• Anonym (undrar?)

personliga assitenter SE HIT e det så här det ska vara?

Jag jobbar som personlig assitent har jobbat hos denna familjen i ett tag
    enda jag gör är STÄDAR där varjedag  in & ut  på senaste  tiden har de bara blivit ÄNNU mer städande!kan ju tro att jag är städerska och det va ju inte städerska jag ville bli
    ni som e personliga assitenter va gör ni? va kan dom kräva att jag ska göra?
    jag vet jag får ju vara min brukares armar & ben men detta städande dag in o ut känns som jag e nån slav vågar ju inte säga nej heller

• Svar på tråden personliga assitenter SE HIT e det så här det ska vara?
  • eliisabet igen

Som personlig assistent skall man fungera som brukarens armar/ben/det som inte funkar. Allt som brukaren kan göra själv skall den också göra själv. Visst är det brukaren som bestämmer vad man skall göra, men det blir ibland en konstig balansgång.

• Anonym

tror att det trasslas ihop lite vad som menas med privat och privat.
    man kan alltså vara anställd av ett privat assistansbolag då är företaget arbetsgivaren och också ska (bör) det finnas en person som är ansvarig för att assistansen utförs på rätt sätt och att man inte som assistent blir utnyttjad. förmodligen (förhopningsvis) finns det ett kollektivavtal med facket och då har du liknande skyldigheter och rättigheter som en som är kommunalt anställd.
    sen finns det även brukare som är sina egna assistanssamordnare och då är det helt upp till brukaren (chefen) att sätta upp reglerna. har man tur hittar man en bra brukare men man kan lika gärna hitta en brukare som verkligen kan utnyttja situationen..

men eftersom du TS verkar tillhöra ett privat bolag tycker jag att du ska ta kontakt med din handläggare och diskutera dina problem, tycker att det låter som att du blir utnyttjad. och självklart ska det finnas ett arbetsschema som din handläggare kan ta del av..