• TrollBoll

    Var hittar jag Lovikkavantar??

    Precis som rubriken lyder: Var kan jag få tag i ett par äkta Lovikkavantar?

    Min sambo har fått för sig att han vill ha det i present när han fyller år, de ska vara vita och alltså till en man.

    Han fyller år om tre veckor så det börjar bli dags att beställa om jag nu ska göra det vilket jag antar att jag får göra eftersom jag inte hittar några i affärerna.
    Jag har tittat runt lite på Internet men inte hittat några som uppfyller kriterierna, så nu hoppades jag att någon här inne kanske kunde tipsa om var jag kan få tag på ett par?


    BF 18:e Februari 2009
  • Svar på tråden Var hittar jag Lovikkavantar??
  • Fru Indosaurie
    tj0rvig skrev 2008-09-23 14:02:09 följande:
    Tja är det gjort på riktigt lovikka garn är det bara o blöta dem o borsta dem så blir de så där luddiga. Kolla annars på den här sidan:www.hemskapat.se/mittens.htmlTycker bara att de är onödigt dyra, att sticka lovikkavantar tar en kväll/vante. O garnet kostar typ 50:- nystan. Vadå överpris?!
    man behöver ju 2 nystan och då blir det iaf 100 kr Cool
    Men håller med om att det kändes lite dyrt. Men det blir iaf ingen vidare timpenning om man tar mindre.
    Opinions are like assholes. Everybody has one. nakenfis.se
  • tj0rvig
    TrollBoll skrev 2008-09-23 14:02:43 följande:
    Precis det jag menar - riktiga är stickade med luddigt garn.Men visst, det kan man kanske be om, det hade jag inte ens en tanke på. Haha.
    Det blir bäst om du tar lovikka garn, för det är lite luddigt. Eller mer: du ser tendenser till ludd allteftersom du stickar. Men när vantarna är klara ska de tvättas i såpa, o sen borstas...sedan ska de torkas (plant, ej hängas!) så bli de så där härligt luddiga
  • tj0rvig

    Fru Indosaurie skrev 2008-09-23 14:05:19 följande:


    man behöver ju 2 nystan och då blir det iaf 100 kr Men håller med om att det kändes lite dyrt. Men det blir iaf ingen vidare timpenning om man tar mindre.
    Jo var lite snabb där..... men 100:- paret då, o så ska de ha så där mkt?! Neee...jag fortsätter o sticka mina själv

    Ts! Hoppas den där Pia kan sticka riktiga, dem e såå fina o jättesköna/varma!
  • TrollBoll
    tj0rvig skrev 2008-09-23 14:05:35 följande:
    Det blir bäst om du tar lovikka garn, för det är lite luddigt. Eller mer: du ser tendenser till ludd allteftersom du stickar. Men när vantarna är klara ska de tvättas i såpa, o sen borstas...sedan ska de torkas (plant, ej hängas!) så bli de så där härligt luddiga
    Tackar. Då vet jag hur jag ska göra. Ett helt företag bara för ett par vantar ju.
    BF 18:e Februari 2009
  • tj0rvig
    TrollBoll skrev 2008-09-23 14:13:23 följande:
    Tackar. Då vet jag hur jag ska göra. Ett helt företag bara för ett par vantar ju.
    Det är lite så ja Men det e d värt
  • tj0rvig

    Fru Indosaurie skrev 2008-09-23 14:07:30 följande:


    jag brukar borsta vantarna när dom är torra och jag har stickat mängder med vantar
    Jahaa, men här i Tornedalen (vars Lovikka kommer ifrån) borstar vi dem blöta. Så jag vågar inte börja borsta dem torra, (vidskepelse), de skulle garanterat inte bli bra då
  • wulfenia

    Tradera har ett par NYA vita, auktionen går ut den 25:e. Pris nu är uppe i 31kr såg jag...

  • yls

    Hej. Kunde ju inte undgå att se den här tråden, och tar självklart chansen att få göra reklam för min egen sida, www.hemstickat.eu där jag har just lovikkavantar. Men min specialgrej är att jag fodrar dem med fleece också. Helt suveränt! Det är inget man blir rik på kan jag lova, har räknat ut timlönen till ca 7-8 kr/tim tills de är helt klara (med tanke på diskussionen om pris på vantar). Men mina vantar är bara hälften så dyra som den andra länken ni hade här ovanför nånstans.

  • hemskapat

    Hej Trollboll!

    Hoppas du hittat ett par äkta Lovikkavantar till din man, har du gjort det har han fått en present som han kommer att ha glädje av resten av livet!

    Ett par äkta Lovikkavantar är stickade i Äkta Lovikka Ull på strumpstickor storlek nr 5, vilket ger en tät vante. Vanten har sedan tvättats för hand i såpa, ruggats, formats och lagts plant på tork. När vanten torkat har man borstat (Ruggat) den såväl in som utvändigt, dock ej muddarna. Man har avslutat med brodyr i ullgarn på muddarna och sytt fast en fläta med tofs, förr användes flätan till att hänga vantarna på tork.

    Kostnad för att sticka ett par äkta Lovikkavantar i storlek herr är ca 200:- totalt och arbetstid totalt ca 20-25 timmar, beroende på handlag.

    Det finns mängder med billiga kopior av Lovikkavantar och dessa är ofta tunna, så tunna att man kan se fingrarna genom maskorna, och ibland fodras dessa med tex fleece, en äkta Lovikkavante behöver inte fodras, den är mjuk inuti från ruggningen som ger en skön och varm känsla!

    Ett par äkta Lovikkavantar kostar runt 980:- i såväl Kiruna, Funäsdalen eller NK.

    www.hemskapat.se säljer äkta Lovikkavantar för 595:-, hur kan jag vara så billig frågar många som vet och kan se skillnad på äkta Lovikkavantar från kopior? Jo, jag har inga kostnader för butikshyra och mina priser gör att jag verkligen säljer mycket och jag kan stå för kvalitén i produkten!

    Välkommen in och kika på www.hemskapat.se

  • Karolina 054

    Du kan beställa äkta lovika vantar på en hemsida om du söker på äkta lovika vantar på google såkommer en sida fram

Svar på tråden Var hittar jag Lovikkavantar??