• örtagård

Barn med förstoppning, tröga magar och svårt med tarmtömning mm

Jag tänkte att det kunde var intressant med en tråd att samla information, tips, råd och erfarenheter för oss med barn med tröga magar.

Det kan ju röra sig om olika sorters problem men det är ibland svårt att få rätt sorts hjälp så pesonliga erfarenher kan vara värdefulla att få ta del av.

Allt för att bajsande skall gå smidigt !

Vår historia:
    Min dotter är tre och ett halvt. Hon har haft svårt att bajsa sedan spädbarnstiden då hon fortfarande helammades. Då var bajset mjuk men det var ändå svårt för henne att bajsa och hon hade ont och var besvärad av det.

När vi började med smakporttioner blev hon direkt förstoppad.

"Huskurer" och mycket vätska har inte hjälpt.

Vi har dålig erfarenhet av laktulos. Det har gett henne gaser och illamående och hon vägrade till sluta att dricka det. Då var vi uppe i 30-40 ml.

Vi fick till slut utskrivet Movicol Junior Neutral och sedan januari 2008 bajsar hon nästan dagligen och har alltid normal och lagom konsistens på bajset.

Trots Movicol har hon fortfarande svårt att bajsa. Hon är torr dagtid med måste ha blöja när hon skall bajsa. Ibland vill hon själv och det går fort. Ibland behöver hon men har väldigt svårt att få ut det. Vi sätter därför rutinmässigt på en blöja efetr lunch eller mellanmål om hon inte efterfrågar själv. Om rutiner bryts, tex genom en utflykt eller besök, klarar hon inte att bajsa. När hon inte bajsar blir hon irriterad, "krånglig" och tappar matlusten och få så klart lågt blodsocker. När hon var rikigt förstoppad för ett år sedan fick hon vätskebrist och feber när hon inte kunde bajsa för det var så fullt att hon till slut kräktes allt hon åt eller drack.

Vi har haft många smärtsamma stunder innan hon fick movicol. Timmars försök av bajsande. Stenklumpar och blod och gråt för det gör ont. Hon har inte velat gå ut och leka för bajsande varit så svårt. Vi har gett både microlax och klyx. Vi har även fått ge microlax efter hon fått movicol för att hon vägrar bajsa trots det är mjukt.

Vi har fått henne utredd för mjöjlkproteinallergi och gluten men inget har hittats. Tarmröntgen visar att bajs står kvar i tarmen även när hon har mjukt bajs. Läkarens teorin är att hon inte följer sina impulser att bajsa och håller emot så bara det sista kommer ut även nu när det är mjukt.

Jag funderar själv mycket på denna rädsla och kroppens minne av att det gör ont och hur det påverkar henne men också på om det kan vara rent fysiologiskt fel på tarmens funktion och så tänker jag på ärftligheten. Jag var visst trög som barn men hade det itne svårt. Min pappa hade förtstoppning som barn och har nog fortfarande svårt lite och min syster har en mycket svår mage. Min lille son verkar vara trög men har lyckligtvis inte uppvisat samma problem som stora syster.

Få se om någon är intresserad. Vi kör det ju i olika trådar just nu!

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-22 20:52
    Hoppas ingen tar illa upp om JAG inte svara på alla som skriver ! Jag gjorde det nu för det var så trevligt att folk hittade hit men ALLA efterföljar är lika välkomna! Jag vet heller inte mest utan hoppas få en massa tips!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-30 21:27
    Jag skriver antingen med två barn rännandes runt benen eller när jag borde ha gått och lagt mig, alltså är jag oftast väldigt distraherad och skriver snabbt och okoncentrerat eller VÄLDIGT trött. Ser i inläggen att jag verkligen slarvar över tangenterna med fingarna. Men det är väl läsligt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-28 23:38
    Tråden är avsedd för föräldrar med barn med dessa besvär för utbyte av råd och stöd och medicinsk kunskap.

Kritiserande och ifrågasättande av metoder är inte av intresse för deltagarna då det rör sig om komplex problematik och sjukdom.

