• Anonym (undrar?)

personliga assitenter SE HIT e det så här det ska vara?

Jag jobbar som personlig assitent har jobbat hos denna familjen i ett tag
    enda jag gör är STÄDAR där varjedag  in & ut  på senaste  tiden har de bara blivit ÄNNU mer städande!kan ju tro att jag är städerska och det va ju inte städerska jag ville bli
    ni som e personliga assitenter va gör ni? va kan dom kräva att jag ska göra?
    jag vet jag får ju vara min brukares armar & ben men detta städande dag in o ut känns som jag e nån slav vågar ju inte säga nej heller

• Svar på tråden personliga assitenter SE HIT e det så här det ska vara?
  • eliisabet igen

Som personlig assistent skall man fungera som brukarens armar/ben/det som inte funkar. Allt som brukaren kan göra själv skall den också göra själv. Visst är det brukaren som bestämmer vad man skall göra, men det blir ibland en konstig balansgång.

• Anonym

tror att det trasslas ihop lite vad som menas med privat och privat.
    man kan alltså vara anställd av ett privat assistansbolag då är företaget arbetsgivaren och också ska (bör) det finnas en person som är ansvarig för att assistansen utförs på rätt sätt och att man inte som assistent blir utnyttjad. förmodligen (förhopningsvis) finns det ett kollektivavtal med facket och då har du liknande skyldigheter och rättigheter som en som är kommunalt anställd.
    sen finns det även brukare som är sina egna assistanssamordnare och då är det helt upp till brukaren (chefen) att sätta upp reglerna. har man tur hittar man en bra brukare men man kan lika gärna hitta en brukare som verkligen kan utnyttja situationen..

men eftersom du TS verkar tillhöra ett privat bolag tycker jag att du ska ta kontakt med din handläggare och diskutera dina problem, tycker att det låter som att du blir utnyttjad. och självklart ska det finnas ett arbetsschema som din handläggare kan ta del av..
    vet du om det varit många assistenter innan dig, har du fått uppfattningen om att det varit en problemarbetsplats??

• eliisabet igen

Man skall inte fixa mat till frugan, som någon här ovanför fått göra. Det är inte frugan som har personlig assistans och som assistent är man inte heller ett hembiträde.

• Fridayyy

Be att få läsa beslutet från Försäkringskassan där de anger alla timmar i minuter var pers. ass ska göra. KOmmunen har även detta beslut. Din chef måste ha det!

• Anonym (undrar?)
    Anonym skrev 2008-09-18 20:53:00 följande:
    tror att det trasslas ihop lite vad som menas med privat och privat.man kan alltså vara anställd av ett privat assistansbolag då är företaget arbetsgivaren och också ska (bör) det finnas en person som är ansvarig för att assistansen utförs på rätt sätt och att man inte som assistent blir utnyttjad. förmodligen (förhopningsvis) finns det ett kollektivavtal med facket och då har du liknande skyldigheter och rättigheter som en som är kommunalt anställd. sen finns det även brukare som är sina egna assistanssamordnare och då är det helt upp till brukaren (chefen) att sätta upp reglerna. har man tur hittar man en bra brukare men man kan lika gärna hitta en brukare som verkligen kan utnyttja situationen..men eftersom du TS verkar tillhöra ett privat bolag tycker jag att du ska ta kontakt med din handläggare och diskutera dina problem, tycker att det låter som att du blir utnyttjad. och självklart ska det finnas ett arbetsschema som din handläggare kan ta del av..vet du om det varit många assistenter innan dig, har du fått uppfattningen om att det varit en problemarbetsplats??
    ja det har varit många assitanter innan hos denna brukaren men dom har ju sakt att det har avrit assitenternas som har varit lata vägrat göra som brukaren säger osv.först va denna famil väldigt trevlig men kraven har växt me tiden
  • Anonym (undrar?)
    Fridayyy skrev 2008-09-18 20:58:05 följande:
    Be att få läsa beslutet från Försäkringskassan där de anger alla timmar i minuter var pers. ass ska göra. KOmmunen har även detta beslut. Din chef måste ha det!

kan man inte hitta den infon på nätet?

• Anonym

Anonym (undrar?) skrev 2008-09-18 21:05:53 följande:

kan man inte hitta den infon på nätet?
    Nej det kan man inte, det är unikt för varje brukare och är skyddat av sekretesslagar. Men du har rätt att få läsa de papper som berör din brukare och timmarna som du utför hos denne. Där ska idag vara specifierat hur många timmar du ska lägga på ex hygien, städning, matlagning mm.
  • Anonym (undrar?)
    Anonym skrev 2008-09-18 21:20:51 följande:
    Anonym (undrar?) skrev 2008-09-18 21:05:53 följande: Nej det kan man inte, det är unikt för varje brukare och är skyddat av sekretesslagar. Men du har rätt att få läsa de papper som berör din brukare och timmarna som du utför hos denne. Där ska idag vara specifierat hur många timmar du ska lägga på ex hygien, städning, matlagning mm.
    ska man gå ner till fk o läsa då eller hur går det till? kommer brukaren få veta att jag läst papprerna?
  • Ari Gold
    Anonym (undrar?) skrev 2008-09-17 17:11:38 följande:
    Jag jobbar som personlig assitent har jobbat hos denna familjen i ett tagenda jag gör är STÄDAR där varjedag  in & ut  på senaste  tiden har de bara blivit ÄNNU mer städande!kan ju tro att jag är städerska och det va ju inte städerska jag ville bli ni som e personliga assitenter va gör ni? va kan dom kräva att jag ska göra?jag vet jag får ju vara min brukares armar & ben men detta städande dag in o ut känns som jag e nån slav vågar ju inte säga nej heller
    Nej du ska inte städa...det är ju verkligen inte empowerment och jag kan inte se hur det hjälper din brukare.

