Tack hörrni för alla svar!! När det gäller igångsättning så har de sagt att det är det bästa för barnet lungor, då jag har ifråga satt det.
Har skrivet ett litet brev, då jag vill ha med allt det jag vill ha sagt till läkarn, tänkte om ni här har lust att läsa det, och ppeka, om nått mer behövs vara med, ni har ju gått igenom en jobbig tid allihopa...
Här kommer det iaf:
Jag heter Elin Härling och är nu gravid i vecka 31, enligt de mätningarna som gjordes på barnet då jag kom in till KSS.
Jag har själv valt att fullfölja den här graviditeten efter att jag har fått reda på att barnet i min mage har konstaterade cystor på ena njuren, och det finns troligtvis även cystor på den andra med.
Jag fick förklarat för mig att detta hade påverkat fostervattenmängden, vilket påverkar lungornas utveckling, vilket till en början sas var det "största" problemet.
Efter att jag hade fått det förklarat för mig, och pratat med läkare och även läst en del, så tog jag beslutet att ändå full följa graviditeten.
Detta beslutet grundades dels av att jag inte ville bestämma att mitt barn liv skulle avslutats, utan att jag ville veta att jag har gjort allt jag kan för mitt barn.
Efter att jag fått höra att det finns barn som födds, och klarat sig bra i vecka 23, 24 då lungorna inte skall vara speciellt utecklade, så kändes det ändå som en idé att låta barnet få den chansen.
Och att veta att det finns så mycket hjälp i form utav CPAP, respirator med mera, så kändes det som att, "varför inte försöka"
När det gäller njurarana, så har jag fått förklarar för mig att om det är fel på båda njurarna, vilket jag utgår i från i nu läget, så är det enda möjliga, en njurtransplantation. Vilket inte görs fören barnet är uppe i en vikt på 10kg.
Alla vet ju att barn som föds inte väger så mycket, och att veta att vårt barn dessutom är tillväxthämmat. Fick det hela att kännas mörkt.
Men efter att ha varit i kontakt med Styrbjörn Friman på Sahlgrenska, som skickat detta mailet till mig:
"Bästa Elin Härling,
Tack för ditt mail som vidarebefordrats från Kristina Bennerdt.
Jag kan inte specifikt svara på dina frågor då det ju är lite oklart vad det är för fel på njurarna hos ditt barn. Jag kan dock generellt svara på många utav dina frågor.
Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg har den största verksamheten i Sverige vad gäller njurtransplantationer och har lång erfarenhet av njurtransplantationer på barn. Det är inte så vanligt att vi transplanterar barn men detta sker ungefär 3-5 ggr/år. Huruvida det blir nödvändigt med njurtransplantation för ditt barn är svårt ännu att sia om. Om barnet har en frisk njure så klarar man sig i allmänhet alldeles utmärkt med denna. Det kan också vara så att man kan klara sig flera år på den njurfunktion som eventuellt finns. Inte förrän njurarna är så sviktande att man behöver dialys kan en transplantation bli aktuell. Vi ser helst att barnen har blivit 1-2 år gamla innan vi genomför en njurtransplantation, men det finns goda möjligheter att i så fall behandla med s k "påsdialys" tills barnet har blivit tillräckligt stort. Ett barn som väger cirka 10 kg har möjlighet att ta emot en "vuxennjure".
De som har hand om utredningen och sköter en eventuell njursvikt hos ett mycket litet barn är barnnjurmedicinarna på Drottning Silvias Barnsjukhus i Göteborg.
Lämpliga namn är här överläkare Svante Swerkersson och överläkare Sverker Hansson. Dessa läkare har hand om och sköter en eventuell njursvikt hos barn. Om det blir aktuellt med utredning inför en eventuell njurtransplantation så tar man då kontakt med undertecknad som i så fall planerar för detta.
Med vänliga hälsningar
Styrbjörn Friman"
Så känns det som en idé att iallafall försöka med en sk "påsdialys", jag förstår att inte andra ser mitt barn, som nått man vill lägga ner energi och tid på. Men att klara av att gå igenom detta, så måste jag veta att jag har gjort allt jag kan, och även om möjligheterna är små, så hade det känts skönt att veta att man har försökt, och inte bara valt att "strunta" i vårat barn.
Det känna också bra att för min del så fort som möjligt, kunna få prata med, och visa och tala om vad jag har tagit reda på själv för fakta och information, att få komma i kontakt med "kunniga" inom områdena innan, för efter känns det som för sent.
När det gäller lungornas utveckling så ser jag på kortison, som nått som inte skulle vara "onödigt". Jag själv kan inte se hur något övehuvudtaget skulle kunna vara onödigt, om det skulle kunna vara till hjälp, om det annars skulle konstaterats att det inte finns någon annan utväg. Visst att alla ingrepp är en risk, men om en "påsdialys" skulle vara det enda som skulle vara till hjälp, när det gäller njurarna, så skulle jag nog vilja ta den risken. För att veta att allt som skulle kunna göras görs.
Jag jämför det hela med min son, skulle han råka ut för olycka, och jag skulle veta att han måste ggenomföra en operation för att överlev, men att det finns risker med operationen, inte skulle jag då rakt upp och ner och säga att -Nää, strunta i det, jag kan ju skaffa flera barn.
Detta barnet i magen, är mitt barn preic lika mycket som min son är mitt barn, ocg de är båda två värda alla chanser i världen...
MVH Elin Härling med familj