Anonym (undrar?) skrev 2008-09-17 17:11:38 följande:
Jag jobbar som personlig assitent har jobbat hos denna familjen i ett tagenda jag gör är STÄDAR där varjedag in & ut på senaste tiden har de bara blivit ÄNNU mer städande!kan ju tro att jag är städerska och det va ju inte städerska jag ville bli ni som e personliga assitenter va gör ni? va kan dom kräva att jag ska göra?jag vet jag får ju vara min brukares armar & ben men detta städande dag in o ut känns som jag e nån slav vågar ju inte säga nej heller
Nej du ska inte städa...det är ju verkligen inte empowerment och jag kan inte se hur det hjälper din brukare.
Om man endast behöver hjälp med städning så når man ej upp till kraven för PA enligt LSS. Det krävs mer omfattande hjälpbehov än så.
Städning kan dock ingå i uppgifterna för en PA men då handlar det om att hjälpa brukaren med städningen såpass att det täcker upp för skillnaden mellan vad den funktionshindrade klarar själv och vad han/hon skulle ha klarat utan sitt funktionshinder. De allra flesta funktionshindrade kan jus städa, men det som skulle ta 1 timma för en icke funktionshindrad kanske tar 2 timmar för den funktionshindrade. Då är det rimligt att ni städar en timme var (eller tillsammans). Om brukaren inte vill städa den där timmen heller går det ju jättebra att köpa hushållsnära tjänster på samma sätt som en icke funktionshindrad kan göra.