• RareLife

Tempen på 13-åring

(Är rätt ny här så jag hoppas att jag postar det rätt).

Min äldsta dotter, 13 år, kom hem ikväll och sa att hon börjar få ont i halsen. Det slutar alltid på samma sätt, om 2-3 dagar ligger hon i 40 grader feber, ibland närmare 41. Nu var det några år sedan hon var sjuk, kan ha varit runt 9-10. När hon får så hög feber har jag alltid tempat och gett aldevon i rumpan. Känns inte helt ok nu. Men man vill ju gärna veta rätt exakt om det är 40,3 eller 40,8. Dessutom kan hon inte svälja tabletter och vid så hög feber kräks hon av flytande. Provade såndär alvedon som smälter i munnen men den hjälpte inte mot feber.
    Så ja, råd? Ingen med samma problemm? Eller hur skulle ni göra i min situation?

• Svar på tråden Tempen på 13-åring
  • Deliverance

hm, låter knepigt och kan förstå att du som mamma är orolig.
    Ang. tempen, om du inte redan löst den, så köp en sån man har i örat. Har sett att det finns billigare varianter på clas ohlsson & t.ex. biltema.
    Ang. febernedsättande så vet jag inte hur du ska göra.
    Varför kan hon inte ta tabletter? Det går inte även om dom är halva? Annars tänkte jag rekommendera flytande alvedon, men du skriver att det inte går med flytande.
    Och då blir det väl knepigare..

• Casper och Novas mamma

ja eller en muntermometer......

• LinBer

Krossa tabletterna och blanda i exempelvis kräm eller fil. Och som D skrev, köp örontemp.

• agua

Är nog ganska pinsamt för en som är 13 om mamman tempar och ger alvedon där bak.

Rekommenderar att hon i så fall gör de själv och att du köper en öron temp

• HeartsOnFire
    RareLife skrev 2008-09-16 23:03:14 följande:
    (Är rätt ny här så jag hoppas att jag postar det rätt).Min äldsta dotter, 13 år, kom hem ikväll och sa att hon börjar få ont i halsen. Det slutar alltid på samma sätt, om 2-3 dagar ligger hon i 40 grader feber, ibland närmare 41. Nu var det några år sedan hon var sjuk, kan ha varit runt 9-10. När hon får så hög feber har jag alltid tempat och gett aldevon i rumpan. Känns inte helt ok nu. Men man vill ju gärna veta rätt exakt om det är 40,3 eller 40,8. Dessutom kan hon inte svälja tabletter och vid så hög feber kräks hon av flytande. Provade såndär alvedon som smälter i munnen men den hjälpte inte mot feber.Så ja, råd? Ingen med samma problemm? Eller hur skulle ni göra i min situation?
    En ändtermometer är även till för att ta tempen under armarna. En sådan har vi använt i hela mitt liv.
    Det står på den att den är till för båda så köp en till sådan eller testa örontermometer.
    Som LinBer skrev så kan du krossa tabletterna och blanda det i något.
  • SCSI

Vad gör det för skillnad att veta om tempen är 40,3 eller 40,8, egentligen?

All alvedon borde hjälpa mot feber, så länge man får i sig den (ang den som smälter i munnen). Rödtopp har bästa förslaget tycker jag - om hon inte själv kommer fram till att hon vill ha hjälp med det.
    Alternativet är att testa några andra tabletter som är mindre och dragérade - lite lättare att svälja kanske? Jag förstår inte folk som påstår att de inte kan svälja tabletter - lägg den långt bak på tungan och drick vatten liksom, hur svårt kan det vara?

• mcsn83

Jag hade köpt en örontermometer. Vi har en och tycker att det är hur smidigt som helst.

Jag tycker inte heller om att svälja tabletter så jag tar Alvedon som smälter på tungan. Tycker att det verkar lite skumt att det inte hjälper mot feber då den har samma verksamma substans som en "vanlig" Alvedon. Annars så är det, som många har skrivit, lätt att krossa en tablett och lägga i filen eller liknande.

• Majagräddnos

Har ingen själv men är inte örontemp både dyrt och mer osäker (om man nu är brydd om det är 40,3 eller 40,8)? Jag hade mätt i munnen, armhålan eller både och.

Kan hon svälja tabletterna tillsammans med mat? Så gjorde jag när jag hade svårt att svälja tabletter, tog en mun full med vindruvor, tuggade, kastade i tabletten i munnen och svalde allt tillsammans. Tabletten slank liksom med.

• lena86

de låter högt för en 13 åring att ha i feber...

• Bevabus

Tänkte också på det. TS, om inte febern har gått ner idag så tycker jag att ni ska ringa en läkare och be om råd!

lena86 skrev 2008-09-17 06:25:50 följande:
    de låter högt för en 13 åring att ha i feber...
  • lena86

ja vet att mindre barn kan få så högt men de för de inte kan reaglar kropps tempen en på 13 ska vell max ligg på 39 de är vell som en vuxen nästan i feber väg.

• kaji

skulle ha förklarat för henne hur man använder rumptermometer och alvedonsuppar och låtit henne sköta procedurerna i enrum.

• Emmie23

En örontemp är INTE mer osäker än andra termometrar, det finns det forskning som visar. Att däremot ta i armhålan är mycket diffust. När det gäller Alvedon som smälter i munnen har den EXAKT samma effekt som all annan Alvedon eftersom alla former innehåller Paracetamol som verksam substans, vilken är smärtlindrande och febernedsättande. Dock kan det vara så att man fortfarande har kvar viss temp efter att ha tagit det, om man har hög feber, samt att effekten avtar efter ca 4-6 timmar då det är dags att ta nya tabletter. Angående att inte kunna ta tabletter är det ett bra tips att krossa de och sen röra ihop krosset med en matsked äpplemos och sen svälja allt på en och samma gång. Snabbt och smärtfritt! Drick gärna vatten efter så att det inte sitter i matstrupen och fräter.
    Inte suppar och ändtarmstermometer på 13-åring, det finns så många andra bra alternativ...

Svar på tråden Tempen på 13-åring