• Panda89

    Att ta kontakt med sin svenska biologiska mamma

    Idag uppkom en liten "situation" i mitt liv.
    Jag är 19 år och adopterad från Sverige. Jag bor i samma stad som jag föddes i och idag fick jag reda på att även min biologiska mamma bor kvar i samma stad. Jag sökte själv informationen genom min församling och folkbokföring för att jag länge velat veta vem min biologiska mamma är.
    Jag fick även reda på hennes namn, födelsedag och adress. Det lustiga är att hon bor mindre än 1 km bort från mitt hem hos mina adoptivföräldrar. Fram tills idag har jag inte haft någon aning om detta.
    Jag blev även övertalad av en vän som varit med under hela sökandeprocessen att köra förbi hennes adress bara för att se hur hon bor. När vi kör förbi står självklart två flickor i 12 och 7-års åldern på uppfarten och är enligt min kompis väldigt lika mig.
    Så situationen är egentligen att jag vet var min biologiska mamma bor och jag har sett mina halvsyskon och jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare. Ska jag ta kontakt eller ska jag vänta några år? ska jag skicka ett brev, ringa eller bara gå dit? Eller ska jag be någon slags myndighet (ex. Socialtjänsten) fråga om hon vill träffa mig? Jag är så osäker för jag har inte hört någon annans historia om just hur de tog kontakt. Hur stor är risken att hon inte vill veta av mig?
    Frågorna är många och de flesta är väl retoriska men om någon har något svar så skulle jag vara evigt tacksam.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-19 01:19
    Verkar som det blivit något fel i var den här tråden hamnade... någon som vet hur man flyttar eller tar bort trådar?

  • Svar på tråden Att ta kontakt med sin svenska biologiska mamma
  • Panda89

    Uppdatering:

    Har äntligen fått mina papper från både tingsrätten och kommunarkivet. Det var intressant att läsa samtidigt som jag fick reda på lite mindre rolig information. Eller vad man ska kalla det.
    BM = min biologiska mamma
    Jag citerar:
    "BM förstod först i ett slutskede av graviditeten (dec) att hon väntade barn, trots att hon tagit p-piller och haft regelbunden mens. BM är ensamstående och har ingen kontakt med den uppgivne barnafadern. Redan innan barnet var fött var BM inställd på att adoptera bort barnet. Hon har undertecknat adoptionssamtycke. Den uppgivne barnafadern är hörd och har sagt sig vara överens med BM om adoption."
    Versionen jag fått höra från mina föräldrar är att mina biologiska föräldrar separerade under graviditeten och att min biologiska mamma inte ville att jag skulle växa upp utan pappa. Nu i efterhand förstår jag att man inte berättar för ett barn att man är resultatet av en "för sen abort" men just när jag läste det blev jag ju lite ledsen att mina föräldrar ljugit för mig.
    Nästa utdrag verkar vara från en läkares anteckningar:
    "BM har bett att få slippa veta könet på barnet"
    "Besöker BM på sjukhuset, barnet föddes under gårdagen, allt förlöpte väl och BM ska åka hem idag. Hon skall hämtas av sina föräldrar. Hon står fast vid sitt beslut att lämna barnet. Hon säger att det känns underbart att det är över, nu vill hon bara komma hem och komma igång igen. Hon kan inte tänka sig att ta hand om ett barn, hon känner panik när hon tänker på vad det skulle innebära. Hennes föräldrar har erbjudit sig att ställa upp men det förändrar inte hennes ställningstagande. Den uppgivne fadern vet inte att barnet är fött. BM är besviken att han inte hört av sig till henne för att höra hur hon har det och därmed tänker hon inte heller kontakta honom."
    När jag läste det här blev jag också lite ledsen. Först och främst "känns underbart att det är över" på något sätt... samtidigt vet jag att jag hade kännt precis likadant om jag blivit med barn när jag är 22 år. Så även där förstår jag anledningarna till att det står som det gör eller vad man ska säga.
    Jag fick de här papprena i fredags och ringde kvinnan på familjerätten för att bestämma ett möte. Förhoppningsvis ringer hon mig imorgon så att vi kan bestämma en tid så snart som möjligt.
    Jag känner mig inte riktigt lika säker på att ta kontakt med min biologiska mamma längre, nu när jag har "fått reda på sanningen". Men jag vet inte riktigt... Det var ju ändå 20 år sedan... samtidigt har ju hon ny familj nu och vill kanske bara glömma allt som hände då och aldrig mer minnas. Jättesvårt att säga.
    Ny uppdatering efter mötet med familjerätten.

  • en glad

    Jag tror inte att det är en läkares anteckning det sista - jag tror det är skrivet av en barnvårdsman som besökte din mamma på BB.... för att bla prata om faderskapet. Det var ju lite bråttom om hon var på väg att lämna ifrån sig barnet...

    och man gjorde så för... hemlighöll för mamman, om hon så ville, vilket kön det var på barnet. Så gör man inte längre... numera har man öppna adoptioner, det är inte meningen att myndigheter skall vara med och bidra till familjehemligheter...

