• AsaLu

Törs inte släppa apnélarmet...

Har en son på snart 7 månader, 4 mån korrigerat. Vi törs verkligen inte ta bort apnélarmet trots att läkarna säger att det är helt ok, känner mig livrädd o tänker att jag aldrig skulle förlåta mig om någon hände. Alla man pratar med säger att det är klart ni kan ta bort det, risken är såååå liten. Men ändå... Det har larmat en del, dock är vi rätt säkra på att det är falsklarm vilket alla säger att de här apparaterna gör. Vad ska vi göra, hjälp!!??

• Svar på tråden Törs inte släppa apnélarmet...
  • Bliglin

Jag tänker precis som du Joonas. Jag menar, alla ska naturligtvis göra som de vill. Självklart!

Men jag undrar också varför det råder sådan anti-larm-anda. Själva grejen med psd är ju att det sker helt plötsligt och att det är omöjligt att hålla koll själv om man inte står och glor på sitt barn eller kollar till det en gång i minuten. Jag kommer att ha kvar larmet från neo så länge vi får ha det, förhoppningsvis tills Nils blir 5 mån korrigerat. Sedan ska vi ha babysenseII tills han fyller ett år, korrigerat.

Jag är livrädd för psd och min lille kille har haft 3 apnéer en natt, helt plötsligt, och INGA alls i 3,5 månad innan. Inga alls nu veckorna efter heller. Väldigt märkligt tycker jag... men just därför skulle jag inte våga släppa larmet förrän han är över året gammal.

Joonas skrev 2008-09-22 15:20:56 följande:
    Varför ska ni ta bort det? Jag hade apnélarm när lillan var liten. Det tog jag inte bort förrän hon var ett och ett halvt lite drygt. När hon sov med larmet kunde jag sova tryggt i min säng. Vi mådde bra av det båda två.  Jag vet inte varför alla är så hysteriska med att man inte ska ha larm. Har man larm har man förmodligen en bra anledning till det. Vi har haft angelcares larm. Det är dyrt men har aldrig falsklarmat och är väldigt tillförlitligt.
  • Kaffekopp

Har man fått med sig larm hem ifrån Neo finns det oftast en bakgrund till varför, att barnet har haft frekventa apnéer eller är extremt prematur. Dock är det inte meningen att man ska ha larm i tid och otid - det blir ju ändå en begränsning i form av att man aldrig känner sig trygg i att barnet är friskt och mår bra. Förstå inte fel nu, men även om man känner sig trygg på natten för att barnet har ett larm så bottnar det ju i otrygghet för att man inte litar på att barnet är friskt eller ska ha andningsuppehåll?
    Ska man annars rekommendera alla att ha larm på alla barn som föds första halvåret för risk för PSD? "Ifall om att..."? Även om de är fullgångna? Lite nyfiken bara, om hur diskusionen råder :)

• Bliglin

Klokt resonerat av dig tycker jag. Fast jag vet nog inte riktigt vad jag tycker i frågan...

Nu har ju antalet fall minskat drastiskt sedan man lägger barnen på rygg i svala rum och inte nyttjar tobak etc etc. Samtidigt kan man ju dra en parallell med brandlarm i bostäder som rekommenderas alla att installera. Och förvisso brinner det kanske mer ofta än vad det dör barn i psd... men jag tror att det dör fler barn i psd/år än antalet människor som dör i bostadsbränder/år. Fast jag kan ha fel.

som sagt, jag vet inte vad jag tycker riktigt... men jag tycker att läkarna borde rekommendera larm till de föräldrar vars barn sover illa på rygg och föredrar magläge, i stället för som idag att de bara anser att alla SKA sova på rygg även om vissa bebisar bara sover 5 minuter i stöten liggandes på rygg...

Så, tja, jag efterlyser nog fler nyanser i larmfrågan helt enkelt.

Kaffekopp skrev 2008-09-22 19:56:55 följande:
    Har man fått med sig larm hem ifrån Neo finns det oftast en bakgrund till varför, att barnet har haft frekventa apnéer eller är extremt prematur. Dock är det inte meningen att man ska ha larm i tid och otid - det blir ju ändå en begränsning i form av att man aldrig känner sig trygg i att barnet är friskt och mår bra. Förstå inte fel nu, men även om man känner sig trygg på natten för att barnet har ett larm så bottnar det ju i otrygghet för att man inte litar på att barnet är friskt eller ska ha andningsuppehåll? Ska man annars rekommendera alla att ha larm på alla barn som föds första halvåret för risk för PSD? "Ifall om att..."? Även om de är fullgångna? Lite nyfiken bara, om hur diskusionen råder :)
  • Kaffekopp

Ja, bättre riktlinjer borde finnas. Så att man vet vad som gäller i olika lägen och vad de rekommenderar. Alla läkare rekommenderar ju olika över hela Sverige också...

• liten elsa

Vi fick med oss larm hem (Angelcare till spjälsängen) från KS neo/ALBS för att sonen fortfarande hade sond när vi kom hem och det anses vara ett andningshinder.

För oss kändes det bra att lämna tillbaka det, men jag har full förståelse för att det kan kännas läskigt att släppa larmet för dem som har barn med apnéer.

Asalu: Hur känner du själv att du vill göra? Ni måste ju inte ta bort larmet för att "alla andra" tycker det. Eller tycker läkarna att ni ska göra det? Eller tycker du att larmet begränsar er?