• Svar på tråden Barn med förstoppning, tröga magar och svårt med tarmtömning mm
  • örtagård

tillägg, hade hon haft ännu svårare problem, som vissa i tråden faktiskt har, hade jag så klart gett lavemagn till henne som spädbarn och oftare.

Mitt dåliga mammasamvete handlar faktitisk ofta om att jag låtit henne blir förstoppad och inte fått ut det i tid - innan det blev en klump. Hon kanske skulle haft mikrolax när hon var fem månader och kanske sluppit de besvär hon har nu.

• princess of the dawn

"örtagård" :För att förtydliga återigen: menade inte att kränka någon! Du vägrar tydligen fatta vad jag menar. Självklart ska föräldrar till barn med någon åkomma/sjukdom göra så som de blivit rådda av sjukvården. Det har jag aldrig ifrågasatt.

Trots allt verkar ett par stycken i tråden fatta vad jag menade i alla fall!

Jag orkar inte ens förklara mig mera, man läser in vad man vill...

• jesslin

örtagård. bra skrivet. Mitt barn är då under 6 månader, men inte ens lösande medel har bitit på henne. hon har ju fått onolaxol utskrivit. Men eftersom Sofia hade problem till hon kunde bajsa på toa så lär vi nog hänga kvar här över 6månadersdagen. Emilia har ätit mat sedan 4 månader(mjölkkänslig också), fått katrinplommon sedan 2 1/2.  

Sofia 12 okt 04 , 54 min efter bf , Emilia 13 juni 08. 11 dagar före bf.
  • örtagård

princess of the dawn skrev 2008-11-29 00:26:10 följande:

"örtagård" :För att förtydliga återigen: menade inte att kränka någon! Du vägrar tydligen fatta vad jag menar. Självklart ska föräldrar till barn med någon åkomma/sjukdom göra så som de blivit rådda av sjukvården. Det har jag aldrig ifrågasatt. Trots allt verkar ett par stycken i tråden fatta vad jag menade i alla fall!Jag orkar inte ens förklara mig mera, man läser in vad man vill...
    Jag tror jag fattar precis vad du menar men jag är inte säker på att fdu uppfattar hur dina ordval uppfattas. Man menar kanske inte alltid det låter som men det är ofrånkommligt rent objektivt att viss språkbruk är värdeladdat. Det behöver nog inte diskuteras egentligen. Jag tycker det är otvetydligt att fraser som inte sunt, och fixering, och "gnällighet" innehåller negativ värdeladdning. Det kanske inte var din mening men det är så att språket är ett vass verktyg i kommunikation och vi drabbas alla av att då och då inte behärska det full och bli missförstådda.

Återigen. Det spelar ingen roll vad jag förstått eller inte. Tråder är inte till föra att ifrågasätta deltagarna. Har man inte stöd eller råd, får man föra just diskussion eller ifrågasättande någon annanstans. Jag bryr mig inte om om du menade mig eller någon annan. JAg har startat tråden och vill inte "mina" deltagare skall känna att de ifrågasätts i detta forum där vi försöker hjälpa varandra. Och jag är faktiskt rädd för att en del kan känna sig ifrågasatta om man talar om osunda fixeringar.

Sen håller jag med andra i tråden som menar att man är rädd för en ond cirkel. För även om det kan vara anatomiska orsaker eller mediciska som allergier, så är det själklart ofta inblandat även psykologiska orsaker, då barnet blir traumatiserat av smärta. Det vill vi alla mer än gärna komma till bukt med. Jag anser dock inte man skall skuldbelägga sig som förälder man skall heller inte underskatta barns förståeels och insikt i sin egen sjukdom. Men det är som om omgivning lätt bortförklara bajsbesvär som knepigt och som om det sitter i huvudet för att det SKALL vara naturligt. Man kan ibland då undra vem som har det naturliga förhållningssättet till tarmtömning.

Jag kan bara idag tänka på att förra advent kom min dotter inte i väg på en koncert som hon prata om hela dagen för hon inte hade bajsat och i sista minuten grät och sa ni kan gå ensamma, jag måste vara hemma och bajsa. Koncertbesöket var till för henne. Jag är så glad idag att vi kommit så långt från den situationen även om det inte är bra. Kankse är det inte helt lätt att föreställa sig hur ledset ett barn kan bli av att vara så påverkad av sitt bajsande.

