Hur mycket dator-tid för 13-åring?
Hur mycket sitter era 13-åringar vid datorn? Vad är okej? Hur resonerar ni?
Tacksam för tankar kring detta
Hur mycket sitter era 13-åringar vid datorn? Vad är okej? Hur resonerar ni?
Tacksam för tankar kring detta
vi har en 18åring en 12åring och en åttaåring hemma, för att det ska vara jämnt har vi satt en timma om dagen,men först ska läxor göras, rummen städas osv.
på helgerna blir det lite mer.dens om är svårast att få ifrån datorn är 12åringen, hon ska bara..och bara..och bara...
TS: Jag kan hålla med dig om att han borde röra sig lite mer - men vad gör man? Skulle han röra sig mer utan datorn eller skulle han ligga på sängen och läsa?
Finns det någon aktivitet som ni kan hitta på hela familjen som han kan hänga med på - bowling, skogspromenader, skridskoåkning, etc...Vad som helst för att han ska lämna datorstolen och röra på benen.
När det gäller att umgås med kompisar så kanske det helt enkelt är så att han inte egentligen har så många kompisar och det kanske räcker med att han träffar dem i skolan?
Ofta har de många kompisar på MSN som de chattar med. Ibland kompisar i andra städer men med samma intressen, idoler, etc...
Det är en svår balansgång. Jag har själv ibland tyckt att min dotter sitter för mycket vid datorn, men som sagt, så länge hon sköter skolan...När de flyttar hemifrån har vi ju ingenting alls att säga till om så då är det bara att hoppas på att de sköter studier/jobb.
Jag är också lite rädd för att ta bort datortid om jag inte vet vad hon ska fylla den tiden med istället. Är ju ingen bra lösning att de ligger på sängen och stirrar i taket.
eget val! så länge de håller på med ánnat också: kompisar, shopping, sport etc
Herregud, finns de de som har tider för det än?
Jag får sitta hur mycket jag vill och jag är 15. Fick även sitta hur mycket jag vill när jag var 13.
Våra barn fick sitta "fritt" vid datorn under några år. Sedan förstod vi att de faktiskt var "datorberoende" och inte kunde tänka på något annat än att sitta vid datorn. De mådde dåligt av det, deras övriga intressen dog ut, de blev slöa och irritabla, ville inte följa med på utflykter el tillställningar, vilket de gillat tidigare.
Vi startade med 1 1/2 tim per dag, trappade sedan ned till 1 tim per dag.Använder programmet tidsbudget, som håller koll på alla barnens datortid. Sköter de inte läxor etc drar vi helt kallt in datortiden några dagar, detsamma vid fusk med systemet, men drar då in datortiden under längre period.
Nu funkar det bra. Glada barn med kraft för andra intressen, själva njuter de nu av sin datortid utan dåligt samvete.
Min 13-åring får sitta 1 tim hos oss, men han åker till kompisar och spelar i timtal där. Vi har sagt till hans kompisars föräldrar att han bara får spela 1 tim. Dom reglerna har inte vi, säger dom bara.
Har en son som är 13 och han sitter jämt vid datorn när han är hemma. Tycker inte att det är bra, men det är ett sätt för honom att umgås har jag förstått. Det var annat på min tid för då gick man hem till varandra.
Det som gör att jag tycker det är nästan OK (vi tjafsar mycket om det här hemma) är att han spelar fotboll på sommaren och hockey på vintern och han tränar 3-4 ggr/vecka och har matcher på helgerna. Sen så bor vi på landet så det är inte bara att gå ut och va med polarna...
För 2 år sedan hade vi ett system och då fick han en datortimme/dag och om han motionerade på något sätt så fick han mer datortid (=lika mycket som motionstiden) Funkade då, men inte idag.
Jag har en 14-åring som spelar WoW, ett on-line spel.
Tycker själv att ha sitter där alldeles för mycket.
Men han tränar nästan 2 timmar om dagen alla dagar i veckan nästan, hockey eller innebandy.
Vi har haft många vilda diskussioner om datorn, eftersom jag tycker han verkar beroende ibland, man ska ju liksom hela tiden göra nya uppdrag på spelet för att uppgradera sig.
Nu har vi sagt att eftersom han är jätteduktig i skolan, går på alla träningar. så får han sitta när han tycker att han har tid.
Han ska lägga sig 22 på vardagarna och på helgerna får han sitta uppe senare.
Sedan han kom upp i 8:an, så förstår jag att vi har ett väldigt litet problem jämfört med många andra som inte har något fritidsintresse, dom är ute och ränner på kvällarna, en del röker och dricker redan.
Så, vi har släppt på datareglerna så länge allt funkar bar med honom.
Har honom hellre hemma framför datorn än någon annanstans
TS, om 13-åringen spelar ett online-spel är det där han har sina kompisar. Det är just det som är så beroendeframkallande, att man spelar med andra mänskliga spelare, att man hjälper varann.
Att då begränsa datorspelandet till 1-2 timmar per dag är att göra det omöjligt för honom att delta i 90% av alla aktivititer i spelet. Uppdragen, eller vad man ska kalla det, tar ofta lång tid, man är i en grupp och är beroende av varandra. Om en deltagare måste sluta spela, så misslyckas hela gruppen med sitt mål.
Jag förstår att det känns som ett problem att han spelar så mycket. Men det är i så fall bättre att försöka få honom att inte spela varje dag, istället för att tidsbegränsa när han väl spelar.
Vi har nu gjort så att vår 13-åring får spela mellan 17-19.30 på vardagar. Men innan han sätter sig framför datorn ska läxor och andra sysslor han har vara gjorda.
Vi var tvugna att göra detta eftersom han inte varit med några kompisar alls i stort sett på hela hösten utan bara suttit vid datorn. Han har skyndat sig hem efter skolan bara för att kunna spela dator. Han har alltså valt datorn framför "riktiga" kompisar och det anser vi inte vara nyttigt.
Blir svårt att fuska för honom eftersom vi alltid är hemma runt 17...
Nu sedan vi har infört dessa tider så är han med kompisar fram till kl 17, vilket innebär att det faktiskt har funkat