• anna1973

Föda i Luxemburg

Hej!

Jag och min man flyttade nyligen till Luxemburg, jag arbetar dock fortfarande i Sverige och veckopendlar tills vidare. Är nu i vecka 15 och ska således föda i mars. Har skrivit in mig i Sverige och har varit hos barnmorskan där.

Jag undrar om det finns någon här på FL som har fött eller ska föda i Luxemburg? Vart ska jag vända mig och hur går jag tillväga? Jag är även lite orolig för språket, talar ingen franska och förstår endast lite tyska.

Oroliga hälsningar,
    Anna

• Svar på tråden Föda i Luxemburg
  • Hëllef

Hej!

Jag har fött barn i Luxemburg och det är något av det bästa jag har gjort Jag har visserligen aldrig fött barn i Sverige så jag har inget att jämföra med men man blir väldigt bortskämd här. Man har bl.a. en egen läkare under hela graviditeten som även är den som förlöser. Man gör även ultraljud fler gånger än i Sverige (hur många beror på läkaren).

Det du måste göra är att snarast kontakta en läkare. Jag vet inte var du bor men om du bor inne i Luxemburgs stad kan jag rekommendera några stycken som talar engelska. Du måste vara beredd på att läkaren ofta är stressad och kanske inte tar sig lika mycket tid för dig som din barnmorska i Sverige. Tror tyvärr det är generellt för de flesta.

Någon gång mellan vecka 21 och 25 får du göra ett mer omfattande ultraljud och då kan du om du vill få reda på könet på barnet. Bra att veta är också att det inte finns lustgas här. Vill man ha bedövning är det epidural som gäller. I Luxemburgs stad finns det två olika BB och vilket man hamnar på beror på vilken läkare man väljer.

Något du också ska göra är att kontakta Well Baby Clinic. Genom dem kan du få gå på en engelskspråkig kurs där de går igenom amning, förlossningen, vad man ska ta med sig till sjukhuset etc. De anordnar även rundvandringar på de båda sjukhusen. Här är länken till dem: www.wellbabyclinic.lu/baby/ De har även gett ut ett litet häfte som heter "Having a baby in Luxembourg". På hemsidan hittar du de ställen där det säljs.

Du får gärna inboxa om du har fler frågor!

• Hëllef

Eller vänta nu, har funderat lite Så länge du bor kvar i Sverige och går hos barnmorska där behöver du ingen läkare i Luxemburg. Vet du på ett ungefär när du flyttar ner? Det bör räcka med att kontakta en läkare ca en månad innan du flyttar.

• anna1973

Hej Petrusse!

Tack så hemskt mycket! Jag bor i Kirchberg, vet du om de har BB på sjukhuset där? Vet du någon läkare i närheten som talar engelska? Antagligen kommer jag inte att flytta ner på "heltid" förrän det är någon månad kvar, men det beror ju på hur jag mår och om det funkar att pendla och så. Jag kommer nog ändå att vilja träffa en läkare en tid innan för att känna mig lite tryggare med att föda här. Jag arbetar från Luxemburg en dag i veckan, så då kan jag ju passa på med läkarbesök.

Jag är förresten helt ny här på FL, vad menar du med "inboxa"? Kan jag skicka meddelande direkt till dig?

• Hëllef

Hej igen,

Inga problem, det är bara kul att kunna hjälpa andra. Jag blev gravid direkt när jag flyttade hit och hade ingen aning om vart jag skulle ta vägen så jag vet hur det känns att stå helt handfallen.

Det finns BB på Kirchbergs sjukhus och det är nytt och fräscht. Jag vet en bra läkare som pratar engelska och som har sin praktik på sjukhuset, jag skickar ett meddelande till dig med namn och telefonnummer. Du har ju helt rätt i att det kan vara bra att träffa läkaren ett tag innan du flyttar ner. Eftersom du är i Luxemburg en dag i veckan fungerar det ju rent praktiskt, hade varit svårare om du bara hade varit här på helgerna. Vad skönt att ni har kunnat lösa det så förresten!

Ja, man kan skicka privata meddelanden till varandra. Jag skickar ett till dig (du ser när du har fått ett i menyn högst upp där bl.a. logga ut-knappen finns).

Svar på tråden Föda i Luxemburg