Känner du att du har behov av att få stöd och råd i tråden så är du så klart välkommen. Vi har tagit till oss tid råd att släppa ev fixeringar men för många av oss är nog bajsande inte så mystisk utan väldigt naturligt och något som måste ut och ibland behöver hjälp ut - det är en väldigt pragamtisk syn och naturligt förhållningssätt. Men menade du inte att låta ifrågasättande med dina formuleringar, så är det ju bra.

Nu tycker jag tråden skall återta sitt ursprungssyfte så jag stänger denna "diskussionen" från min sida.
  • Sanna SDFS

Har bara läst lite i tråden men lägger den bland favoriter för att läsa mer vid ett senare tillfälle. Hoppas på att hitta nått bra tips, känns som vi provat allt. 

Vi har en liten kille som blir ett i januari, han har sen han slutade amma vid sex månaders ålder varit stenhård i magen. Bajset är hårt & i samma storlek som godiset Polly, inte alltid för ibland kan det vara mer som en tjock massa eller så hårt så att hela blöjan står rakt ut när det kommer. Han gråter inte bara när han bajsar utan han skriker/morrar i panik (får mig att tänka på mina egna krystvärkar) & ser livrädd ut i ögonen, såå hemskt. Vi har testat allt med mkt vätska, päron, katrinlpommonpuré mm utan den minsta verkan. Vart hos barnläkaren som bara rådde oss att ge lactulos vi var uppe i 20ml & visst blev det lösare (ibland) men han kämpar fortfarande för att få ut det fast det är löst. Nu dricker han mild fullkornsvällning & äter bara lite mat, han slutade nästan äta vanlig mat ( äter 6 mån. burkmat någorlunda bra) för ca: en månad sen eller vi fick inte i han så mkt för han spyr efter nån sked, trodde det var pga bitarna men kanske är stopp. Vi testade att dra ner på lactulosen & det funkade bra i drygt en månad men sista veckan är det värre igen. Tidigare fick vi också ge microlax eller klyx, inte ngt han gillade...inget av de löste upp det. visst ut kom det ju men gjorde ju lika ont fast tog kortare tid. Ska till Bvc om två veckor ska prata med dom igen, känner mig rådlös...är så rädd att detta ska sätta sina spår & att han också ska få problem när han blir äldre med tömningen...
    Vet inte om nån hängde med riktigt om vad jag skrivit, lite stressad...
    Trevlig helg!
  • Gravidgrodan

Nu har jag inte skrivit på ett tag men kan inte låta bli. Har en kille på snart 7 månader som har varit väldigt trög och hård i magen sen vi började ge honom annan mat vid 4 månaders ålder. Den som är intresserad kring vårt bajsande och icke-bajsande kan läsa högre upp i tråden kring detta. Varför jag skriver idag är för att berätta att det har blivit mkt bättre. Vad jag kommer att tipsa om nedan ska inte tas som expertråd, snarare amatörsråd, och jag vill tydliggöra att jag inte rekommenderar er andra att göra ngt som ni inte vill göra eller inte är införstådda i. Jag måste bara få berätta om det som jag tror har hjälpt att vår son idag bajsar varje dag och mjukt.

Min svärmor tipsade om zonterapi som hon hade fått höra om genom en väninna som utövade detta på sitt barnbarn som har kolik. Det enda min svärmor visste kring det hela var att fotsulan representerar kroppen, d.v.s. tårna var axlar och huvud och hälen fötterna. Hennes väninna hade sagt att om man utövar zonterapi på spädbarn ska masserandet/tryckandet vara som en "fjärilskyss" (väldigt poetiskt i sammanhanget...). Nåväl jag testade att ge lite massage (cirklar inåt) på i mitten av vardera min sons fotsulor (riktigt riktigt mjuk massage). Efter en stund så bajsade han och bajset var totalt förändrat. Det var precis som i början då vi började ge smakportioner, d.v.s. ganska löst utan att vara diarréliknande eller ngt sånt. Jag ammar ju en hel del fortfarande, så jag har inte förstått att hans bajs kunnat bli så hårt.

