• Tilt

Har polarna gett upp dig? (eller du dom?)

Så trist, men när vi fick barn så var det ett par "kompisar" som försvann på en gång. Efter en tid när fler och fler började få barn så försvann en efter en efter en...

Nu är dottern 7år (jag 32) och jag har nog inte en enda kompis kvar att göra någonting med.

Vi har ett par gemensamma vänner, ni vet, parmiddagar osv men det är så pass sporadiska kontakter så det är ingen man kan dra iväg ett sms till och fråga om man ska käka lunch eller bara åka och hitta på nått med.

Någon som sitter i en liknande sits och har några tips på hur man ska hitta lite nya kompisar?
    Det är inte bara mina gamla polares fel, det är även mitt att vi gled ifrån varandra. Flyttade runt väldigt mycket ett tag i jobb och utbildningar och så har man ju inte lika mycket tid som man en gång hade.

Nu låter jag kanske förbannat gnällig, men det står jag för ;)

Tips någon?

• Svar på tråden Har polarna gett upp dig? (eller du dom?)
  • Wipperman
    SkåneP skrev 2008-09-28 20:06:33 följande:
    Länkar? Tja... www.luftfartsstyrelsen.se är kontrollmyndigheten Finns annars hur mycket som helst att säga om det.Utbildningen består av teori och praktik.Teori:Ca 100 timmar i skolbänken.9 ämnen (
    Väldigt lockande med tanke på att jag kommer att lägga min pappaledighet just i Åre.

www.blocket.se/vi/17039991.htm
  • SkåneP
    Wipperman skrev 2008-10-01 22:19:37 följande:
    Väldigt lockande med tanke på att jag kommer att lägga min pappaledighet just i Åre.www.blocket.se/vi/17039991.htm
    Låter extremt intensivt, tror det finns väldigt mycket att vinna på att varva teorin med praktiska flygövningar.
    Att bara köra ett rent teoripass på rubbet...njaee...fast å andra sidan, du verkar ju rätt skärpt så du fixar det kanske

Jag var inne på PPL redan när jag pluggade och tänkte i stil med "jag tar teorion nu och den dyra praktiken sedan" vilket mynnade ut i att 14 år senare hade det inte hänt ett jota på den fronten (förutom ett radiotelegraficert)...plus att jag får läsa om teorin från scratch.
  • Aardvark
    Svar på #30
    riktiga vänner är sådana som man kan höra av sig till efter ett år utan att man pratat och allt är som vanligt. tiden tycker inte jag skall vara en stor faktor av vänner.

men hör dem aldrig av sig och man själv alltid måste ta kontakten är dem ju inga vänner direkt :)
  • Wipperman
    SkåneP skrev 2008-10-02 09:29:40 följande:
    Låter extremt intensivt,
    Tänkte lägga pappaledigheten i Åre nästa vinter
    Pappa är nyligen pensionär och har lite halvkoll på flygning (C-cert, gör teori delen lite enklare för mig.
  • Euphoric

Bästa polarn försvann till annan ort lagom till jag fick barn och sysslade med grejer som inte riktigt passade sig för en själv som familjefar. 4 år senare börjar han skärpa till sig och flyttar hem å vi tog vid exakt där vi slutade, utan att de va nå knepig stämning eller nåt.

De va nån gång efter ett par öl bara som jag sa att halkar du in på samma bana slutar jag höra av mig å de fatta han.

Typisk killgrej, har inte setts på 4 år
    "tjo, allt bra?.. japp, själv?.. jorå... sjysst... ta en öl?.. vesst"

Aardvark skrev 2008-10-02 10:18:47 följande:
    Svar på #30riktiga vänner är sådana som man kan höra av sig till efter ett år utan att man pratat och allt är som vanligt. tiden tycker inte jag skall vara en stor faktor av vänner.men hör dem aldrig av sig och man själv alltid måste ta kontakten är dem ju inga vänner direkt :)
  • Felix72

många av mina kompisar försvann när jag blev pappa.
    nu några är senare har jag tre barn och typ 1½ kompis kvar.

jävligt trist faktist.

en del har sagt till mig att passar det inte att umgås bara för att du har blivit pappas så är det inga riktiga vänner.

det stämmer säkert men bristen på vänner kvarstår ändå

• MrJ

Vi väntar barn och känner redan igen mig i många inlägg här. Trist men sant.

• JonnyJ

jag känner att man glidit ifrån sina kompisar man haft hela livet då man som ensam i bekantskapen är pappa med familj o hus, känns som intressena glappar, mitt hus mina bilar och min familj är allt för mig nu.
    hade varit kul med nya kompisar som är på samma ställe i livet!

• Maalm

När man läser i tråden så ser man direkt en röd tråd. En liten tråkig tråd.
    Skaffa barn så försvinner polarna.
    Kan säga direkt att jag sitter i exakt samma sits. Fick barn som ung pappa vid 20 års ålder. Och då försvann stort sätt varje polare jag hadde faktiskt. Efter ett tag försvann även barnets gud far som varit min absolut bästa vän i många år och den som jag absolut inte kunnat gissa mig till skulle ge sig av. Men med facit hand så försvann alla tyvärr. Fast har fått tillbaka en vän nu men de efter att han fått en liten son och hamna i samma sits som jag.

Men man får hålla hårt i sin hobby annars så blir livet väldigt ensamt snabbt skulle jag tro

• Wipperman

Gå-på-krogen-med kompisarna utan barn försvinner på en gång.
    De kompisar som jag har kvar är från universitetet, racingen samt träning och mitt företagande.
    Som flera av er skriver, hobby, viktigt.

• Bumbo

För mig finns nog de flesta kvar, alla utom en är fortfarande barnlösa. Klart man inte går ut på krogen längre och ses mycket sällan, men om jag bjuder hem så kommer de även om det är barn som skriker... Skaffa bastu! Perfekt för samtal män emellan när barnen somnat! Sen är det som andra skrivit sporten som ger en mycket umgänge utanför hemmet. Lirar i ett curling-lag där alla har familj och vi ser till att komma iväg på minst två turneringar på annan ort om året. VIKTIGT att få göra saker själv ibland.

Som en reflektion på tråden måsta jag säga att en "kompis" kan ju vara allt från en livskamrat till den där suparkompisen man hade för 10 år sedan. Vilken sort är det du saknar TS?

• TurboToken

Jag glider ifrån mina polare. Jag har en dotter på 1 år.
    Jag är less på att dom vill hitta på saker, men räknar inte med min dotter..

• mrBlade

Tja alla!
    Jag har en 4 årig grabb på halvtid. Ganska skönt att vara superpappa varannan vecka och jobba/parta/slappa varannan.
    Men innan separationen (Våren 2007) så tappade jag VÄLDIGT många polare av ovan nämnda orsaker.

NU kan dom höra av sig och 'kolla' om jag har grabben eller inte.
    Dom som JAG ringer upp är dom som kan komma förbi på en Espresso även om jag har grabben och orkar lära sig om det är udda eller jämn vecka...

• mrBlade

Dom polare som man har kvar efter både barn och separation håller livet ut!

word!

• Proxon

Så sant som det är sagt av grundaren till denna tråd.

Så det är bara att höra av sig *Hallå, någon?*

Svar på tråden Har polarna gett upp dig? (eller du dom?)