  • en glad

    En sak till....fullfölj din avsikt att kontakt mamma.... ännu finns hon och du kanske ångrar dig framöver om det inte blir gjort!

  • Linastrumpan

    Jag tycker abaolut att du ska ta kontakt med din biologiska mamma och höra hennes version, sanningen vet du nog inte alls av dessa papper. Även om det står en sak i papperen vet du ju inte alls vad det egetligen var hon kände när hon lämnade dig! Hon kanske höll upp en fasad utåt men innuti kanske det kändes annorlunda. Dessutom kan hennes åsikt ha ändrats på 20år! Min biomamma skulle inte ha lämnat bort mig om hon med facit i hand kunde vetat hur hennes liv skulle bli men hon handlade efter de förutsättningar som fanns just då.. Jag är ett resultat av att min biomamma blev neddrogad och sexuellt utnyttjad som 15åring. Inget roligt! Hon visste inte att hon var gravid förrän hon var i 7:e mån och således för sent att göra abort. Jag tror INTE dina föräldrar ljugit om det de känner till om din bakgrund. Min mamma och pappa vet bara fragment av min bakgrund och hade inte alls vetskapen om detta, bara att min mamma var ung och inte ansåg sig klara av att ta hand om ett barn.
    Lycka till vad du än beslutar dig för!

  • arn

    Lilla gumman, Panda 89!

    Var inte ledsen över det som står i rapporten! Det är klart det fanns en anledning till att du blev bortadopterad. Anledningar kan se olika ut, beroende på vart man befinner sig i livet. Det här var 20 år sedan och hade det varit i dag 2008 hade din mamma fått annan hjälp och annat stöd. Kanske hade hennes beslut sett annorlunda ut!

    Jag är själv mamma till tre och jag tror med stor sannolikhet att din mamma tänker på dej varje dag, framförallt när hon nu har fått flera barn. Har hon gjort dej till en familjehemlighet så är det faktiskt hennes problem att tackla det. Jag tror hon förstår att du kommer söka upp henne en dag, jag tror hon väntar på det. Även om du är en hemlighet.

    Valet är ditt men jag tycker inte du ska vara ledsen över anledningen till din adoption, den är faktiskt oväsentlig. Det viktiga är vad din mamma känner i dag.

    Jag önskar dej väldigt mycket Lycka till och hoppas du finner styrkan att ta kontakt.

    Kram

  • Spindelnätet

    Jag tycker också att du ska ta kontakt innan det är för sent. Det kanske blir jättebra relationer som du kan ha stor glädje av senare i livet samt att få svar på hur det egentligen var när du blev adopterad. Man kanske skrev byråkratiskt för att det skulle låta bra. Om hon inte vill ha kontakt så försök i alla fall att få en liten stund med henne en enda gång för då kanske hon ändrar sig men lova henne då att du inte ska kontakta henne om hon inte vill.
    Lycka till!
    Kram!
    Spindeln i nätet

  • Krokmaja

    Lycka till i fortsättningen! Hoppas du kommer med uppdatering oavsett vad du bestämmer dig för! Kram

  • enny signatur

    Det finns ju en andledning att du blev bortadopterad, du vet int eom hon inte gräst i år efteråt, du ve tinte om det verkligen var så lätt för henne. många säger ju att de tänkt på barnen varje dag och undrat hur de har det...

  • Xsa

    Tack för att du delar med dig!

    För mig som var vuxen när du föddes känns det som att det ligger något mer bakom än bara detta att din biologiska mamma fick veta sent i graviditeten att hon var gravid. Den tiden skilde sig inte särdeles mycket från hur det är idag. Hade det varit på 60-talet hade jag mer förstått att mammor lämnade barn vid förlossningen av de skäl som du fått veta. Jag gissar att det ligger mer bakom. Mer än vad som framkommer i det du har fått läsa.

  • Milkina cerka

    Kontakta så fort som möjligt!!
    M i n a hann d ö innan jag kom mig för/ orkade ta kontakt.
    Naturligtvis älskar jag mina syskon, men visst hade jag velat träffa mina föräldrar!

  • Panda89

    Det har hänt så mycket sen sist både i mitt privatliv och med sökandet efter min biologiska mamma så man kan säga att jag inte riktigt orkat skriva om det men nu känner jag mig redo eller vad man ska säga :P

