• Made in Taiwan

Uppskjuten föräldraledighet

Nils är född här i Taiwan, men folkbokförd i Sverige på min adress (ser ingen anledning till att personligen gå ur FK då jag inte ligger till ngn last) men vi tar heller inte ut något barnbidrag. Barnbidraget ska vi dock ordna så fort vi åker till Sverige om ca 1 1/2 månad.

Men, det här med föräldraledigheten, den kan man spara upp till barnet är 8 år eller nåt sånt? Men måste man meddela dom att man INTE tar ut det än och att man ska ta ut det sen? Antar att många utlandsmammor är i samma situation och är lediga ändå. :)

/A.

• Svar på tråden Uppskjuten föräldraledighet
  • Koffie

Ja, föräldraledigheten kan man spara tills barnet är 8 år. Verklig rätt att vara ledig från jobbet heltid har man bara de första 1,5 åren, och sedan är det upp till avtal och arbetsgivare.

Dock blir jag själv väldigt irriterad på bidragsfuskare, så jag hoppas för din egen skull att du inte är en sådan. Jag utgår för min egen sinnesro ifrån att du bara är på KORT visit i Taiwan och inte alls skulle ha skrivit ut dig ur Sverige, och att du INTE åker tillbaka till Taiwan för att bo där efter ert kommande besök i Sverige.

Utlandsmammor måste antingen fortfarande vara lagligen skrivna i Sverige (genom att de t ex jobbar som utsända för ett svenskt företag eller för staten, eller för att de bara är borta max 12 månader) för att få svenskt barnbidrag och svensk föräldraledighet. Däremot kan alla ex-utlandsmammor med barn under åtta i princip få rätt till barnbidrag och föräldraledigt, när de väl bor i Sverige igen.

• Made in Taiwan

Nja, barnbidrag har man väl längre än upp till 8 år, men jag tror du menade föräldraledigheten.

Nej, bidragsfuskare vill jag inte kalla mig för, dom ringde och frågade från FK om vi ville ha barnbidrag, nej sa jag för att vi varken bor eller betalar skatt i Sverige. Men dom gångerna som vi ÄR i Sverige så ser jag inget fel med att ha barnbidrag. Ex. nu 2 månader i vinter och 2 månader till sommarn, då är man ju inte ute mer än 12 månader. Jaja.

Enda anledningen till att jag inte vill skriva ut mig är att jag som sagt, inte ligger till någon last, och sen är jag inte berättigad sjukförsäkring i Taiwan (pga. vi inte är gifta) och enligt tantan på FK förra året så skulle jag inte vara det i Sverige heller om man skriver ut sig. Så nånstans vill man ju höra hemma. (trots att vi nu har barn här så är visum inte ens en självklarhet!)

/A.

• SaT

Du får inte barnbidrag om du plannerar att vara ur Sverige längre än 6 månader, och du får inte ta ut föräldrapenning om du plannerar att vara ur Sverige längre än ett år. Varken om du är skriven i Sverige eller ej. Däremot finns dina föräldradagar kvar om du kommer tillbaka till Sverige innan barnet är 8.

• SaT

(om jag förstått det rätt )

• Made in Taiwan

Ja, det är det där mer än 6 månader som jag också funderar på, vad gällande barnbidraget men det har tills nu bara varit en outtalad fundering. Om jag lämnar Sverige i början på januari, och sen kommer tillbaka till Sverige inom 6 månader för att stanna sommarn (åh fy det är så varmt å fuktigt här då, står inte ut!) så då är ju det inom reglerna. Fast, ja. Vet inte. Men föräldradagar ser jag ingen anledning till att ta ut när vi bor här och är ledig ändå. :)

Men när man skaffar ett nytt jobb när man kommer till Sverige, så bör man alltså berätta det att man inte tagit ut sin föräldraledighet ännu och se till att få det i nåt undertecknat avtal med den blivande arbetsgivaren att han är medveten om det. Känns som om man aldrig kommer få nåt jobb då... Fast det är ju då.

/A.

• SaT

Det där med om du är berättigad till barnbidrag är väl om de räknar att du bor i Sverige, det går inte på om du är skriven där eller ej. Tror inte att du kommer inom ramen att bli godkänd som boende där om du är där två månader två gånger om året. Det finns regler om det där att men kommer inte ihåg dem exakt.

• SaT

Får man fråga vad du gör i Taiwan?

Svar på tråden Uppskjuten föräldraledighet