• Anonym (svartjobb)

Är det olagligt att JOBBA svart?

Jag som rubriken säger...Är det olagligt eller är det bara olagligt att betala någon svarta pengar för jobb?

• Svar på tråden Är det olagligt att JOBBA svart?
  • Anonym (nej)

Jag har gått på soc och dom tittar inte på hur mycket jag fick av mamma..

• Anonym (va?)

Anonym (nej) skrev 2008-09-15 19:49:06 följande:

Som jag skrev innan KONSTIGT.....nej,mamma denna månad går jag på soc med nästa månad kanske....ha, ha ,haaAnonym (nej) skrev 2008-09-15 19:43:23 följande:
    Vad är det som är "konstigt"? Har man andra pengar än pengar utr statskassan så är det väl självklart att de ska användas? Sen om du tycker att normen för socialbidrag är för lågt satt så är det en annan sak.
  • Anonym (nej)

Men mamma räknas inte som en stadig inkomst, du vet ju inte hur mycket du kommer att få.

• Anonym (va?)

Anonym (nej) skrev 2008-09-15 19:58:05 följande:

Men mamma räknas inte som en stadig inkomst, du vet ju inte hur mycket du kommer att få.
    Nej men såhär menar jag: När jag fick bidrag under några månader sökte jag för en månad i taget. Om jag, som räkneexempel månad 1 får 5000 kr i bidrag och under denna månad 1000 kr av mamma så ska jag när jag söker bidrag för månad 2 egentligen räkna in att jag fått ett extra kassainflöde på en tusenlapp. Dvs jag har legat 1000 kr över normen månad 1 och ska då, enl bestämmelserna, kunna spara dessa pengar inför månad 2 och bara behöva få 4000 kr i bidrag (om man räknar att utgifterna de två månaderna är likvärdiga och att övriga inkomster oxå är det).

Svårare än så är det inte. Men det är naturligtvis inte så att varenda pantburk ska redovisas, det handlar om att följa reglerna så gott man kan men i rimlighetens tecken. Om jag fick 400 spänn av mamma att göra nåt skoj för hade jag inte redovisat detta. Om jag fick 3000 kr av mamma att betala hyran för hade jag redovisat detta.
  • Anonym (va?)

Anonym (nej) skrev 2008-09-15 19:52:06 följande:

Jag har gått på soc och dom tittar inte på hur mycket jag fick av mamma..
    Jag har som sagt oxå gått på soc. De tittar på ALLT kassainflöde men de har ju inge koll på vad du får av din mor, din moster eller din kusin i Avesta så länge inte dessa personer sätter in pengarna direkt på ditt konto. Således är det väldigt lätt att begå bidragsfusk, exempel: min polare fick socbidrag hela förra sommaren trots att hon då bodde med sin pojkvän ("semestrade" hos honom, hon hade fortf lgh kvar) och han betalade allt. Hon fick således hyran betald PLUS pengar till mat, kläder och annat som blev en liten trevlig bonus för henne som hon kunde shoppa för när de var i New York på semester.
  • Anonym (nej)

Ok, säg då att 3000 från mamma inte var till hyra utan till något skoj....

Anonym (va?) skrev 2008-09-15 20:06:44 följande:

Anonym (nej) skrev 2008-09-15 19:58:05 följande:Nej men såhär menar jag: När jag fick bidrag under några månader sökte jag för en månad i taget. Om jag, som räkneexempel månad 1 får 5000 kr i bidrag och under denna månad 1000 kr av mamma så ska jag när jag söker bidrag för månad 2 egentligen räkna in att jag fått ett extra kassainflöde på en tusenlapp. Dvs jag har legat 1000 kr över normen månad 1 och ska då, enl bestämmelserna, kunna spara dessa pengar inför månad 2 och bara behöva få 4000 kr i bidrag (om man räknar att utgifterna de två månaderna är likvärdiga och att övriga inkomster oxå är det).Svårare än så är det inte. Men det är naturligtvis inte så att varenda pantburk ska redovisas, det handlar om att följa reglerna så gott man kan men i rimlighetens tecken. Om jag fick 400 spänn av mamma att göra nåt skoj för hade jag inte redovisat detta. Om jag fick 3000 kr av mamma att betala hyran för hade jag redovisat detta.
  • Anonym (va?)

Anonym (nej) skrev 2008-09-15 20:11:55 följande:

Ok, säg då att 3000 från mamma inte var till hyra utan till något skoj....Anonym (va?) skrev 2008-09-15 20:06:44 följande:
    Ja de pengarna måste naturligtvis redovisas. Tycker inte du det är rimligt? Om man kan få "klirr i kasan" på annat sätt än genom socbidrag så är det dessa pengar som gäller i första hand, vare sig det är lön, bostadsbidrag, gåvor, bingolottovisnt eller nåt annat. Det jag menade med mitt exempel var att det naturligtvis måste hanteras med sunt förnuft, ett par hundringar extra är en sak, flera tusingar en annan...
  • Anonym (nej)

Har förstått att DU tycker det, dock inte JAG

Anonym (va?) skrev 2008-09-15 20:14:55 följande:

Anonym (nej) skrev 2008-09-15 20:11:55 följande:Ja de pengarna måste naturligtvis redovisas. Tycker inte du det är rimligt? Om man kan få "klirr i kasan" på annat sätt än genom socbidrag så är det dessa pengar som gäller i första hand, vare sig det är lön, bostadsbidrag, gåvor, bingolottovisnt eller nåt annat. Det jag menade med mitt exempel var att det naturligtvis måste hanteras med sunt förnuft, ett par hundringar extra är en sak, flera tusingar en annan...
  • Anonym (va?)

Anonym (nej) skrev 2008-09-15 20:22:23 följande:

Har förstått att DU tycker det, dock inte JAG Anonym (va?) skrev 2008-09-15 20:14:55 följande:
    Men vad då "tycker"? Det spelar väl ingen roll vad vare sig du eller jag "tycker" eftersom regelverket ser ut så. Sen kan man tycka vad man vill om det, men följer man det inte så fuskar man. D

Men jag lägger ned den här diskussionen nu. Må väl!
  • Anonym (Har)

Har det hänt att Kvinnor har gjort så? låter som något ingen kvinna ens skulle tänka att göra 

• Anonym (...)

Alla pengar du får av utfört arbete som inte är skattat räknas i praktiken som svart inkomst, sen är det väl inte precis så att polisen står med kikare och tittar på folk som klipper gräsmattan åt någon en enstaka gång:) mig veterligen är det inte olagligt att handla eller ge bort svarta pengar, utan det är gärningen bakom ( dvs svartjobbet i sig) som är olagligt, är inte jätte insatt i sånt här så kan ha fel men har för mig att det är så här som jag säger.

• Anonym (Ghost)
    Anonym (Har) skrev 2021-06-23 01:18:37 följande:

Har det hänt att Kvinnor har gjort så? låter som något ingen kvinna ens skulle tänka att göra 

Haha klart kvinnor också jobbar svart :)
  • Anonym (Har)
    Anonym (Ghost) skrev 2021-06-26 22:24:46 följande:
    Haha klart kvinnor också jobbar svart :)
    Jaha är det inom vissa branscher? Har du läst det någonstans
Svar på tråden Är det olagligt att JOBBA svart?