    Sen jag var på familjerätten har det hänt jättemycket. Vi pratade om hur jag kände om att vara adopterad och hur mina adoptivföräldrar är och hur jag kände efter att fått läsa mina papper och lite hur jag mådde just nu rent allmänt. Vi kom iallafall fram till att hon skulle skriva och skicka ett brev till min biologiska mamma där hon berättade lite om mig och att jag gärna ville träffa henne antingen på familjerätten med min kontakt eller bara vi två och lite sånt. På nåt sätt iallafall. Och det skickade hon i slutet av oktober ungefär. Men varken min kontakt eller jag hörde nånting från min biologiska mamma så jag blev ju lite osäker på om det kommit fram och så. Under mötet bestämde vi också att min kontakt skulle försöka få tag på dokumenten med faderskapstestet så att vi kunde förstå varför det inte var fastställt. Någon vecka senare ringer hon och berättar att jag måste kolla upp det själv eftersom att de ligger på kommunarkivet under mitt namn. Så jag ringer till kommunarkivet och det visar sig att mannen hon sagt var pappan och som beviljat min adoption och allt inte var pappan. Det faställdes genom blodprov och man gjorde det en extra gång just för att min biologiska mamma sagt att det var han. Enligt papprena fanns det inga fler kandidater så utredningen lades ner vilket betydde att jag inte kunde få reda på vem min biologiska pappa var om min biologiska mamma bara inte velat berätta just då.
    För ungefär en vecka sedan ringer min kontakt på familjerätten och berättar att min biologiska mamma har ringt till henne och jag blev ju väldigt glad först. Fast det visar sig att min biologiska mamma inte vill träffa mig för hon tycker att det är obehagligt att vi bor så nära. Det tolkar jag som att hon inte vill ha mig i sitt liv alls utan hade kunnat gå med på att träffa mig nån gång bara för att prata och inget mer. Det måste jag ju självklart respektera men det hade ju varit kul att iallafall se hur hon ser ut. Så berättade hon lite om sig själv och det visar sig att hon också är adopterad från Sverige fast från en stad ungefär en timme härifrån. Hon menade att det var lättare att lämna bort mig till adoption eftersom att hon själv visste hur det var att vara adopterad från Sverige. Under den korta tiden hon var medveten om att hon var gravid med mig letade hon upp sin biologiska mamma men hon tog aldrig kontakt. Hennes biologiska mamma var tydligen 16 år när hon blev gravid och kunde därför inte behålla barnet. Hennes biologiska föräldrar förblev ett par efter att hon föddes så hon har två biologiska syskon som hon vet om men inte tagit kontakt med. Hennes biologiska mamma, min biologiska mormor, dog år 2000 av bröstcancer så det var jag tacksam att jag fick reda på.
    Sen berättade hon att hon har en till biologisk dotter som hon inte berättade namn och ålder på men jag antar att det var flickan jag såg när jag körde förbi hennes hus när jag precis fått reda på var hon bodde. Hon är gift med en man som inte är pappa till hennes dotter. Dotterns pappa dog för 7 år sedan och han visste om att jag finns. Hennes dotter och nuvarande man vet inte om att jag finns och det var ganska uppenbart att hon vill behålla det så. Hon berättade också att hon vetat var jag bor sedan jag var 2 år.
    Det mest intressanta hon egentligen berättade var att hon vet vem min biologiska pappa är, men hon ville inte berätta det. Det var för känsligt i nuläget. Hon berättade att när hon fick reda på att mannen hon trodde var pappan inte var det så visste hon att det bara kunde vara en annan man. Enligt henne hade hon berättat det för socialsekreteraren som gjorde faderskapsutredningen men hon hade sagt att det var för sent och inte lönt att göra en utredning till, trots att hon visste vem det var. Här reagerade min kontakt på familjerätten lite och berättade att det krävs väldigt mycket för att en socialsekreterare ska lägga ner en faderskapsutredning så hon trodde min biologiska mamma hittat på det och bara valde att inte berätta just då. Men min biologiska mamma berättade iallafall att han var hennes första kärlek jag tydligen var väldigt lik honom fysiskt baserat på beskrivningen av mig i brevet. Han var tydligen 1.90 m och hade mörkt krulligt hår, ungefär som mig. Hon berättade också att det senaste hon hört från honom så var han i Kina och hade gift sig med en kinesiska. Men hon ville inte berätta vad han heter eller hur jag kan få kontakt med honom, det var för känsligt. Min kontakt sa flera gånger att det inte är upp till henne att bestämma det egentligen för det är min rätt att veta vem min biologiska pappa är och bara hon ger mig ett namn kan jag göra resten själv, hon behöver inte vara del av det. Hon skulle fundera på det. Så nu sitter jag och väntar på att hon ska ringa igen och berätta vad han heter... Man kan tydligen göra en faderskapsutredning efter så här många år så bara jag får ett namn så kan jag få hjälp av socialtjänsten med resten.
    Så ligger det till iallafall. Just nu känner jag väl lite besvikelse att min biologiska mamma är så avvisande och verkligen inte vill träffa mig, men nu har jag hopp om min biologiska pappa istället som jag inte tänkt på så mycket. Jag hoppas verkligen att min biologiska mamma förstår att det här är viktigt för mig...
    Jag håller tummarna!

  • Smulan1973

    Nej vad tråkigt för dig att din mamma varke var intresserad av att träffa dig och inte vill berätta vem din pappa är. Men jag håller tummarna att hon ringer och talar om det till slut.

Svar på tråden Att ta kontakt med sin svenska biologiska mamma