Om man endast behöver hjälp med städning så når man ej upp till kraven för PA enligt LSS. Det krävs mer omfattande hjälpbehov än så.

Städning kan dock ingå i uppgifterna för en PA men då handlar det om att hjälpa brukaren med städningen såpass att det täcker upp för skillnaden mellan vad den funktionshindrade klarar själv och vad han/hon skulle ha klarat utan sitt funktionshinder. De allra flesta funktionshindrade kan jus städa, men det som skulle ta 1 timma för en icke funktionshindrad kanske tar 2 timmar för den funktionshindrade. Då är det rimligt att ni städar en timme var (eller tillsammans). Om brukaren inte vill städa den där timmen heller går det ju jättebra att köpa hushållsnära tjänster på samma sätt som en icke funktionshindrad kan göra.
  • Ari Gold

Av samma anledning ska man givetvis inte heller städa efter frun eller andra anhöriga. Du som PA täcker upp för din brukares roll i familjen och därför ska du fylla ut glappet mellan vad brukaren klarar att göra och vad brukaren skulle ha gjort om han/hon inte haft sitt funktionshinder. Brukaren skulle troligtvis inte gjort ALL städning i familjen oäven om han/hon ej varit funktionshindrad utna bara hälften. Då ska du göra hälften, minus det brukaren klarar själv.

• Anonym

Är brukarens fru frisk så ska ju hon städa det mesta som jag har förstått det. Den del av städningen som brukaren skulle ha utfört om brukaren kunnat faller väl på assistenternas lott skulle jag tro.

Mat ska väl frun laga också om hon är hemma? Det hade hon ju gjort om inte brukaren varit i behov av en assistent menar jag? Alltså iaf hälften av matlagningen.

• Anonym (undrar?)

mat lagar jag dock inte då jag slutar innan det e dax och äta middag men ibland får jag förbreda maten dock men det e ju inte de jobbiga utan de eviga städandet känner mig som en städtant

Da Mutt skrev 2008-09-18 22:48:16 följande:
    Nej du ska inte städa...det är ju verkligen inte empowerment och jag kan inte se hur det hjälper din brukare.Om man endast behöver hjälp med städning så når man ej upp till kraven för PA enligt LSS. Det krävs mer omfattande hjälpbehov än så.Städning kan dock ingå i uppgifterna för en PA men då handlar det om att hjälpa brukaren med städningen såpass att det täcker upp för skillnaden mellan vad den funktionshindrade klarar själv och vad han/hon skulle ha klarat utan sitt funktionshinder. De allra flesta funktionshindrade kan jus städa, men det som skulle ta 1 timma för en icke funktionshindrad kanske tar 2 timmar för den funktionshindrade. Då är det rimligt att ni städar en timme var (eller tillsammans). Om brukaren inte vill städa den där timmen heller går det ju jättebra att köpa hushållsnära tjänster på samma sätt som en icke funktionshindrad kan göra.
    nu kan ju inte min brukare göra något själv varken armar eller ben fungerar överhuvdtaget bara huvet och munnen som fungerar allt annat e dött kan inte äta själv inte torka näsan själv inte borsta håret alltså inget som ett paket med fungerande tal & huve
  • Anonym (cia)

Jag har en kompis som jobbade som personlig ass. tills för 1 vecka sedan då hon sa upp sig.

eftersom brukaren sa att hon skulle jobba julafton och hjälpa till att laga maten ,duka och diska..

Hon har jobbat hos denna brukare i ngr år men ingen av brukarens ass har beövt jobba på julafton.

brukarens man/fru är hemma på julafton men som brukaren sa så ska mannen/frugan inte behöva jobba på julafton utan det kan ass göra tyckte dom båda.

Jag skulle aldrig sjunka så lågt att bli personlig ass åt ngn.

• NadiaMi

TS, det du ska hjälpa din brukare med är just dedär små sakerna, att kunna läsa, byta kanal på TVn, äta, dricka, justera så h*n sitter mer bekvämt, torka näsan, borsta håret, borsta tänderna mm. så att h*n fungerar lite bättre i vardagen och slipper be sin familj om hjälp med allt, och därmed blir lite mer 'självständig' från familjemedlemmarna.

Men INTE städa upp efter hela familjen...
    Du finns där för brukaren, inte som piga åt hela högen.

Sedan tycker jag inte att det är "lågt" att jobba som personlig assistent. Snarare tvärtom då det kan vara ett mycket givande jobb och för dem som behöver hjälpen (och använder den rätt) ger det ett stort uppsving i livskvalitet. Jag har själv gjort det och känner ett flertal andra som har trivts bra med det samt några som behöver personlig assistent och inte skulle ha lika bra liv om de varit utan.
    Det som är lågt är då brukaren med familj utnyttjar den personliga assistenten för helt andra uppgifter som inte ingår/behövs och ibland rent av går så långt som att hota och domdera för att få som de vill. Ett ännu större problem för de personer som verkligen behöver inkomsten och har svårt att sätta gränser för att de inte vill riskera att bli arbetslösa.

• Anonym (Hej)

Fast jag har inte assistans, jag sköter all matlagning och all städning tvättning osv. Så jag känner att det skulle verka rimligt om mina assistenter gör det jag inte kan?
    nu hoppas jag att jag aldrig behöver assistans men funderar lite vart gränserna egentligen går.
    jobbat själv som pa så vet att det är mkt slaveri, men jag gör ju verkligen allt nu när jag är frisk 🤷🏼?♀️🤷🏼?♀️

Svar på tråden personliga assitenter SE HIT e det så här det ska vara?