• Andreas tjej

Om jag tar en semesterdag här och där, MÅSTE jag ha dottrn hemma då?

Jag har ett litet barn som går på dagis och väntar nu mitt andra barn.
    Min andra graviditet har varit tung och jag har ett mycket krävande jobb.
    Min BM rekommenderade mig att ta ut en semesterdag/vecka och ta det lugnt och vila mig. Dottern skulle då vara på dagis fast kanske lite kortare dag.

När jag berättade detta för en vän påpekade hon att dottern inte får vara på dagis OM jag är hemma och har en semesterdag, stämmer detta?

• Svar på tråden Om jag tar en semesterdag här och där, MÅSTE jag ha dottrn hemma då?
  • suomalainen

Säg inget till personalen, om att du tar semester. Eller om personalen är bra, så kan du ju tala om, att du måste vila upp dig i en vecka, och fråga ifall det går bra, att lämna dottern några timmar/dag. Lycka till

• ElinC

Om du har det jobbigt i graviditeten är det väl bättre att bli sjukskriven deltid, än att offra semesterdagar. De ska du ju inte behöva ta om du är "sjuk".
    Eller kanske att du kan få ta havandeskapspenning istället.

• Mickis74

Det är olika beroende på vart man går och vart man bor har jag märkt.

Jag har tagit för givet att man inte får lämna när man tar ut semester, men vi får göra det hos vår dagmamma.

• CCA

Enligt reglerna i våran kommun så får du inte ha barnet på förskola om du tar semester för att vara hemma. Det händer att vi gör undantag, men jag tror knappast vi skulle göra det om det handlade om att göra det reglbundet. Inte för att detegentligen spelar oss någon roll om barnet är där eller inte, men det kan innebära ett h-vete från ledningens sida om vi bryter mot reglerna. Att inte säga ngt till personalen är sällan en bra lösnig eftersom det oftast kommer fram bakvägen

Eftersom även din BM anser att du bör vara hemma borde hon ju kunna sjukskriva dig på deltid.

• Vinterbaby

Ja se till och få sjukskrivning en dag-spara semester. Gud vad vi kvinnor ska kämpa.

• fordsierra

säg inget till dagis då, tror iofs att du får ha barnet på dagis i alla fall.

• mysungarna
    ElinC skrev 2008-09-18 06:10:04 följande:
    Om du har det jobbigt i graviditeten är det väl bättre att bli sjukskriven deltid, än att offra semesterdagar. De ska du ju inte behöva ta om du är "sjuk".Eller kanske att du kan få ta havandeskapspenning istället.
    Håller helt med, inte ska man väl behöva ta semester om man har ett mycket krävande jobb, då måste du ju få HP, och då får du ha barnet på dagis.
    Mår du dåligt så ska du ha sjukskrivning, men tycker att HP skulle passa bättre i ditt fall. Har du inte sökt det?
  • enny signatur

tycker du kan kräva sjukskrivning, men det är väl uppe för prövning nu?

Svar på tråden Om jag tar en semesterdag här och där, MÅSTE jag ha dottrn hemma då?