Jag känner flera, som har helt friska och fullgångna barn, som använder apnélarm (platta) för att de låter sina barn sova på mage enligt Anna Wahlgrens sova hela natten-metod.

• Joonas
    Har man fått med sig larm hem ifrån Neo finns det oftast en bakgrund till varför, att barnet har haft frekventa apnéer eller är extremt prematur. Dock är det inte meningen att man ska ha larm i tid och otid - det blir ju ändå en begränsning i form av att man aldrig känner sig trygg i att barnet är friskt och mår bra. Förstå inte fel nu, men även om man känner sig trygg på natten för att barnet har ett larm så bottnar det ju i otrygghet för att man inte litar på att barnet är friskt eller ska ha andningsuppehåll? Ska man annars rekommendera alla att ha larm på alla barn som föds första halvåret för risk för PSD? "Ifall om att..."? Även om de är fullgångna? Lite nyfiken bara, om hur diskusionen råder :)
    Jag vet inte hur diskussionen råder men jag tror att de alla flesta som vill ha larm har en god anledning. Det bästa vore ju såklart att ingen skulle behöva vara orolig men så är det ju inte? Min dotter har inte haft några andningsuppehåll, men hennes lilla kusin dog i magen i v 37+3 några månader innan hon föddes, vårt hus brann upp och mitt psyke var nere efter 7 flyttar, foglossning som gjorde mig helt rullstolsbunden och svår sorg. Jag behövde sova, kunde inte tro att min lilla skulle få leva... Så för mig var larmet en livlina. jag är övertygad om att larmmissbruk är ganska ofarligt i det stora hela!
  • Mylingen
    Svar på #62
    Har man fått med sig larm hem ifrån Neo finns det oftast en bakgrund till varför, att barnet har haft frekventa apnéer eller är extremt prematur.
    Det är just bakgrunden till att vi har larm som jag ifrågasätter. B har aldrig haft apnéer, ej heller repirator och bara CPAP med lite, lite syrgas. Det kanske är OT i denna tråd...
  • AsaLu

Jaja man kommer väl aldrig fram till något enkelt svar... Vi kände efter ett par nätter utan larm att vi var nog inte riktigt redo, framför allt pga brist på klarhet i "riskläget" fr neo. Vi köpte ett larm som vi kommer att ha ett par månader till. Skulle vi få fler barn i framtiden kommer vi nog vara så nojiga efter hela resan (8 v på neo varav drygt 6 m andningshjälp) att vi använder det då med!

• Jessica1

Joonas: oj vad du har fått vara med om.

Började läsa denna tråden då jag inte klarade av att sova med liten (född v. 27) utan larm när vi kom hem från neo (eller på neo för den delen). Briukar ha han i början av natten i sin säng med angelcaren (som aldrig har falsklarmat) och senare i min säng då jag lätt somnar medan han äter. Men efter att ha läst denna tråden och börjat inse riskerna för PSD så kommer jag nog jobba hårdare för att få honom att somna i sin egna sändg (med larmet).

• Doris6

Inatt var min första natt utan larmet på 21 månader!

Min dotter sov jättebra i sin nya säng, jag sov också, kanske inte lika bra..
    Det känns skönt att ha tagit steget.
    Jag hoppas att jag kan vara trygg nu.

• Doris6

Och detta med att alla barn ska sova på rygg,
    prematurer vill ju sällan ligga på rygg vad jag förstod det som på neo,och det stämde på min dotter, hon ville ligga på mage i "grodstilen" som hon gjort i livmodern första dygnen och sen sov hon på sidan de första månaderna, vilket ändå inte rekommenderas ur PSD-synpunkt.

Då kändes det skönt att ha larmet.

• Kaffekopp
    Doris6 skrev 2008-09-24 08:51:27 följande:
    Och detta med att alla barn ska sova på rygg,prematurer vill ju sällan ligga på rygg vad jag förstod det som på neo,och det stämde på min dotter, hon ville ligga på mage i "grodstilen" som hon gjort i livmodern första dygnen och sen sov hon på sidan de första månaderna, vilket ändå inte rekommenderas ur PSD-synpunkt.Då kändes det skönt att ha larmet.
    Sova på mage är ju en risk för PSD för barn under 6 månader :) Inte när barnen kan vända sig själva efter 6 månader :)
  • Doris6

kaffekopp-precis.
    har inte skrivit något om att de barn som kan vända sig inte kan sova på mage.
    Inte för att min dotter var klockren på det vid 6 månader.

• Madeleine

Hej, har en flicka föddv 34, fick med ett larm hemm angelcare som vi fick lån under hemsjukvårdstiden. När dem tog med sig det larmet blev jag helt ifrån mig. Jag kunde inte leva en dag utan det. Jag gick och köpte ett, mycket dyrt men värt varendra krona. ( har inte fellarmat en enda gång, ta i trä) och jg och sambon sover sååå bra. Hon är 7 månder nu och jag plnerar inte att ta bort det.

När hon flyttr hemifrån kommer jag ring henne varje kväll och fråga om hon satt på larmet!Skrattande

Mamma till Nova 4 månader
  • Joonas
    tNär hon flyttr hemifrån kommer jag ring henne varje kväll och fråga om hon satt på larmet!
  • AsaLu

Vi köpte ju som sagt var ett Baby Sense II o det verkar fungera precis som det ska. Blir rätt sne på sjukvården som lånar ut larm som falsklarmar flera gånger per natt!!!

Svar på tråden Törs inte släppa apnélarmet...