom min mormor :) )
    Nova är jättefint, tankarna flyger mot rymden och stjärnorna.
    Birk har jag lite svårare för, det låter hårt i mina öron, men min sambo gillar det.
    Vår nästa kommer, om det blir en kille, heta Bastian. Känns bra att säga och passar till Dante (tycker vi).

• ejja81

dante är fint å blivit super vanöligt,,jag ville döpa min tjej till engla först när hon låg i magen hade ingen hört det namnet nästan,,,fanns inte många heller som hette det men under tiden man var gravid så började massor hete engla,,å då var det inte lika roligt tyckte jag,,,

lite trisst borde få ha ensamrätt på vissa namn=) inte kul när man hittat ett fint namn som inga heter sen heter alla det

• Cookiequeen

Enzo är kort för Vincenzo i Italien. Paolo Roberto har en son med det namnet, kanske där folk har hört det. Djamil är ju samma som Jamil som är ett arabiskt namn (Jamila för flickor) men det uttalas med "dj". Jamil betyder vacker om jag minns rätt.
    Talar själv både italienska och lite arabiska och tyckte det var kul att läsa detta!

• Nifelheim

Jag hade en hund somhette Dante, annars hade nog sonen fått heta det.

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Louizze

Min son föddes april 07 och han heter också Dante... Jag som många andra trodde att det var ovanligt...

• hammarby

Kollade på SCB...90 stycken döpte sina söner till Dante förra året. Men att det ska finnas 648 med det namnet stod inte. När jag kollade stod det att det fanns 141 sammanlagt.
    Men i 600 kanske alla förnamn räknas in, även det andra och ev.tredje?

EDDIE 060913 DANTE 071019
  • Aprilia77

Dante är jättejättefint, vi funderade på att döpa vår lillkille till det. Men en i bekantskapskretsen hann före så det blev en liten Vide istället!

• Yrslan

Men Dante är väl inte så ovanligt?? Det är ju dessutom ett väldigt gammalt namn. Men jag tycker ofta att när man hör ett namn som man tycker är ovanligt så kryllar det plötsligt av folk med just det namnet. Tror att man bara inte tänkt på det tidigare....

• 30 årig man

Heter dante född 1990 de var ganska ovanligt när jag föddes. Och på den tiden trodde lärarna dante var ett smeknamn för Daniel eller David då dante inte ansågs som ett riktigt namn.

• aritmetik
    VMK skrev 2008-09-11 22:29:00 följande:

Grannar som döpt sin son till Enzo.... Visade sig sen när han började dagis att en till i samma grupp också hette det, samma stavning också....

Vill man vara unik ska man ta topp 1 på förra årets namnlista känns det som ibland...

Mitt första barn heter något på topp tre listan och namnet hade befunnit sig där i många år när vi tog det. Tror fortfarande de är ett topp 10 namn, trots att barnet är 14 nu. 

Mitt andra barns namn rör sig mellan plats 85 och över 100 på namnlistan. 

När de börjar förskola/skola så slumpar det sig så att den äldsta ALDRIG haft någon i samma grupp/klass som haft samma namn!

Men den yngsta har!
  • Jagäterkeso

Vid sidan av bibeln är nog Dantes verk den mest kända kristna litteraturen, så vill man vara väldigt ovanlig med det namnet Dante får man nog flytta till ett icke-kristet land. Fast finns säkerligen en kristen minoritet eller muslim som gillar boken som gett en son namnet Dante ändå.

Svar på tråden Namnet Dante!!!