• wakkie

Laga topplocket själv? (chevrolet transport)

hejsan.

Vi har en chevrolet transport-98 som i går började gå upp i temp, o det snabbt direkt va den uppe i 125 grader och efter ett besök på verkstaden på orten så säger bilmeken att det 99% är toppen som gått.
    Bara köra hem o ställa bilen i princip. Detta var inte kul o han meddelade oss att det kommer att kosta MKT pengar att få lagat, ca 30 000-40 000 kr!!!
    Jag höll på att smälla av när jag hörde detta. Min fråga är nu om det är ngt min man kasnke ma kan laga själv?? är det svårt att komma åt o laga och går det öht?? ngn som gjort det??
    det han sa var att man kan köpa delarna själv o sen lämna in toppen för svarvning/slipning eller vad d et nu var...
     Nu sitter vi här med 5 barn o ingen bil i ett hus på landet o tar oss ingenstans=// usch så arg man kan bli..
     Har bara haft bilen i 1½ år  såå himla gammal är den ju inte heller..

ngn som e duktig på toppar och chrevrolet?

• Svar på tråden Laga topplocket själv? (chevrolet transport)
  • Yemaya

Om inte ni kan så mycket om bilar så skulle jag inte rekomendera att göra det själva. Har aldrig jobbat med dom bilarna. Vet inte ens om man kommer åt eller om man måste lyfta ur motorn. Brukar ni byta kamrem på den själva?

• wakkie

han e rätt så duktig med bilar o brukar fixa det mesta själv men detta har han nog aldrig gjort tror jag.. han har bytt kamrem säger han=)

• f1carbon

Har för mig att det är trångt och svårskruvat på dessa bilar.

Därför det kostar så mycket att laga bilen.

• Danne123

Hur kunde mekanikerna ställa en så exakt diagnos? Att "toppen har gått" säger inte så mycket. Är det topplockspackningen så kostar det aldrig så mycket som 30-40k.

• mickepicke

Hej!
    Jag har bytt topplockspackningar på transsport, rekomenderas ej.
    Går "utmärkt" att göra detta med motorn på plats...

Tror inte att dun man har bytt kamrem på den, det är en stötstångsmotor med underliggande kamaxel.

Tycker inte att prisuppgiften du fått lter så galen.
    Tänk noga efter innan ni ger er på detta jobbet själva.

Lycka till!

• wakkie

nej han har inte bytt kamrem på denna bilen, det var en annan.
    Han har nu pratat med chevrolet som säger att visst det är ett jäkla jobb att göra själv, men trodde iaf inte att han måste lyfta på motorn, vilket var posetivt.
    Känns så drygt att slänga en bra bil på skroten efter 1½ år, jag hoppas sååå att det är ngt han kan fixa själv, det lär ju ta tid men hoppas det ska funka.

• FolkaFarsan

Testat att kolla runt på typ bildelsdatabasen.se
    Kan bli billigare att köpa en begagnad motor än att lämna in bilen för att fixa toppen.

• jonte01

på chevroletransport är det inte säkert att det är toppen utan toppakningen.sen behöver det inte vara båda

• Ulf Harrys Farsa

Har den kokat hårt kan toppen vara skev, den måste då planslipas = inget man gör i ett garage hemma...

• MajaVira

Tråden är 3,5 år gammal, så jag tror nog att bilen förmodligen redan är lagad...

• Tom Araya

Jag hade lyft ur motorn. Ett jävla jobb men då kan du bekvämt meka med motorn på ett stativ i garaget och passa på att kolla annat på motorn. Är det en bensin-V8 är delarna väldigt billiga.

• Fikabröds Kungen
    wakkie skrev 2008-09-12 10:58:11 följande:
    hejsan.

Vi har en chevrolet transport-98 som i går började gå upp i temp, o det snabbt direkt va den uppe i 125 grader och efter ett besök på verkstaden på orten så säger bilmeken att det 99% är toppen som gått.
    Bara köra hem o ställa bilen i princip. Detta var inte kul o han meddelade oss att det kommer att kosta MKT pengar att få lagat, ca 30 000-40 000 kr!!!
    Jag höll på att smälla av när jag hörde detta. Min fråga är nu om det är ngt min man kasnke ma kan laga själv?? är det svårt att komma åt o laga och går det öht?? ngn som gjort det??
    det han sa var att man kan köpa delarna själv o sen lämna in toppen för svarvning/slipning eller vad d et nu var...
     Nu sitter vi här med 5 barn o ingen bil i ett hus på landet o tar oss ingenstans=// usch så arg man kan bli..
     Har bara haft bilen i 1½ år  såå himla gammal är den ju inte heller..

ngn som e duktig på toppar och chrevrolet?
    Absolute kan ni göra detta själva om erfarenheten av motorer finnes.
    Om ingen erfarenheten finnes så lämna in.

Som fler har sagt så behöver det inte vara själva topplocket som rasat kan även "bara" vara topplocks packning.
    Har du kollat vilken av sidorna det är som har havererat ? då du har dubbla i din bil.

Billigaste alternativet är att få tag i en utbytes motor för ca 5-10 k och sätta i.
    Säg gärna till om ni vill ha råd el tips
  • Fikabröds Kungen
    Rabarbapuppa skrev 2012-03-20 08:20:19 följande:
    Bullkungen, tråden är från 2008.
    Hmm tackar såg det nu när du upplyste mig .
    Såg bara att den dök upp på första sidan i "motor forumet"
  • Rafael

Har själv Chevrolet Transport V6 från 2001 som också behöver bytas Topplocket och vet inte hur jag själv ska göra då jag aldrig bytt sådana.

• Tom Araya
    Rafael skrev 2015-07-14 17:45:00 följande:

Har själv Chevrolet Transport V6 från 2001 som också behöver bytas Topplocket och vet inte hur jag själv ska göra då jag aldrig bytt sådana.

Det är sällan fel på topplocket utan oftast är det packningen som gått, eventuellt lite annat som behöver ses över. Har packningen gått och toppen är i aluminium ska den alltid planas, vilket görs på en firma som har sådan utrustning. Är det gjutjärnstopp så klarar de sig oftast.
    Det svåra med just skåpbilar med kort front är att det är väldigt bökigt att komma åt och meka och lyfta av/på topparna. Jag skulle då rekommendera att man tar ur hela motorn vid jobbet.
    Köp en reparationshandbok på bilen, där hittar du alla tips, råd, rekommendationer, reservdelar och uppgifter på hur skruvar ska dras.
  • Gabbe75
    Rafael skrev 2015-07-14 17:45:00 följande:

Klassiskt fel på gamla Cheva Transport. Dessa bilar börjar bli så pass gamla och lite värda att det egentligen inte lönar sig att laga. I vart fall inte på vit verkstad.

Sedan är det ofta inte bara en packning som ska bytas. Båda topparna ska bort och planas. Sedan kanske det är lite annat smått och gott som behöver bytas. Kamdrivning och vattenpump byter man nog normalt när man ändå håller på. Olja och filter förstås.

Personligen hade jag nog skickat bilen och köpt någonting annat förutsatt att jag inte kan meka själv och har gott om tid för det.
Svar på tråden Laga topplocket själv? (chevrolet transport)