• calabazita

Betala studielån till CSN när man bor utomlands?

Jag, min sambo och vår dotter på 2 mån har funderingar på att flytta till Sydamerika om nåt år eller så där han kommer ifrån. Jag har precis avslutat min lärarutbildning och har läst på högskolan här 5 år och en massa annat vilket innebär att jag har höga studieskulder som nu ska börjas betalas tillbaka. Hur gör man om man skulle flytta utomlands? Kan man få en annan avbetalningsplan? Jag kommer ju inte tjäna lika mycket där (mycket lägre löner). Hur gör man?

Erfarenheter?

• Svar på tråden Betala studielån till CSN när man bor utomlands?
  • Abessiniern

Tror att det bästa är att kontakta CSN, då kommer du att få ett korrekt svar.

• Birgitta2

Japp, kontakta CSN. Det gäller samma regler när du bor utomlands som hemma. Och nu har CSN börjat jaga utlandsboende som struntar i sina betalningar. Säkert kan du få sänkt amortering, men helt kommer du nog inte ifrån att betala.

• Koffie

Njet, det funkar inte precis likadant om man bor utomlands som hemma. I EU-länderna ska det funka likadant, men gör det inte ännu till 100%. När det gäller andra länder så får man ett betalningsförslag i början av året på 1/20 av skulden. Lite beroende på vilket CSN-lån man har också (det här gäller för oss som läste i början på 90-talet). Om det är ett väldigt stort belopp i förhållande till lönen så får man ansöka om nedsättning av återbetalningsbeloppet och så ska CSN sätta ner beloppet till 5 eller 6% av den lön man hade för två år sedan. Bara om ens lön under det kommande året ligger mycket under den lönen (15% eller mer under) så tar de med de kommande inkomsterna i beräkningen.

Men, som sagt, kontakta dem!

• jsmfb

När jag bodde utomlands skickade jag aldrig in inkomstuppgift men fick då inbetalningskort med ett standardbelopp, precis som Moster Ia nämner. Det blir intressant att se hur det blir nästa år eftersom jag då kommer att ha arbetat i Sverige i 3.5 mån och på Irland i 2.5 mån och varit ledig resten.

Om man inte har något jobb måste man skicka in bevis på att man inte har någon inkomst, typ från en socialtjänst eller skattemyndighet.

• meshido

jag betalade tillbaka mitt lån härifrån tyskland. eftersom de inte hade nån inkomstuppgift från mig så tog de den som jag hade senast i sverige. jag betalade tillbaka 175 euro i kvartalet, alltså typ 1700 kronor i kvartalet. det var det minsta belopp som man kunde betala. betalade även en årsavgift på 1000 kronor. men det är bäst att ringa dem och höra hur det är. framförallt hur du kan betala in pengarna.

• Mosie

om du har lan under det nya systemet sa raknas det ut pa samma satt som for dem som bor i sverige, dvs over 25 ar. Du kan ansoka om nedsattning om du inte kan betala dem beloppen, men som sagt det ar inte raknat pa hur mycket du tjanar utan hur mycket du har lanat. jag kan ansoka om nedsattning, men tycker inte det ar vart det pga av att jag har pengar hemma som jag kan anvanda och betala med fortfarande, och far jag nedsattning blir det bara mer lan kvar att dra pa rantan pa.

Ett tips med inbetalningarna dock. Om du har pengarna liggandes som tacker hela aret, betala allt samtidigt i borjan av aret istallet for att betala kvartal. Du tjanar nan tusing i rantor om du gor sa.

Svar på tråden Betala studielån till CSN när man bor utomlands?