Vilken ålder tycker ni man kan vara ensam på natten
När tycker ni man kan lämna en 15 åring hemma ensam på natten.Och själv komma upp och åka till skolan.
När tycker ni man kan lämna en 15 åring hemma ensam på natten.Och själv komma upp och åka till skolan.
Mina har varit själva en eller ett par nätter från de varit runt 12-13 år. Inte alltid de vill följa med på husvagnssemester osv. De klarar det fint och de har egna klockor som de ställer så de kommer upp på morgonen med så inga problem. Inga festprissar är de heller så det känns som en minimal risk att det skulle bli party för att de är ensamma- tillsammans eller helt själva.
Det beror ju helt på barnet. Jag sov ensam hemma när mamma jobbade natt ett par gånger, redan då jag var knappt 12. Det gick bra att klara sig själv, men jag tyckte det var lite läskigt.
Min 15 åring vill vara ensam ibland. Vill att vi åker iväg så hon får vara själv. Fixa egen mat, få vara ensam och känna sig fri på samma sätt som jag själv kan uppskatta att ligga i ett bad eller prata i tel med kompisar när jag är ensam hemma.
Så olika när man är mogen för ensamheten. Min dotter var ibland ensam när hon var 10 år och jag jobbade natt. Hon ville det och det gick hur bra som hellst. Hon sa så klokt att hellre ensam på natten för då sover jag ju endå bara. Då är du alltid hemma innan jag ska på skolan och alltid hemma när jag kommer hem från skolan.
Sen kom en period då hon var 10 drygt och hon blev mörkrädd. Då sov hon förståss inte själv. Vi löste det med kompisar och föräldrar.
Man känner sitt eget barn bäst. Bara att prova och se. Det finns ju telefoner att nå varandra om det kniper.
Vi ahr inte lämnat våra tjejer (14 och 16 år)ensamma när det varit skola men därimot i somras när de inte ville följa med på semester. 2 gånger med 3 nätter varje gång. Bra grannar de hade kunnat gå in till om det var något samt mormor och morfar/farmor och farfar inom rimligt avstånd (15 min och 30 min i bil hit).
De fixade det galant och behövde inte ringa någon eller be grannarna om hjälp men skönt att veta att det gick. De har sina hästar att ta hand om så det hade nog mest varit ifall det hänt dem något.
Men iaf så är det väldigt inviduellt när de klarar det ansvaret. Väldigt nyttigt var det iaf för mina, bara häromdagen så sa min 14-åring. "har du märkt att jag inte tjatar och ska ha allt länge i affärer? Jag upptäckte när vi själva handlade mat i somras vad allting kostar"
Det gjorde min också. Hon skulle läsa gjymnasiet på annan ort nästan 150 MIL bort.
Det handlar väl mer om hur dom själva känner inför det - än åldern. Jag har en på 13 & en på 14, men dom skulle ALDRIG vilja va hemma själva på natten!
Däremot kommer dom ändå upp själv varenda morgon, eftersom jag åker till jobb tidigare än de stiger upp. Det har aldrig varit några problem att komma upp.
Jag hade inte hunnit fylla sexton när jag flyttade till studentkorridor o tog eget ansvar för min vardag o min skolgång.
Jag antar att man måste se till tonåringen som individ o inte till ålder, det är olika vad man kan hantera o klara av. Som förälder vet man troligen ungefär hur ens eget barn är, o känner man att man kan lämna femtonåringen hemma själv över natten o att h*n kommer upp till skolan på morgonen så är det okej.
jagville det när jag var 12 och gjorde det också. mina tonåringar var alla runt 13.
Jag var själv hemma själv från 13 och uppåt. jag flyttade hemifrån när jag var 17, .. Det är nog en fråga om mognad. jag vet ju inte hur jag tänker när min dotter och son blir 13...
Jag skulle nog tänka lite på hur dom är vanligtvis, Kan dom laga ett mål mat? Sköter dom sig på morgonen? Är det struligt med kompisar?
Jag har lämnat min 14 åring ensam någon natt då och då. Min äldsta dotter bor på ett behandlingshem 25 mil bort och jag sover hos henne ganska ofta. ibland har min yngsta sovit hos/med en vän eller vid något enstaka tillfälle hos sin pappa. Hon fixar det bra förutom att det är ganska rörigt när jag kommer hem. jag brukar förbereda mat och fixa så att hon har penagr, ifall hon skulle behöva. det har gått bra. Har ju tyvärr inte så mycket annat att välja på.
Jag var ensam hela helger från 13 års ålder. Och var 16 när var hemma själv med min 9-åriga syster hel helg. Om det var bra eller dåligt? För mig själv var det ok, men inte att ta hand och ansvar för min syster. Men jag tog väl hand om henne älskar henne verkligen. Så här efteråt tycker jag det är vansinnigt att vi blev lämnade med vi klarade det. När jag var 15 stack jag hemifrån på fredagen och kom hem på söndagen föräldrarna visste inte var jag var (det fanns inte mobil på den tiden). Jag vet att jag skötte mig ok bra men det kunde inte mina föräldrar veta och de kunde inget göra. Ja sa bara att har ni inte fostrat mig innan behöver ni inte komma med regler när jag 15. När jag var 17 ordnade jag min första lägenhet och klarat mig fint efter det.
Det beror ju på hur mogna de är för sin ålder.
Tex jag kunde vara själv utan problem när jag var 12 år.
Medan andra man känner som är 16 år inte vill vara själv på natten.
Jag var ensammen hemma över natten första gången då jag var 12... var i och för sig väldigt mogen och ansvarsfull då (gick hem själv efter skolan redan i tvåan, fixade mellis och läxor själv innan pappa kom hem).