Jag har nu gett "massage" på det här viset i ca en veckas tid. Först trodde jag att det var plommonjuicen som jag blandar i hans gröt som gjorde susen, men börjar mer och mer tro att det faktiskt är fotmassagen som gör det. För han har bajsat varenda en gång en liten stund efter att jag masserat hans fötter. Ville bara tipsa om detta, trot eller ej (jag är inte helt hundra själv ännu om det verkligen är massagen som gör det men men..) Som jag sa tidigare så är jag ingen expert, snarare amatör, inom området, men ville bara dela med mig av mina erfarenheter ifall det kan vara till hjälp för ngn annan. Lätt massage under fötterna kan ju inte vara skadligt tycker jag i vilket fall som helst. Då borde det vara lika skadligt att killa pojken under fötterna ;)

• ak73

Alla kunniga: Tror ni att Sempers välling för 1 1/2 år med plommon o banan är mer lösande än fullkornsvällingen från 1 år?

• bimbomika

mmm så är vi i en svacka igen och pojken varken äter eller bajsar inget hjälper!
    Vi ger honom allt som kan vara lösande,laktulos får han oxå 10ml*3...hur bra är det i längden...? en gång i veckan får vi nu fara och tömma han på sjukhuset för han inte bajsar och hela tarmen syns,"man ser bajset" och magen e svullen och han har ont...vi sätter honom på toan och har dietist hjälp osv..nån med liknande problem här som fått nån lösning på det hela?

• Guy

Hej

Jag har ej läst hela tråden men vill tipsa om ett recept som någon skrev här på FL, kanske ni har redan fått info om denna!

"Har fått ett bra recept på "trollmos" som sätter fart på tröga magar! Vi gav detta till gravt funktionshindrade på mitt förra jobb. De hade svårt att sköta magarna pga stillasittande!

1 1/2 liter vatten
    2 1/2 dl fikon
    2 1/2 dl katrinplommon'
    2 1/2 dl russin
    1,25 dl linfrö
    Blanda i en kastrull o låt svälla i två dagar i kylskåp.
    Tillsätt 1 1/2 dl vetekli
    Koka i 10 min.
    man kan passera detta om man vill så blir det inga bitar i! Lägga ett par msk på gröten eller i filen.

Går att frysa.
    Håller 3-4 dagar i kylen.
    Jag gjorde på 1/4 av receptet!"

• Lizajez

Hej! Vet att det är en sjukt gammal tråd men behöver verkligen komma i kontakt med örtagård. Har en dotter dom är 3,5 och din historia är en kopia av vår. Vill så gärna höra hur det gått för er.

Du kan nå mig på Liza-jezek@hotmail.com

• MissSvensson4

Hej,

Min yngsta dotter som är 5 år har haft problem med förstoppning i väldigt lång tid nu.

Jag provade med laktulos först men den gav henne ont i magen och hon ville absolut inte heller ta de, väldigt sliskigt. Hon fick utskrivet movicol jr och ska ta en påse om dagen, vi får ge den oftast på kvällen dock då hon inte har tid att dricka eller vill dricka det på morgonen innan förskolan.

Jag har fått ge henne Klyx ett par gånger och funkar bra och bajskorvar kommer ut som är precis normal konsisten. med Movicolen nu senaste veckorna så är det väldigt kladdigt bajs, löst men inte vattning diarré bara löst som kommer i trosorna hela tiden eller fastnar utan på rumpan efter som att det inte är fast. Ska jag öka hennes movicol då? Det står ju 1-2 påsar om dagen på hennes recept men vill höra om någon har haft samma erfarenhet eller har tips för hon är väldigt trött på detta och det är inte kul.

vi försöker sätta henne på toa regelbundet efter måltider och så i 5 minuter men det kommer oftast inge. enstaka gånger har det kommit en korv men händer i princip aldrig.

Kan det vara för att hon dricker lite för dåligt under dagen? Väldigt svårt att få henne att dricka mycket också.

Tusen tack för att ni läser 🙂

Svar på tråden Barn med förstoppning, tröga magar och svårt med tarmtömning mm